instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

معرفی ساز ترومپت – به همراه تاریخچه و معرفی 4 مدل

معرفی ساز ترومپت - به همراه تاریخچه و معرفی 4 مدل

نواختن و شنیدن صدای ساز برای تقویت حافظه بسیار توصیه می شود. همچنین گوش دادن به موسیقی های مختلف و تولید آن ها علاوه بر شادی و نشاط، خلاقیت شما را نیز افزایش خواهد داد.

اگر قصد نواختن یک ساز خوش صدا را دارید، اما در انتخاب دچار مشکل هستید، در ادامه مطلب قصد داریم شما را با یک ساز بادی و برنجی به نام ساز ترومپت آشنا کنیم. این ساز طرفداران بسیاری مخصوصا در میان جوانان پیدا کرده است و امروزه در اغلب موسیقی ها صدای آن به گوش می رسد.

ساز ترومپت علاوه بر موسیقی زیبا، اصالت بی نظیر و مثال زدنی را به شما عزیزان ارائه کرده و موجب حال خوش شما عزیزان خواهد شد.

 

ساز ترومپت چیست؟

تاریخچه ساز ترومپت

 

از زمان های گذشته ساز های بادی، مورد علاقه مردم کشور های مختلف بوده اند. به عنوان مثال قبل از تولید ترومپت، مردم در صدف های دریایی بسیار بلند فوت می کردند و از صدایی که تولید می شد هنگام ورود افراد، عزاداری ها و مجالس مختلف استفاده می کردند.

حدودا در سال ۱۹۳۰ ترومپت تولید شده و به دلیل قابلیت ضبط صدای خود، با نام ماریاچی شناخته شده و صدای بلند آن، دیگر ویژگی متمایز آن شناخته می شود. ساز ترومپت مدرن دارای لوله های برنجی است که با دمیدن هوا در میان لب ها نواخته می شود. همچنین پیستون های مختلفی دارد که طول لوله ها را کوتاه یا بلند کرده و برای پایین یا بالا بردن گام استفاده می شوند.

اکثر گروه های موسیقی دارای یک یا گاهی اوقات چند نوازنده ترومپت هستند تا موسیقی زیبا تری را تولید کنند. از آن جایی که این ساز در انواع مختلفی ارائه می شود، در ادامه مطلب قصد داریم مدل های مختلف را برایتان معرفی کنیم.

 

انواع ترومپت

انواع ترومپت

انواع ترومپت

 1) (بی بی) ترومپت (The Bb Trumpet)

این مدل ساز ترومپت در کشور فرانسه اختراع شده و جزء رایج ترین ساز های برنجی موجود است. مخصوصا در میان کسانی که در اکسترا های بزرگ فعالیت دارند، به دلیل طول لوله ها (حدود 1.48 متر) محبوبیت بالایی دارد.

قیمتی نسبتا مقرون به صرفه دارد و به مهارت بسیار بالایی برای نواختن آن احتیاج نخواهید داشت. بلکه برای عالی بودن باید نواختن را از جایی شروع کنید.

2) ترومپت سی (The C Trumpet)

این مدل ساز ترومپت درست ساختاری مانند نمونه قبلی دارد. برخلاف ساختار مشابه این دو ساز، صدای نمونه C کمی روشن تر و یک پله بالا تر است. به همین دلیل است که اغلب جزء انواع پرطرفدار شناخته می شود. وزنی سبک دارد و جا به جایی آن آسان تر است.

با وجود تمام مزایای بالا، لازم است بدانید که به دلیل گامی بالا تر، نواختن آن کمی دشوار تر از نمونه قبلی خواهد بود. اما اگر حرفه ای باشید و تمام تلاش خود را بکنید، صدایی زیبا و واضح را خواهید شنید.

3) فلوگلهورن (Flugelhorn)

نام این ساز ترومپت ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما در حقیقت یک ساز مشهور، ساخته کشور آلمان است که به دلیل شباهت ساختاری اش با دو نمونه بالا، ترومپت نام گرفته است.

تفاوت این مدل با نمونه های سابق در صدایی است که ارائه می کند‌. در حقیقت موسیقی ملایم تری را در اختیار شما قرار خواهد داد و در آهنگ های حماسی و مرثیه بسیار پر کاربرد است.

 4) ترومپت پی (The P Trumpet)

اگر به این مدل ساز ترومپت یک نگاه کوتاه بیندازید، متوجه خواهید شد که از نظر ظاهر، نحوه ساخت و غیره با انواع ذکر شده در بالا کاملا متفاوت است. مواد سازنده ترومپت پی پلاستیک بوده و به هیچ عنوان تخریب نخواهد شد و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

اما به دلیل پلاستیکی بودن تمام قسمت ها و دریچه ها می توان کمی نگران کیفیت صدای تولید شده باشید. مخصوصا سبکی بیش از اندازه ای که ارائه می کند، خطر کاهش کیفیت صدا را افزایش خواهد داد.

به طور کلی با وجود ساختار پلاستیکی ای که دارد، باز هم با نمونه های برنجی رقابت کرده و به دلیل سبکی بیش از اندازه، همراهی قابل اعتماد مخصوصا برای تازه کاران و مبتدیان است.همچنین هزینه مقرون به صرفه اش، آن را به یک گزینه قابل اعتماد قبل از شروع حرفه ای و خرید نمونه های برنجی گران قیمت تبدیل کرده است.

تاریخچه ترومپت

تاریخچه ترومپت

تاریخچه ترومپت

 

ساز ترومپت تنها یک موسیقی ساده و دلنشین نیست. بلکه علاوه بر آن قسمت اعظمی از تاریخ هزار ساله را تشکیل می دهد. اگر به این تاریخ علاقه دارید، لازم است ادامه مطلب را با دقت بالا تری مطالعه کنید.

تاریخ پیدایش و اختراع اولین ترومپت به حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. اولین مدل های فلزی در آرامگاه پادشاهان قدیمی مصر یافت شده و در ادامه تعدادی از آن ها را در کشور های چین، آمریکای جنوبی، اسکاندیناوی و آسیا یافته اند. حتی با اطمینان می توان گفت که مردم در زمان گذشته در صدف ها یا شاخ حیوانات دمیده و تلاش می کردند تا صدایی زیبا تولید کنند.

ساختار ترومپت درواقع به شکل موارد کنونی نبود. بلکه در قرون وسطی و رنسانس مدل های اولیه بسیار پیشرفت کردند. با این حال در آن زمان هم هیچ خبری از دریچه های ترومپت نبود و تنها قادر به تولید نت های کم و ضعیفی بود.

در گذر زمان و با پیشرفت ساختار آن ها شاهد لوله ها و دریچه های پیشرفته بودیم. در نهایت هم با پیشرفت ابزار ها، کلید ها و سوپاپ های مختلف، در سال ۱۸۰۰ به شکل کنونی رسیدند. در آخر هم با ظهور موسیقی پاپ در قرن بیستم به اوج شهرت خود در میان مردم و دوستداران موسیقی رسید.

همان طور که ذکر کردیم، ساز ترومپت دارای محبوبیت بسیاری در طول تاریخ بوده است. محبوبیتی که در مراسم های مذهبی و نظامی آغاز شد و سپس در انواع موسیقی به نمایش گذاشته شده است.

 

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک ساز با اصالت و قوی می گردید که با آن به زمان های گذشته سفر کرده و موسیقی زیبایی را تولید کنید، ساز ترومپت بهترین انتخاب برای شما است. این ساز در انواع مختلفی ارائه شده است. با توجه به نیاز، هدف، علاقه، بودجه و سایر موارد این چنینی قادر با انتخاب بهترین نمونه برای خود خواهید بود. تا در هر شرایطی زیبا ترین موسیقی را به گوش های خود هدیه دهید.

شما می توانید این ساز را از سایت فروشگاه دلشاد موزیک تهیه کنید و برای مشاوره و خرید با شماره ۳۳۹۳۸۴۸۷-۰۲۱ تماس بگیرید.

برای خرید ترومپت-مشاهده ترومپت روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید ترومپت از دلشاد موزیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید