instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

معرفی اجزای ویولن و آشنایی مختصر با اجزای مهم آن

معرفی اجزای ویولن و آشنایی مختصر با اجزای مهم آن

ویولن ممکن است در ظاهر یک ساز ساده به نطر برسد؛ اما درواقع یک ساز بسیار پیچیده است که از اجزای متعددی تشکیل شده است. هر جزء به صدا و عملکرد ویولن کمک می کند.

این ساز که صد ها سال قدمت دارد مهندسی بسیار پیچیده ای دارد. این مقاله قصد دارد که تک تک اجزای ویولن را معرفی کند. آشنایی با اجزای ویولن و کار های هر کدام می تواند به شما در نواختن این ساز کمک کند.

لیست اجزای ویولن

  • حلزونی
  • گوشی کوک
  • جعبه گوشی ها
  • سیم ها
  • شیطانک
  • صفحه انگشت گذاری
  • خمیدگی بالایی
  • خمیدگی میانی
  • خرک
  • شکاف های صدا
  • بدنه
  • جعبه تشدید صدا
  • پیچ تنظیم
  • سیم گیر
  • خمیدگی پایینی
  • برجستگی زینی شکل (زیر چانه)
  • دکمه سیم گیر

معرفی اجزای ویولن

ما در این قسمت قصد داریم مهم ترین اجزای ویولن را به شما معرفی می کنیم.

حلزونی

حلزونی ویولن

حلزونی ویولن

حلزونی یکی از اجزای ویولن است که در انتهای ویولن بالای گوشی کوک قرار دارد. این جزء تزئینی است و به غیر از افزودن ظرافت به ساز هیچ کارکردی از لحاظ موسیقیایی ندارد.

گوشی کوک و جعبه گوشی ها

گوشی کوک و جعبه گوشی های ویولن

گوشی کوک و جعبه گوشی های ویولن

گوشی کوک برای کوک کردن استفاده می شود. بر روی ویولن چهار سیم چهار گوشی کوک و بر روی ویولن پنج سیم پنج گوشی کوک داریم. این دو جزء چوبی هستند و در سوراخ روی جعبه قرار می گیرند.

گوشی ها تا زمانی که با سیم ویولن هماهنگ شوند و ویولن کوک شود، پیچیده می شوند و می توان آن ها را برای حفظ کوک محکم کرد. جعبه گوشی ها توخالی است و دارای رزوه هایی است که گوشی های کوک به آن پیچ می شوند.

شیطانک

شیطانک ویولن

شیطانک ویولن

 

شیطانک یکی دیگر از اجزای کوچک اما مهم ویولن است. این جزء درست زیر جعبه گوشی ها و بالای صفحه انگشت گذاری قرار دارد. شیطانک اغلب از آبنوس ساخته می شود تا بتواند با استحکام خود تار ها را در جای خود نگه دارد.

برای هر تار یک شیار در شیطانک تعبیه شده است که به نگه داشتن آن ها کمک می کند. درواقع دو شیطانک روی یک ویولن هست. شیطانک بالایی برای نگهداری تار هاست. شیطانک پایینی به بدنه ویولن متصل می شود.

سیم های ویولن

سیم های ویولن به صورت نت های ر، می، سل و لا کوک می شوند و بخش مهمی از اجزای ویولن هستند. آن ها معمولا هسته ای فولادی دارند که دور آن فیبر طبیعی و کت گوت (درواقع روده گربه نیستند بلکه رشته هایی از الیاف مصنوعی هستند.) کشیده شده است.

بسیاری از نوازندگان حرفه ای ویولن از ترکیبی از انواع سیم ها برای چهار سیم ویولن استفاده می کنند. گوش این نوازندگان به مرور زمان کوک و آهنگی را انتخاب می کند که بر دیگر آهنگ ها ترجیح دارد و این کوک و آهنگ همیشه با سیم مخصوص همان نت ایجاد نمی شود.

صفحه انگشت گذاری

صفحه انگشت گذاری یکی دیگر از اجزای ویولن است که نوازنده ویولن انگشتان خود را روی سیم ها به ترتیبی خاص قرار می دهد تا صدا ایجاد کند. به دلیل ایجاد تضاد با چوب درخت افرا که ویولن از آن ساخته شده است، صفحه انگشت گذاری اغلب از آبنوس ساخته می شود؛ زیرا یکی از بخش های ویولن است که بیشترین کاربرد را دارد.

شما می توانید ویولونیست های باتجربه را از نوک انگشتان مشکی آن ها تشخیص دهید. از بین بردن لکه انگشت دشوار است؛ برای همین می توان در صورت لزوم صفحه انگشت گذاری را اصلاح کرد تا دیگر انگشتان سیاه نشوند.

بدنه

بدنه ویولن بزرگ ترین جزء از اجزای ویولن است. این جزء همه چیز را کنار هم نگه می دارد و صدا را ایجاد می کند. بدنه اکثر ویولن ها از افرا ساخته شده است؛ ولی جنس بدنه بسته به بودجه و سازنده می تواند متفاوت باشد.

بدنه بالایی از یک تکه چوب ساخته شده است و همه اجزای دیگر را به جز 5 جزئی که در بالا معرفی شد نگهداری می کند. برای ساختن بدنه ویولن دقت زیادی لازم است. نوع چوب، ضخامت و حتی ضخامت لاک می توانند بر عمق صدای ویولن تاثیر بگذارند.

شکاف های صدا

شکاف های صدا در روی بدنه ویولن

شکاف های صدا در روی بدنه ویولن

شکاف های صدا یا سوراخ های F برش هایی چرخشی در بالای بدنه هستند که به صدا اجازه می دهند از بدنه خارج شود و موسیقی را ایجاد کنند. ویولن های بدون پیکاپ به شکاف های صدا برای ایجاد صدای موردنظر وابسته هستند.

در هنگام نواختن به شما آموزش داده می شود که ویولن را به سمت تماشاگر بچسبانید تا صدا از شکاف های صدا خارج شود و شنوندگان بتوانند صدای ویولن را بشنوند.

خرک

خرک ویولن

خرک ویولن

خرک در نگاه اول فقط یک تکه افراست که چهار یا پنج شیار در آن تعبیه شده است تا رشته ها را در پایین ویولن در جای خود نگه دارد. این جزء ارتعاش سیم ها را متوقف می کند و اجازه می دهد از هر سیم در هنگام نواختن صدایی ثابت و قابل پیش بینی بیاید.

خرک به کنترل ارتعاش، رزونانس و فرکانس سیم ها کمک می کند. خرک همراه با گوشی های کوک و شیطانک سیم ها را نگه می دارد.

سیم گیر

سیمگیر ویتنر اورجینال jpg4

سیم گیر ویولن

سیم گیر ویولن قسمتی است که انتهای سیم های ویولن را در توسط زیر چانه نگه می دارد. این جزء به دلایل زیبایی شناختی از آبنوس ساخته شده است. قطعات سیم گیر می توانند مصنوعی و از جنس فیبر کربن باشند.

قسمت سیم گیر سیم ها را به قسمت پایینی بدنه متصل می کند و برای حفظ سیم ها آن ها را سفت نگه می دارد.

جمع بندی

ما در این مقاله اجزای ویولن را به شما معرفی کردیم و درمورد بعضی از اجزای مهم توضیحات مختصری دادیم. شما می توانید برای خرید ساز ویولن به فروشگاه دلشاد موزیک مراجعه کنید.

دلشاد موزیک اولین فروشگاه لوازم موسیقی است که فعالیت خود را با هدف ارائه انواع ادوات موسیقی و لوازم جانبی از سال ۱۳۲۵ شروع کرده است.از اهداف فروشگاه تامین انواع ساز های ایرانی، خارجی و لوازم جانبی به صورت تکی و عمده مربوط به سازهاست که شامل جزئی ترین و کوچک ترین قطعات تا بزرگ ترین لوازم جانبی است.

فروشگاه ما همه روزه با ارسال لوازم و ادوات موسیقی از طریق باربری های مجاز و معتبر به همه نقاط ایران و حتی خارج از کشور آماده ارائه خدمات به اساتید، آموزشگاه های شهرهای مختلف و فروشگاه های موسیقی است. برای مشاوره و خرید آنلاین با شماره33938487-021 تماس بگیرید.

 

برای مشاهده ویولن هاخرید ویولن روی لینک زیر کلیک کنید

ورود به صفحه خرید ویولن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید