instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

موسیقی نقش مهمی در رشد کودک شما حتی قبل از تولد دارد. اگر کودک خود را در معرض موسیقی قرار دهید، به رشد سالم او کمک کرده اید و یادگیری ذهنی او را سریع تر می کنید.

دانشمندان علوم اعصاب در یک مطالعه پنج ساله در مرکز USC (دانشگاه کالیفرنیا) به این نتیجه رسیده اند که موسیقی یادگیری کودکان را تسریع می کند.

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

محتوا پنهان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

موسیقی بر مناطقی از مغز که پردازش صدا، رشد زبان، درک گفتار و مهارت های خواندن را بر عهده دارند، تاثیر شگفت انگیزی دارد. ما در مقاله بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان سعی می کنیم به طور مشخص به تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان می پردازیم.

چرا موسیقی بر مغز کودکان تاثیر می گذارد؟

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

نوزادان در زمانی که به دنیا می آیند سیناپس (اتصالات بین نورونی) بسیار زیادی دارند که از بیشتر آن ها استفاده نمی کنند. مغز از سن 2 یا 3 سالگی سیناپس های استفاده نشده را از بین می برد و این امر در دوران کودکی و نوجوانی ادامه پیدا می کند.

مغز نوزاد سیناپس های زیادی دارد تا بتواند چیز های زیادی را یاد بگیرد؛ اما این وضعیت آشفته است و در فرایند هرس مغز برای ساده سازی و تمرکز، سیناپس های اضافه را از بین می برد.

هر تجربه و فرصت یادگیری بخشی از فرایند رشد کودک است. در هنگام یادگیری این سیناپس ها درگیر می شوند و نواحی درگیرشده تقویت می شوند و در نتیجه مغز آن ها بیشتر رشد می کند.

موسیقی برای کودکان فوق العاده است؛ زیرا تعداد بی شماری از سیناپس ها را به طور همزمان فعال می کند و تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان مشهود است. موسیقی به کودکان کمک می کند که الگو هایی را بسازند، روابط را تجربه کنند و بین ذهنشان و بخش خلاق مغزشان رابطه ایجاد کنند.

صرف نظر از اینکه یک کودک در نهایت چه شغلی خواهد داشت، تعامل با موسیقی تاثیر آموزشی دارد و باعث رشد مغز کودک می شود.

موسیقی در پنج زمینه باعث رشد مغز و مهارت های شناختی کودک می شود:

1. تفکر انتقادی

یکی از مهارت های مهم در کودکان این است که از ابزار هایی مانند واژگان، مفاهیم، اطلاعات و … برای تفکر انتقادی استفاده کنند. آن ها باید از دانش خود برای استنباط، حل مسئله، تفکر و خلق ایده های جدید بهره ببرند.

در تفکر انتقادی و تفکر مولد، به جای اینکه کودک از قوانین و استدلال ها پیروی کند و آن ها را به خاطر بسپرد، از آن ها به طور خلاقانه ای استفاده می کند.

کودکانی که موسیقی یاد می گیرند، آهنگ را تکرار می کنند؛ اما یاد می گیرند که می توانند نت ها را حذف یا اضافه کنند، ریتم ها را تغییر دهند و کار های دیگری انجام دهند. آن ها قوانین پایه را یاد می گیرند و می آموزند تا زمانی که به قوانین پایه پایبند باشند، می توانند هر ترکیبی از نت ها را بنوازند.

همچنین کودکانی که فقط شنونده موسیقی هستند، انواع ترکیب ها، هارمونی ها و ملودی ها را می شنوند و پردازش می کنند.

تصویربرداری های مغزی نشان می دهد که مغز کودکان در حین گوش دادن به موسیقی، الگو ها را شناسایی می کند، ساختار ها را ابداع می کند و از بسیاری از قسمت های مغز به طور همزمان استفاده می کند.

پس یک تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان این است که آن ها را تشویق می کند تفکر فعال داشته باشند نه یادگیری منفعلانه.

2. ایجاد ساختار ها و الگو های ریاضی

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

موسیقی به ما می آموزد که الگو هایی را در ذهن خود ایجاد کنیم و به بچه ها نشان می دهد که این الگو ها چگونه در ساخت موسیقی نقش دارند.

اگر ذهن ما به یک الگوی موسیقی علاقه نشان دهد، با هر الگو یا ملودی جدید، ذهن ما ردی از آن الگو پیدا می کند و با شنیدن دوباره آن، احساس رضایت به ما دست می دهد. ما از طریق این الگو ها، رابطه عمیقی با موسیقی ایجاد می کنیم.

کودکانی که مطالعه می کنند یا به موسیقی گوش می دهند، این ساختار ها و الگو ها را در همه جا به کار می برند و در نتیجه الگو های معنی دار را به سرعت تشخیص می دهند. کودکانی که موسیقی یاد می گیرند، با نت ها، آکورد ها، ریتم ها و … آشنا می شوند.

موسیقی ساختار های دقیقی دارد؛ درست مانند ریاضی و همین باعث می شود که تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان شگرف باشد.

یادگیری بیشتر

مطالعات درباره تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان نشان داده اند که وقتی از کاری که انجام می دهیم لذت می بریم، بیشتر یاد می گیریم و تمرکز بیشتری داریم. انگیزه یادگیری تاثیر زیادی بر کودکان می گذارد. یادگیری موسیقی به زمان و تلاش ذهنی و فیزیکی قابل توجهی نیاز دارد و کودکان باید تمرین زیادی داشته باشند.

سیستم پاداش دوپامین در این زمینه به آن ها کمک می کند که زودتر یاد بگیرند و به یادگیری بیشتر علاقه نشان دهند.

واکنش و تمرکز بهتر

یکی از جنبه های موسیقی این است که فرد باید در هنگام اجرای موسیقی در لحظه حضور داشته باشد و در حین اجرا نت ها، ریتم ها و آکورد ها را به خاطر بسپارد و دچار حواس پرتی نشود. به همین دلیل دیگر تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان، واکنش نشان دادن بهتر در لحظه و تمرکز بیشتر است.

پرورش خلاقیت

هنگامی که کودکان موسیقی را یاد می گیرند و گوش می دهند، لحظات خلاقانه شخصی را تجربه می کنند و متوجه می شوند پتاسیل آن ها بیشتر از آن چیزی است که تصور می کردند.

آن ها یاد می گیرند که خودشان را باور کنند و از توانایی های ناشناخته درونشان آگاه شوند. معمولا کودکان به دلیل رهایی ذهنشان خلاق تر هستند و موسیقی این خلاقیت را بیشتر می کند.

آیا مادران باردار باید به موسیقی گوش دهند؟

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

یکی از سوالات رایج درمورد تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان، گوش دادن به موسیقی در زمان بارداری است. طبق تحقیقات ثابت شده است که موسیقی در رشد مغز جنین نقش بسزایی دارد.

گوش دادن به موسیقی برای مادران باردار به شدت توصیه می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند برای مادران باردار به عنوان یک روش آرامش بخش و کاهش استرس مفید باشد.

همچنین، موسیقی می‌تواند به بهبود خلق و خوی مادران باردار کمک کند و حتی می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و روانی نوزاد در دوران بارداری کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی، به خصوص در دوران انتهایی بارداری، می‌تواند به کاهش سطح استرس نوزاد درون رحم کمک کند.

به علاوه، گوش دادن به موسیقی می‌تواند برای مادران باردار یک فعالیت آرامش بخش باشد و باعث بهبود خواب و استراحت آن‌ها شود. بنابراین، گوش دادن به موسیقی برای مادران باردار به عنوان یک روش ساده و مؤثر برای بهبود سلامتی و روحیه آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

گوش دادن به موسیقی در دوران بارداری نه تنها بر روی مادران باردار تاثیر دارد، بلکه بر روی جنین نیز تاثیر مثبتی دارد. در حدود هفته 16 تا 18 بارداری، کودک اولین صدا ها را می شنود.

در هفته 24، گوش های جنین رشد می کنند و ثابت شده است که جنین در چند ماه آخر بارداری، سر خود را برای نشان دادن واکنش به صدا ها می چرخاند.

نوزاد متولد نشده صدای مادر، زبان مادری، الگوی کلمات و … را تشخیص می دهد. موسیقی کلاسیک، صدا های ملایم مانند لالایی ها و آهنگ های آرامش بخش برای شنیدن در دوران بارداری مناسب هستند.

آیا موسیقی باعث اجتماعی شدن فرزند شما می شود؟

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان

بله، موسیقی می‌تواند به شدت در اجتماعی شدن فرزندان کمک کند.از عوامل تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان، افزایش مهارت های اجتماعی آن هاست. کودکان در هنگام گوش دادن به موسیقی یا نواختن یکی از آلات موسیقی، احساس می کنند که با اطرافیان خود ارتباط دارند.

هنر موسیقی نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا با استفاده از زبان صوتی خودشان احساسات خود را بیان کنند، بلکه به آن‌ها امکان می‌دهد تا با دیگران در ارتباط باشند و با دیگران به اشتراک بگذارند. برای نواختن و یا خواندن موسیقی، کودکان باید با همکلاسی‌ها و معلم خود هماهنگ شوند و همکاری کنند که می‌تواند باعث ارتباط بیشتر آن‌ها با دیگران شود.

همچنین، فعالیت‌های موسیقی مانند نواختن ساز یا خواندن آهنگ باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان می‌شود، به طوری که آن‌ها با دیگران بهتر هماهنگ می‌شوند، توانایی انعطاف پذیری بیشتری پیدا می‌کنند و در عین حال به مهارت‌های همکاری و تیمی نیز دست پیدا می‌کنند.

بنابراین، موسیقی و ساز کودک می‌تواند به عنوان یک وسیله مؤثر در اجتماعی شدن فرزندان شما عمل کند.

موسیقی در سنین پایین باعث می شود که ابراز وجود کنند و احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. نوزادان و کودکان نوپا در هنگام شنیدن موسیقی واکنش نشان می دهند. آن ها حتی می توانند آهنگ خود را بسازند، کلمات را تکرار کنند و حتی آهنگ را حفظ کنند.

ذهن کودکان از طریق موسیقی با همدلی، کار تیمی، ابراز عشق، آرامش و اعتماد به نفس بیشتر آشنا می شود.

جمع بندی

آموزش موسیقی و گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث می شود که کودکان بین چیز هایی که یاد گرفته اند ارتباط برقرار کنند و این موضوع در نحوه تفکر آن ها تاثیر می گذارد.

مهم نیست که کودک در آینده چه پیشه ای را انتخاب می کند، موسیقی باعث می شود که خلاقیت آن ها بیشتر شود، تمرکز بهتری داشته باشند و بهتر یاد بگیرند. ما در مقاله بررسی تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان با توجه به تحقیقات تاثیر موسیقی بر ذهن کودکان را بررسی کردیم.

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

طبلک کودک طرح frozen

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح توت فرنگی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح هنری 1

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح مینیون

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

دف ip کودک

قیمت اصلی 1,350,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,200,000 تومان است.

تمبک شیرانی دهانه کوچک

قیمت اصلی 3,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,650,000 تومان است.

پک ارف موسیقی کودک مدل کیفی

قیمت اصلی 2,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,800,000 تومان است.

طبلک کودک طرح ماشا و خرس

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح پری دریایی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح هلو کیتی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح باربی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید