instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی

بسیاری از فیلم ها در تاریخ سینمای ایران به گونه ای ساخته شده اند که تلفیقی از دو هنر موسیقی و فیلم را به نمایش می گذارند. علاقه مندان به موسیقی با دیدن این فیلم ها می توانند خود را جای تک تک بازیگران تصور کنند و احساسات یک خواننده یا موسیقی دان را تجربه کنند.

در این مقاله به 15 فیلم ایرانی درباره موسیقی پرداختیم و هر کدام را به طور مجزا بررسی نمودیم.

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی

در این قسمت، شما را با 15 فیلم برتر ایرانی که موسیقی در آن ها نقش پر رنگی دارد آشنا می کنیم. این فیلم ها عبارت اند از:

1.طهران تهران

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - طهران تهران

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – طهران تهران

طهران تهران به کارگردانی مهدی کرم پور در سال 1388 اکران شد. داستان این فیلم درمورد یک گروه موسیقی راک است که در حال آماده سازی خود برای اجرای کنسرت زنده هستند؛ اما متوجه می شوند که کنسرتشان لغو شده است.

آن ها در حالی که در غم و اندوه و ناامیدی تمام به سر می برند، تصمیم می گیرند که بروند و تهران را بگردند. طناز طباطبایی، رعنا آزادی ور، برزو ارجمند و رضا یزدانی اعضاء این گروه موسیقی هستند.بعد از دیدن این فیلم حتما به گیتار الکتریک علاقه مند میشوید.

2. خشم و هیاهو

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - خشم و هیاهو

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – خشم و هیاهو

این فیلم در سال 1394 به کارگردانی هومن سیدی تولید شده است. در این فیلم نوید محمدزاده نقش خسرو پارسا، خواننده ای شناخته شده و محبوب را بازی می کند. خسرو پارسا در حالی که متاهل است، با زن دیگری به نام حنا سرافراز (طناز طباطبایی) رابطه عاطفی بر قرار کرده است.

خسرو پارسا که همسرش در حادثه ای قطع نخاع شده است، از حنا می خواهد پرستاری او را بر عهده بگیرد. اما پس از مدت کوتاهی، همسر خسرو پارسا بدون هیچ دلیل و نشانه ای کشته می شود. این فیلم بر اساس داستان واقعی پرونده ناصر محمدخانی و شهلا جاهد ساخته شده است.

خشم و هیاهو، یکی از نمونه های موفق فیلم های ایرانی درباره موسیقی شناخته می شود.

3. دلشدگان

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - دلشدگان

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – دلشدگان

دلشدگان در سال 1370 به کارگردانی علی حاتمی تولید شده است. در آن یک تاجر ایرانی- ارمنی با حمایتی که دربار احمد شاه قاجار از او می کند، می خواهد جمعی از هنرمندان را برای ضبط موسیقی شان به پاریس ببرد؛ اما قول خود را زیر پا می گذارد، در آن جا از انجام چنین کاری سر باز می زند و هنرمندان، خود، هزینه کار خود را می پردازند.

در این فیلم امین تارخ و لیلا حاتمی ایفای نقش کرده اند.

4. هفت ترانه

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - هفت ترانه

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – هفت ترانه

هفت ترانه یکی دیگر از فیلم های ایرانی درباره موسیقی شناخته می شود. تولید این فیلم به سال 1380 بر می گردد و آن را بهمن زرین پور کارگردانی کرده است. داستان آن، درباره زنی است که پس از فارغ التحصیلی در رشته موسیقی در خارج از ایران، به ایران باز می گردد و قصد دارد یک گروه موسیقی تشکیل دهد.

نام این زن رویاست و در راه رسیدن به این هدف با فردی به نام نیما آشنا و عاشق او می شود.

5. نرگس مست

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - نرگس مست

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – نرگس مست

در سال 1395 سید جلال الدین دری، نرگس مست را تولید کرده است. در این فیلم، فردی به نام موسیو که نقش آن را سعید پورصمیمی بر عهده دارد، تار می سازد و در منزلش شاگردانی دارد که با آن ها موسیقی تمرین می کند. این فرد در خیالات خود بزرگانی را مانند افتخار السلطنه، عارف قزوینی و قمر الملوک وزیری ملاقات می کند و با همین بهانه، موسیقی های قدیمی می نوازد.

6. راه رفتن روی سیم

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - راه رفتن روی سیم

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – راه رفتن روی سیم

این فیلم در سال 1395 به کارگردانی احمدرضا معتمدی در سینما ها اکران شد. احمد مهرانفر در این فیلم نقش جوانی را بر عهده دارد که به نوازندگی تنبور مشغول است. او از شهرستان به تهران نقل مکان می کند، در این شهر وارد یک گروه راک می شود و اتفاقات عجیب و ناخواسته ای برایش رخ می دهد.

راه رفتن روی سیم را یکی از بهترین فیلم های درباره موسیقی می دانند.

7. بی خداحافظی

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - بی خداحافظی

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – بی خداحافظی

در فیلم بی خداحافظی که در سال 1390 ساخته شده است و احمد امینی کارگردانی آن را بر عهده دارد، رضا صادقی، محمدرضا فروتن و افشین هاشمی از بندرعباس با هدف موفق شدن در زمینه موسیقی به تهران می آیند.

رضا صادقی در تهران به خواننده معروفی تبدیل می شود؛ اما با گذر زمان بدون هیچ دلیل مشخصی از خوانندگی کناره می گیرد. سال ها بعد یک خبرنگار با بازی پگاه آهنگرانی سعی می کند دلیل این کار او را بفهمد.

8. گل یخ

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - گل یخ

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – گل یخ

کیومرث پور احمد کارگردان این فیلم، آن را در سال 1383 تولید کرده است. در گل یخ دو عاشق با نام های عباس و ترگل می خواهند با هم ازدواج کنند؛ اما پدر ترگل موافقت نمی کند. ترگل از خانه فرار می کند و با عباس ازدواج می کند. در این فیلم محمدرضا گلزار و الناز شاکردوست ایفای نقش می کنند. گل یخ نسخه دیگری است از فیلم سلطان قلب ها. در این فیلم سکانس هایی از نوازندگی گیتار هم میبینیم.

9. نیمه شب اتفاق افتاد

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - نیمه شب اتفاق افتاد

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – نیمه شب اتفاق افتاد

تینا پاکروان در سال 1394 این فیلم را ساخته است. رویا نونهالی در این فیلم که یکی از نمونه های برتر فیلم های ایرانی درباره موسیقی است، نقش میانسالی را ایفا می کند که در یک باغ تالار مشغول به کار است. حامد بهداد خواننده این باغ تالار است و با دیدن این زن به او دل می بازد. اختلاف سنی زیادی که میان آن هاست مانع اصلی ازدواج آن دو محسوب می شود.

10. ربوده شده

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - ربوده شده

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – ربوده شده

این فیلم به کارگردانی داوود میرباقری در سال 1395 ساخته شده است. مینا و روزبه در این فیلم زوجی هستند که می خواهند مهاجرت کنند؛ اما در این میان لپ تاپ مینا را می دزدند و همین موضوع تغییرات زیادی در زندگی آن ها در پی دارد.

روزبه بمانی و نیکی کریمی بازیگران این فیلم هستند. روزبه بمانی در ربوده شده ترانه های خود و خوانندگان دیگر سروده های خود را اجرا می کند.

11. مطرب

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - مطرب

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – مطرب

کارگردان مطرب مصطفی کیایی است و این فیلم در سال 1397 در سینما ها اکران شد. این فیلم، داستان خواننده ای کاباره ای به نام ابراهیم خوش لحن را روایت می کند که پرویز پرستویی نقش آن را بازی کرده است. آقای خوش لحن آرزویش این بود که خواننده معروفی شود؛ اما پس از انقلاب نمی تواند آرزویش را محقق سازد. بنابراین در مجالس مختلف خوانندگی می کند.

12. کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد

تولید این فیلم به کارگردانی بهمن قبادی به سال 1388 بر می گردد. در این فیلم، اشکان و نگار می خواهند در خارج از کشور کنسرت برگزار کنند؛ اما نه پول این کار را دارند و نه پاسپورت. نادر ( با بازی حامد بهداد)، به آن ها کمک می کند تا گروه خود را تشکیل دهند و برایشان پاسپورت جعلی تهیه می کند.

13. بندر بند

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - بندر بند

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – بندر بند

اگر بخواهیم به یکی دیگر از فیلم های ایرانی درباره موسیقی اشاره کنیم، فیلم بندر بند نمونه خوبی محسوب می شود. منیژه حکمت کارگردان این فیلم، آن را در سال 1399 تولید کرده است.

اعضای بندر بند را مهلا که باردار هم هست به همراه همسرش و افراد دیگر تشکیل می دهند. آن ها می خواهند به تهران بیایند تا به موفقیت هایی دست یابند؛ اما سیل تمام راه های تهران را مسدود کرده است. آن ها در این راه با رنج ها و ناملایمات بسیاری رو به رو می شوند.

14. سریال دندون طلا

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - سریال دندون طلا

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – سریال دندون طلا

این سریال را داود میرباقری در سال 1394 ساخته است. این سریال، داستان زندگی نیر (ستاره اسکندری) را نمایش می دهد که در حلبی آباد های حاشیه تهران زندگی می کند. پاسبانی با او درگیر می شود و او به قهوه خانه قنبر دیزل (مهدی فخیم زاده) پناه می برد.

این دو عاشق هم می شوند و بچه ای به دنیا می آورند؛ اما قنبر مسئولیت بچه را نمی پذیرد. سال ها بعد فرزند آن ها که حامد بهداد نقشش را بازی می کند، تبدیل به خواننده ای می شود و داستان زندگی غم انگیز خود را در ترانه های پر سوز و گداز می خواند.

15. لامینور

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی - لامینور

15 فیلم ایرانی درباره موسیقی – لامینور

داریوش مهرجویی این فیلم را در سال 1400 تولید کرده است. در این فیلم دختر جوانی به شدت به موسیقی علاقه مند است؛ اما پدر او اجازه نمی دهد که او در این حیطه به فعالیت بپردازد. در این فیلم، سیامک انصاری و پردیس احمدیه به نقش آفرینی پرداخته اند. بعد از دیدن این فیلم به ساز سنتور علاقه مند میشوید و شاید دنبال یادگیری آن بروید.

جمع بندی

در بیشتر فیلم های ایرانی درباره موسیقی ، موضوع حول محور زندگی یک خواننده، موسیقی دان و نوازنده می گردد که می خواهند به نحوی سرنوشت خود را با موسیقی پیوند بزند؛ اما در این راه با مشکلاتی رو به رو می شوند.

چالش های این افراد، این نوع از فیلم ها را به پر طرفدار ترین و ماندگار ترین فیلم ها بدل کرده است. در این مقاله به ذکر پانزده مورد از این گونه فیلم ها پرداختیم و درباره هر کدام جداگانه توضیح دادیم.

مقایسه سنتور های دلشاد موزیک

سنتور موسوی سه مهر ویژه

قیمت اصلی 9,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 8,260,000 تومان است.

سنتور ایرانی دو مهر ویژه

قیمت اصلی 6,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,270,000 تومان است.

سنتور موسوی مدل دو مهر

قیمت اصلی 6,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,780,000 تومان است.

سنتور موسوی یک مهر ویژه

قیمت اصلی 5,750,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,350,000 تومان است.

سنتور موسوی دو مهر ویژه

قیمت اصلی 7,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 6,880,000 تومان است.

سنتور ایرانی سه مهر ویژه

قیمت اصلی 7,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 6,390,000 تومان است.

سنتور موسوی سه مهر

قیمت اصلی 8,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 7,260,000 تومان است.

سنتور مافی خاتم کاری طرح 2

قیمت اصلی 6,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 4,900,000 تومان است.

سنتور اسلامی دو مهر

قیمت اصلی 5,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,000,000 تومان است.

سنتور موسوی آکاژو

قیمت اصلی 11,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 9,450,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید