instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش ساز کوزه + معرفی کوزه طنین همراه با تست صدا

نحوه نواختن ساز کوزه

در دنیای موسیقی، ساز های بی شماری وجود دارد. اگر به حوزه موسیقی علاقه دارید؛ می توانید یکی از ساز ها را انتخاب کنید و شروع به یادگیری آن کنید.

یکی از ساز های بسیار خوبی که می توان برای ورود به دنیای موسیقی آن را فرا گرفت؛ ساز کوزه است. برای آشنایی بیشتر شما، ما در این مقاله آموزش ساز کوزه را قرار داده و در مورد آن توضیح داده ایم.

 

درباره ساز کوزه

درباره ساز کوزه

بسیاری از ساز های امروزی، از آفریقا سرچشمه می گیرند. ساز کوزه نیز یکی از ساز های الهام گرفته شده از سازی به نام طبل آفریقایی اودو است. اکثر ساز های بومی آفریقا جزو دسته ساز های کوبه ای هستند و ساز کوزه نیز از همین دسته است. بومیان آفریقا برای رساندن پیام معمولا از ساز اودو استفاده می کردند.

ساز کوزه، از یک دیگ سفالی ساخته می شود و دارای پرکاشن و دامنه یک اکتاو است.

 

موارد استفاده از ساز کوزه

موارد استفاده از ساز کوزه

ساز کوزه یا همان طبل اودو، به غیر از استفاده در موسیقی، در گذشته توسط مردم محلی برای کار های دیگر نیز استفاده می شده است. در آموزش ساز کوزه خوب است بدانید که مردم گذشته از این ساز برای برداشتن آب از رودخانه یا نگهداری غلات نیز استفاده می کردند. همچنین از این ساز در مراسم های مخصوص آن زمان استفاده می شده است.

بعد از ورود مسیحیت به نیجریه، از این ساز بیشتر در کلیسا ها استفاده شد. البته هنوز هم از این ساز در بخش های شرقی کشور نیجریه به خصوص در کلیسا ها استفاده می شود. علاوه بر این موارد، ساز کوزه را هنوز هم می توان در اجرا های آکوستیک نوازندگان آفریقایی امروزی مشاهده کرد.

 

نحوه نواختن ساز کوزه

نحوه نواختن ساز کوزه

برای آشنایی و آموزش ساز کوزه، خوب است بدانید که به طور کلی دو راه برای نواختن ساز کوزه وجود دارد. شما می توانید از این دو راه برای نواختن ساز کوزه استفاده کنید.

  1. ضربه زدن

اولین روش نواختن ساز کوزه، این است که با ضربه زدن توسط دستان خود به ساز، صدا تولید کنید و موسیقی بنوازید. شما می توانید انگشتان و کف دست خود را به سوراخ های ساز نزدیک کنید و به آن ها ضربه بزنید تا بتوانید صدا های مختلف تولید کنید و به کمک ساز آهنگ را اجرا کنید.

  1. پوشاندن سوراخ ها

در آموزش ساز کوزه، خوب است بدانید که یکی دیگر از راه های نواختن ساز کوزه، پوشاندن سوراخ ها است. شما می توانید با استفاده از دست خود و پوشاندن سوراخ های ساز، صدا تولید کنید و موسیقی بنوازید. هر بار که یک سوراخ را پر می کنید؛ یک سوراخ دیگر حتما باید خالی باشد که صدا از طریق آن خارج شود.

 

برخی از مدل های محبوب ساز کوزه در بازار

کوزه پادوک

کوزه پادوک

در آموزش ساز کوزه، خوب است که با برخی از مدل های محبوب ساز کوزه نیز آشنا شوید. یکی از مدل های بسیار خوب ساز کوزه در حال حاضر، کوزه پادوک است. این کوزه از سفال ساخته شده است و کیفیت بسیار خوبی دارد. با تهیه این ساز، می توانید طیف وسیعی از صدا ها را تولید کنید و از نواختن موسیقی با دست های خودتان لذت ببرید. به کمک بدنه سفالی ساز، حفره های هوا و مقداری آب می توانید تمام افکت های صوتی را تولید کنید و موسیقی بنوازید.

در آموزش ساز کوزه خوب است بدانید که با تهیه چند مدل از این ساز و گذاشتن آن ها کنار یکدیگر می توانید موسیقی بنوازید. برای نواختن موسیقی کافی است که مقدار مشخصی آب در هر کوزه بریزید تا بتوانید به مجموعه ای کامل از صدای های زیر و بم دست پیدا کنید. کوزه هایی که آب بیشتری دارند صدای زیر تر و کوزه هایی که آب کمتری دارند صدای بم در اختیار شما می گذارند که می توانید به کمک آن ها موسیقی بنوازید.

 

 

کوزه طنین

کوزه طنین

یکی دیگر از کوزه های بسیار خوب بازار، کوزه طنین است. همان طور که می دانید در سال های اخیر صنعتگران بسیار زیادی در داخل کشور مشغول به تولید کوزه بوده اند. در آموزش ساز کوزه خوب است بدانید که کوزه های تولید شده توسط صنعتگران ایرانی، تنوع بسیار بالایی داشته اند و توانسته اند که به راحتی نیاز داخل را تامین کنند.

یکی از این کوزه های با کیفیت ساخته شده توسط صنعتگران، کوزه طنین است. این کوزه به راحتی می تواند پاسخگوی تمام نیاز های شما از یک ساز کوزه باشد. این نمونه نسبت به مدل های خارجی خود مزایای زیادی ارائه می دهد.

نمونه داخلی دارای قیمت اقتصادی تر است. این در حالی است که می تواند کیفیتی در حد و اندازه نمونه های خارجی را ارائه دهد. کوزه طنین، در مدل ها و اندازه های مختلفی به بازار عرضه شده است و شما می توانید با توجه به نیاز خود، اندازه مناسب را خریداری کنید.

در آموزش ساز کوزه خوب است بگوییم که کوزه نام برده شده قابلیت تولید صدا های بسیار متنوع با ساستین های مختلف را دارد که می تواند توجه هر شنونده ای را به خود جلب کند.

 

تست صدای کوزه طنین

در این ویدیو تست صدای کوزه طنین را در فروشگاه دلشاد موزیک برای شما تهیه کردیم.

 

 

جمع بندی

ساز کوزه، یکی از ساز های قدیمی است که منشا آن به ساز اودو آفریقای جنوبی بر می گردد. این ساز یکی از ساز های محبوبی است که می توانید از طریق آن به دنیای موسیقی وارد شوید. به همین خاطر ما در این مقاله آموزش ساز کوزه را قرار داده و در مورد ویژگی ها و نحوه نواختن این ساز توضیح دادیم.

برای مشاهده کوزه طنین و خرید کوزه طنین روی لینک زیر کلیک کنید:

برای دیدن کوزه طنین – کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید