instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

پیانو با صدا و آواهای دلنشین و منحصر بفردش سال‌ها و قرن‌هاست که طرفداران انواع ژانرهای موسیقی رو شیفته خودش کرده. پیانو یک شبه به وجود نیومده و سال‌ها تلاش پشت ساخته شدن این ساز وجود داره که حتی به دوران باستان هم برمیگرده.

همونطور که همه میدونیم پیانو یکی از مهم‌ترین سازهای موجود در کل جهانه و همه ژانرهای موسیقی رو به نوعی تحت تاثیر قرار داده فرقی هم نداره مدرن باشه یا کلاسیک.

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

در این مطلب قراره نقش پیانو در موسیقی کلاسیک و مدرن رو بهتر بشناسیم پس اگه تو هم عاشق این ساز خوش صدا هستی با ما همراه باش.

تاریخچه پیانو

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

اختراع پیانو توسط Bartolomeo Cristofori استارت به وجود اومدن سازهای کیبورد دار رو زد و بعد از این که ساز پیانو در اروپا خیلی خیلی معروف شد همه شروع کردن برای بهتر کردن صدا، کیفیت نواختن، طراحی و ظاهر پیانو.

گسترش پیانو در سراسر اروپا باعث شد مکاتب مختلفی در حوزه ساخت پیانو شد که هر کدوم در به تکامل رسیدن ساز پیانو نقش زیادی داشتن.

سازندگان ساز در آلمان، اتریش و فرانسه تغییرات زیادی در ساختار پیانو ایجاد کردن که باعث پیشرفت این ساز شد. تازه این کشورها کلی متریال و تکنیک برای ساخت این ساز ارائه کردن که به تولید جهانی این ساز خیلی کمک کرد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در تاریخ تولید پیانو اتفاق افتاد، معرفی و ساخت فریم آهنی ساز پیانو در قرن 19 میلادی است این اختراع باعث افزایش ضرب سیم پیانو شد و توانایی پیانو رو برای مقاومت در برابر ضربات قوی چکش‌های این ساز، بهتر کرد.

با این قاب آهنی، پیانوها آهنگ‌های غنی‌تری تولید کردن و به همین دلیل هم برای آهنگساز‌ها و نوازنده‌ها جذاب‌تر شدن.

تاثیر پیانو به موسیقی و فرهنگ

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

تاثیر پیانو به موسیقی و هنر غیرقابل اندازه‌گیری هست. پیانو در طول تاریخ خود نقشی مهمی در تغییر نحوه ساخت آهنگ داشته، روی ژانرهای مختلف موسیقی تاثیر خیلی زیادی گذاشته و اثر غیرقابل محوی روی فرهنگ‌های مختلف گذاشته.

قدرتی که آوای پیانو در انتقال حس داشت اون رو تبدیل به ساز مورد علاقه آهنگسازها کرد و روز به روز نقش این ساز در موسیقی بیشتر و بیشتر شد و هر روز تعداد زیادتری از مردم آرزوی خرید پیانو رو در سر میپروروندن.

در دوره موسیقی کلاسیک موزیسین‌هایی مثل موتزارت، هایدن و بتهوون شروع به استفاده از پیانو به عنوان ساز اصل کاری در ساخت قطعه‌های موسیقی کردن.

دلیل اینکه این موزیسین‌های بزرگ از پیانو به عنوان ساز اصلی استفاده میکردن هم همونطور که گفتیم این بود که دامنه صدای گسترده پیانو و توانایی آن در انتقال طیف زیادی از احساسات، به آهنگسازها این امکان رو می‌ده تا قلمروهای موسیقی جدیدی رو کشف کنن و به عبارتی حسابی نوآوری کنن.

پیانو در موسیقی کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

موسیقی کلاسیک رو میشه مادر همه ژانرها و سبک‌های مختلف موسیقی‌ای که امروز میشنویم بدونیم و نقش پیانو در به وجود اومدن سبک کلاسیک غیرقابل انکاره.

در دوران موسیقی کلاسیک، پیانو به وسیله‌ای برای انتقال احساسات شدید و عبارات شاعرانه تبدیل شد. ملودی‌های غنایی، شکوفایی‌های دراماتیک و آرپژهای پیانو، توانایی‌های بی‌شمار این ساز را به نمایش گذاشت و مخاطب‌ها و علاقمندان به موسیقی رو در سراسر جهان مجذوب خودش کرد.

به دنبال گسترش و شناخته شدن جهانی پیانو و موسیقی کلاسیک، کم کم زمینه برای به وجود اومدن ژانرهای دیگه موسیقی مثل جاز، راگتایم و بلوز فراهم شد و همین هم در سال‌های بعدتر باعث به وجود اومدن موسیقی آمریکایی شد.

کم کم موسیقی کلاسیک حسابی خودش رو بین مردم جا کرد و نهایتا در قرن نوزدهم، سالن کنسرت و تماشای ارکستر به یک سرگرمی محبوب در خانواده‌های طبقه متوسط اروپایی ​​تبدیل شد، تا جایی که خانواده‌ها و دوستان دور پیانو جمع می‌شدن تا با هم از موسیقی لذت ببرن.

از طرف دیگه توانایی پیانو در همراهی با صدای خواننده و سازهای دیگر، اون رو به نقطه مرکز موسیقی تبدیل کرد خلاصه با تولد موسیقی کلاسیک که عنصر اصلی به وجود اومدنش ساز پیانو بود، این ساز تبدیل شد به یک ایده جذاب برای انتقال فرهنگ‌ها و طرز فکرهای مختلف.

نقش پیانو در موسیقی مدرن

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

نقش پیانو در موسیقی مدرن و کلاسیک

حتی در دوران مدرن، پیانو اهمیت و محبوبیت خودش رو حفظ کرده. این ساز همچنان یک ساز اساسی در موسیقی کلاسیک محسوب میشه و تاثیر اون  رو میشه در ژانرهای موسیقی معاصر مانند موسیقی پاپ و راک شنید.

پیانو حتی در عصر حاضر هم یکی از لوازم انتقال و گسترش فرهنگ به حساب میره و خیلی از کشورها از این ساز برای انتقال عقاید و ایدئولوژی‌های فرهنگی خودشون استفاده میکنن.

پیانو در طول قرن نوزدهم و بیستم دستخوش دگرگونی‌ها و تغییرات قابل توجهی شده و خیلی زیاد خودش رو با پیشرفت‌های فناوری که منجر به متفاوت شدن موسیقی شده سازگار کرده و وفق داده.

در این دوره شاهد معرفی سبک‌ها و تغییرات جدید پیانو و همچنین ادغام فناوری و تکنولوژی با موسیقی  در نه تنها پیانو بلکه انواع و اقسام سازها مثل گیتار و ویولن بودیم.

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که برای پیانو در این چند سال اخیر افتاد، تولید گرند پیانو بود. پیانوی گرند با شکل افقی متمایز و صفحه‌صدا بزرگ‌تر، گستره صدای خیلی بیشتری داره.

طراحی اون باعث می شه تا کشش سیم بیشتر بشه و در نتیجه صدایی پرطنین‌تر و قوی‌تر ایجاد بشه. گرند پیانو به ابزار انتخابی برای اجرای کنسرت تبدیل شد و همچنان هم یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سالن‌های کنسرت در سراسر جهانه.

در دوران مدرن در کنار گرند پیانو، پیانوی آپرایت هم محبوبیت زیادی پیدا کرد. این پیانوها دارای طراحی عمودی هستن که این امکان رو نوازنده‌ها میدن تا حتی اگه فضای کمی هم دارن پیانو نوازی کنن.

بعد از پیانوی آپرایت جدیدترین نوع پیانو که اخیرا به موسیقی و نوآوری در اون خیلی کمک کرده، پیانو دیجیتال نام داره.

پیانوهای دیجیتال فناوری رو با کلیدهای سنگین ترکیب می‌کنن تا صدا و احساس پیانوهای آکوستیک رو تکرار کنن. پیانوهای دیجیتال در مقایسه با انواع دیگه پیانو مزایای خیلی زیادی دارن.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این ساز که باعث میشه نسل جدید موزیسین به خرید پیانو دیجیتال ترغیب بشن، توانایی پلی بک و ضبط صدای این سازهاست.

پیانوهای دیجیتال در بین نوازنده‌ها، اساتید و علاقمندان به موسیقی هست که به دنبال ترکیبی از زیبایی‌شناسی پیانو کلاسیک و امکانات تکنولوژیک و مدرن هستن، محبوب شدن.

خلاصه کلام

پیانو سال‌های سال به عنوان محبوب‌ترین ساز در همه کشورهای جهان معرفی شده و با اینکه سال‌های خیلی زیادی از تولید اون میگذره اما همچنان هم با وجود قیمت پیانو بین نسل جدید فوق‌العاده پرطرفداره.

هر سال که میگذره این ساز بیشتر تحت تاثیر فناوری‌های روز دنیا قرار میگیره و پیشرفته‌تر میشه و نقش خودش در دنیای موسیقی رو هر روز پررنگ‌تر میکنه.

اگه شما هم عاشق این ساز فوق‌العاده اصیل و خوش صدا هستی و قصد خرید پیانو رو داری، میتونی این ساز رو با بهترین قیمت و کیفیت از دلشاد موزیک خریداری کنی و از صدای زیباش نهایت لذت رو ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید