instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

یکی از معیارهایی که از زمان های دور برای دسته بندی و معرفی ساز سنتور استفاده می شود، مهر ساز است. هنگام خرید سنتور، سنتورهای مختلفی را می بینید که برخی یک مهر، برخی دو مهر و برخی سه مهر بر روی خود دارند. هرچه تعداد این مهرها افزایش می یابد، قیمت سنتور نیز بالا می رود. در این مقاله به بررسی مهر و اینکه فرق سنتور یک مهر و دو مهر چیست می پردازیم.

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

هنگامی که می‌خواهیم که یک سنتور را انتخاب و خریداری کنیم، ممکن است سنتورهایی را مشاهده کنیم که روی آن‌ها یک مهر، دو مهر یا حتی سه مهر قرار داده شده است. اغلب افزودن مهرهای بیشتر به سنتور، منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. اما این تعداد مهرها به چه معناست و آیا تعداد مهرها برای خرید یک سنتور خوب اهمیت دارد؟

منشأ و استفاده از مهرها در سازهای موسیقی و سنتور ریشه‌هایی تاریخی دارد. استفاده از مهرها در سازهای موسیقی به منظور نشان دادن کیفیت و صدای ساز ساخته شده به‌کار می‌رفت. در گذشته، برخی از سازندگان سازهای خود را مهر میزدند تا میزان رضایت خود را از کیفیت ساز بیان کنند.

به این ترتیب، اگر ساز نظر آن‌ها را جلب می‌کرد، تعداد مهرها روی آن افزایش می‌یافت. این روش به تدریج در بسیاری از سازهای ایرانی، از جمله سنتور، مورد استفاده قرار گرفته است. این مهره‌ها به‌عنوان نمادی از کیفیت و ارزش ساز در بازار به‌کار می‌روند.

همانطور که توضیج دادیم، در گذشته برخی از استادان، به منظور کاهش خطا در ساخت ساز، در صورتی که ساز به اندازه‌ای از ایده‌آل آن‌ها دور بود، ساز را از بین می‌بردند تا در سابقه هنری خود ثبت نشود.
اما بعدها برخی سازسازان، که نمی‌خواستند سازهای کیفیت پایین خود را از بین ببرند و از درآمدی که از آن حاصل می‌شد صرف‌نظر کنند، راهی جدید پیدا کردند.

راه نشان دادن میزان رضایت خود از ساز ساخته شده، با تعداد مهرها بر روی آن بود. به این صورت که اگر از کیفیت و صدای ساز راضی نبودند، فقط یک بار روی آن مهر می‌زدند؛ و اگر کمی راضی بودند، دو مهره قرار می‌دادند؛ و اگر ساز نظرشان را جلب می‌کرد، سه مهره می‌زدند.

بیشتر مواقع افزودن یک مهر اضافه باعث افزایش چشمگیر در قیمت ساز می‌شد. این روش اجازه می‌داد تا محدوده‌ی قیمتی متنوعی را پوشش دهد و همچنین به سازنده‌ها امکان تبدیل همه‌ی سازهایشان به پول را می‌داد. این روند در حال حاضر همچنان در بسیاری از سازسازان سازهای موسیقی ایرانی، از جمله سنتور، وجود دارد.

تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر در سازها درواقع یا هدف نشان دادن کیفیت یک ساز نسبت به ساز دیگر همان سازنده است. مثلا یک سنتور دو مهر یک سازنده، نسبت به سنتور یک مهر همان سازنده باید کیفیت بهتری داشته باشد. و این یک مهر یا دو مهر بودن توسط خود سازنده مشخص می شود. درواقع، سازنده با درج یک مهر یا دو مهر بر روی ساز خود، میزان رضایت خود از آن ساز نسبت به سازهای هم رده ساخت دست خود را نشان می دهد. بنابراین، می توان تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر را اینگونه دریافت.

به عبارتی، مهره ساز به گونه ای به عنوان شناسه ساز نیز شناخته می شود و این ارتباطی به کیفیت این ساز ندارد. زیرا معمولا سازندگان شناخت کمتر نوازندگان ساز، قادر به ارزش گذاری صحیح سازهای تولید ندارند. بنابراین نمی توان از روی تعداد مهر سنتور، کیفیت آن را نتیجه گیری کرد.

سنتور یک مهر و دو مهر کدام را بخرم؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

همانگونه که گفته شد، دو مهر بودن سنتور دلیل بر برتری و باکیفیت تر بودن ساز نیست. سنتورهای یک مهر هم یافت می شوند که نسبت به دو مهره مشابه خود صدای بهتری دارند.

تمامی سازنده ها، یک مهر یا دو مهر ندارند. بعضی سازنده ها براساس طرح مدل بندی می شوند. مثلا سنتور مافی ساده، مافی خاتم کاری، مافی طرح دار، یا مثل سنتور سیف ساده، سنتور سیف چهار خط، سیف سفارشی، سیف گل دار. برخی سازنده ها هم مثل سنتور ایرانی یک مهر، سنتور ایرانی یک مهر ویژه یا دو مهر یا سنتور موسوی یک مهر، یک مهر ویژه یا دو مهر هستند. به عبارتی، یک مهر یا دو مهر عامیانه و مرسوم در همه جا نیست. بعضی سازنده ها هم فقط یک مدل ساز ارائه می دهند مثلا یک مهر یا دو مهر.

اما بطور کلی، در بررسی تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر، کارهای دو مهر از لحاظ صنعت کار که شامل پل گذاری ساز، تراش چوب، صنعت چوب، استفاده از چوب های مرغوب تر، زمان صرف شده برای آماده سازی است، براین اساس باید صدای بهتری داشته باشند. باید کیفیت بهتری داشته باشند زیرا زمان بیشتری برای ساخت آنها صرف شده است. همچنین، لوازم درجه یک تری در آنها استفاده شده است. از این لحاظ باید برتری داشته باشند که اصطلاحا می گویند کار دو مهر هست. یعنی از لحاظ معیارهایی، از کار یک مهر بالاتر هستند.

خرید سنتور

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

برخی سازنده ها مانند سیف، یک مدل ساده و یک سنتور سیف مدل چهارخط دارد. فرق ساده با چهار خط در این است که یک طرح را بر روی ساز اضافه کرده و صنعت کار بهتر شده است. این سبب شده ساز بهتری باشد. مدل سفارشی هم دارند و بصورت سفارشی ساخته می شوند. صدای متفاوتی با مدل ساده دارند. این ساز کاملا یک صدای سفارشی هم دارد. باز هم دلیلی بر برتر بودن نیست ولی تاثیر خودش را دارد.

برای خرید سنتور باید باتوجه به بودجه ی خود، میزان انتظار از ساز باتوجه به مبتدی یا حرفه ای بودنتان بررسی کنید که ساز یک مهر برای شما مناسب تر است یا دو مهر بهتر است. همچنین باید ببینید کار یک مهر یک سازنده شاید بهتر از کار دو مهر یک سازنده دیگر با قیمت بسیار بالاتر باشد. باید این نکات را در هنگام خرید سنتور یک مهر و دو مهر مدنظر داشته باشید.

درباره فروشگاه دلشاد موزیک

دلشاد موزیک به عنوان اولین فروشگاه لوازم موسیقی در ایران فعالیت خود را با هدف ارائه انواع ادوات موسیقی و لوازم جانبی از سال ۱۳۲۵ شروع کرده است.دلشاد موزیک به عنوان یک فروشنده معتبر، مجموعه‌ای بزرگ از انواع مدل‌های مختلف سازها را در اختیار دارد. ما در ارائه انواع سازهای موسیقی، از جمله سنتور، با تنوع بالایی پیشرو هستیم.

ما به عنوان یک فروشگاه آنلاین و حضوری، ارسال رایگان به مشتریان را فراهم می‌کنیم. همچنین، ما به ضمانت کیفیت و رضایت مشتریان بسیار اهمیت می‌دهیم.با همکاری متخصصان ما در زمینه سازهای سنتی، می‌توانید با اطمینان کامل، بهترین مدل سنتور را با توجه به نوع و جنس چوب با کیفیت، انتخاب کنید و از تجربه‌ی خریدی راحت و مطمئن لذت ببرید.

همواره به ارائه تجربه‌ای رضایت‌بخش و خدماتی بی‌نظیر به تمامی مشتریان خود متعهد هستیم.

برای مشاوره و خرید آنلاین با شماره 33938487-021 تماس بگیرید.

مقایسه سنتور های دلشاد موزیک

سنتور موسوی سه مهر ویژه

قیمت اصلی 9,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 8,260,000 تومان است.

سنتور موسوی مدل دو مهر

قیمت اصلی 6,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,780,000 تومان است.

سنتور موسوی یک مهر ویژه

قیمت اصلی 5,750,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,350,000 تومان است.

سنتور موسوی دو مهر ویژه

قیمت اصلی 7,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 6,880,000 تومان است.

سنتور موسوی سه مهر

قیمت اصلی 8,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 7,260,000 تومان است.

سنتور اسلامی دو مهر

قیمت اصلی 5,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 5,000,000 تومان است.

3 دیدگاه در “مهر سنتور چیست؟ تفاوت سنتور یک مهر و دو مهر چیست؟

  1. آرمان گفت:

    سنتور 500تومانی هست صداش از 5میلیونیش قشنگتره اگر باعشق بنوازید

  2. سیدحسن موسوی گفت:

    با سلام به اساتید وسازندگان سنتور ارزش این صنعت که باعشق وحس درونی سازنده ساز درارتباط است باید به سمع هنرجویانی که به دنبال ساز خوش صداهستند رساند که ساز دومهر یاویژه و…شما رانوازنده نمیکند مگر عشق وتمرین زیاد درنواختن تازمانی که تمرین وتکرار نباشد شمابهترین سازهم داشته باشید فایده ندارد یکخاطره تعریف کنم یکی ازاساتید که باعشق به این درجه رسیده سازی راهم به ثبت رسانده ازدوران نونهالی که باکوبیدن کوبه کفاشی پدرش عاشق موسیقی شد وباعشق ادامه داد اولین سنتورهنر دستش را باجعبه میوه های آن زمان ساخت ودرموسیقی پیشرفت اعلی داشت وهمیشه جزواولین ها بوده است درشهر خودش هزاران هنر جو بامدرک تحویل جامعه داده ودرعرصه هنرگامهای بلندی برداشته است بعضی ازدوستان با ابداع پل گذاری های جدید وتبلیغات دراین عرصه سازهای خودرا بهفروش می رسانند درصورتیکه اینگونه پل گذاری ها هیچ ربطی به رزنانس این جعبه جادویی ندارد وفقط آوندهای چوبی وقرارگرفتن آوندهای دوصفحه دربرابر هم هست وهیچکس نتوانسته است تمام سازهایی که میسازدرابایک رزونانس ثابت بسازد چه بسا بعداز نواختن همون ساز بدون مهر بعدازنواختنهای زیاد صدایش بهترازسه مهر و…باشد چگونه یک انسان باتمرین صدایش بازمیشود چوب هم یکموجود زنده است باتمرین صدای ساز پخته میشود باتشکر فقط تمرین تکرار تکرار

    1. admin گفت:

      بله تمرین از هر چیزی مهم تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید