instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی

بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی

همه ما از نقش موثری که موسیقی متن فیلم در القای مفهوم آن دارد آگاه هستیم. بسیار اتفاق می افتد که تنها با شنیدن موسیقی فیلم بدون دیدن خود آن، حال و هوای آن فیلم به همراه احساسات و عواطفی را که خودمان هنگام دیدن آن تجربه کرده ایم، به خاطر آوریم.

بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی

همین موضوع است که نقش پررنگ موسیقی را نشان می دهد. برخی از فیلم ها در حافظه جمعی ما ایرانی ها جای گرفته اند و ما آن ها را با موسیقی های مخصوص به خودشان باز می شناسیم. در این متن سعی کرده ایم به 20 مورد از بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی اشاره کنیم و هر کدام را به اختصار توضیح دهیم.

بوی پیراهن یوسف

بوی پیراهن یوسف

بوی پیراهن یوسف

آهنگ این فیلم مشهور ابراهیم حاتمی کیا را مجید انتظامی بر عهده داشته است. این فیلم در سال 1374 در سینما ها اکران و با استقبال گسترده ای رو به رو شد. مجید انتظامی درمورد این اثر خود گفته است که برای خلق این اثر شب های زیادی را در حالی که زمان را فراموش می کرد، تا صبح بیداری می کشید. علی نصیریان و نیکی کریمی در این اثر فاخر ایفای نقش کرده اند.

روزی روزگاری

روزی روزگاری

فرهاد فخر الدینی، رهبر ارکستر ملی ایران، موسیقی به یاد ماندنی این سریال را نواخته است. فخر الدینی در طول یازده سال، رهبری این ارکستر را بر عهده داشت. امرالله احمدجو آن را در سال 1370 کارگردانی کرده است.

روزی روزگاری داستان راهزنی را به تصویر می کشد که خانواده ای روستایی از او پس از مجروح شدن پذیرایی می کنند و این اتفاق نقطه عطفی در زندگی راهزن محسوب می شود.

مادر

سریال مادر

سریال مادر

ارسلان کامکار، یکی از اعضای گروه مشهور و محبوب کامکار ها به دلیل تسلط بی بدیلی که بر موسیقی سنتی ایرانی داشت، برای ساختن این اثر برگزیده شد. کمتر پیش می آید که کسی فیلم به یاد ماندنی مادر به کارگردانی علی حاتمی را ندیده باشد. این فیلم در سال 1368 با بازیگری ستارگانی چون محمدعلی کشاورز، رقیه چهره آزاد و اکبر عبدی تولید شده است.

از کرخه تا راین

از کرخه تا راین

از کرخه تا راین

از دیگر همکاری های ابراهیم حاتمی کیا و مجید انتظامی می توانیم به این فیلم درام اشاره کنیم. از کرخه تا راین فیلمی است که در سال 1371 برای نخستین بار پخش شد. در این فیلم چند سرباز شیمیایی پس از جنگ به آلمان می روند تا پروسه درمان خود را ادامه دهند. خودِ انتظامی درباره موسیقی این فیلم می گوید که من با صدای سوت می خواستم که فریاد صلح سر بدهم.

قیصر

قیصر

قیصر

در سال 1348 به کارگردانی مسعود کیمیایی فیلمی اکران شد که تا سال ها یکی از جذاب ترین و پر طرفدار ترین فیلم ها شناخته می شد. بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی از بازیگران درخشان این اثر هستند. اسفندیار منفردزاد برای بازنمود هویت ایرانی از ساز های ضربی زورخانه ای در این اثر بهره جسته است.

گوزن ها

گوزن ها

گوزن ها

این فیلم مسعود کیمیای داستان زندگی مردی است که زمانی از بهترین پهلوانان و ورزشکاران محسوب می شد؛ اما پس از دچار شدن به اعتیاد، تمام عشق، زندگی، شهرت و اعتبارش را از دست داد. از دیگر اثرات فاخر اسفندیار منفردزاده، می توانیم به موسیقی متن این فیلم اشاره کنیم. موسیقی گوزن ها به خوبی توانسته است احساس غم و اندوه آن را به مخاطب منتقل سازد.

شکار

فیلم شکار

فیلم شکار

فیلم شکار در سال 1366 به کارگردانی مجید جوانمرد اکران شد و در آن بازیگران هنرمندی مانند خسرو شکیبایی و پرویز پرستویی ایفای نقش می کنند. صحنه های این فیلم مملو از اکشن و انفجار است و بابک بیات، آهنگساز آن با آهنگ به خوبی توانسته است این صحنه ها را تاثیر گذار تر کند.

تِرَن

تِرَن

تِرَن

موضوع این فیلم درمورد قطار حمل سوخت است که در راه اتفاقات گوناگونی برایش رخ می دهد. موسیقی این فیلم را مجید انتظامی خلق کرده است و مانند دیگر آثار او مفهوم حماسه و انقلاب را به خوبی به بیننده منتقل می کند. سال ها پس از این فیلم از آن برای نشان دادن راهپیمایی های 22 بهمن و جشن های انقلابی استفاده می شد. مجید انتظامی برای این آهنگ نامزد دریافت لوح زرین ششمین جشنواره فیلم فجر شد.

رضا موتوری

رضا موتوری

رضا موتوری

مسعود کیمیایی این فیلم را در سال 1349 با حضور بهروز وثوقی ساخته است. این فیلم بیشتر زیبایی و تاثیر گذاری خود را مدیون آهنگ خاطره ساز مرد تنهاست. شعر آن را شهریار قنبری سروده و فرهاد مهراد آن را خوانده است. آهنگسازی این اثر را نیز اسفندیار منفردزاده بر عهده داشته است.

تا ابد هم هر وقت این موسیقی را گوش کنیم به یاد سکانس آخر این فیلم که بهروز وثوقی با سر و رویی خونین، با دلی شکسته و تنها بر روی موتور خود در خیابان ها به این ور و آن ور می رود، می افتیم.

پهلوانان نمی میرند

پهلوانان نمی میرند

پهلوانان نمی میرند

این سریال تاریخی را که به دوران قاجار باز می گردد، حسن فتحی کارگردانی کرده است. در این سریال روایت زندگی پهلوانان زورخانه ای و نحوه دردناک مرگ آن ها منعکس شده است. جمشید مشایخی، فخری خوروش، حمید مظفری و … در این سریال به نقش آفرینی پرداخته اند.

موسیقی تیتراژ پایانی این سریال را بابک بیات ساخته و محمد اصفهانی آن را به زیبایی هر چه تمام تر خوانده است.

پس از باران

پس از باران

پس از باران

یکی دیگر از سریال های معروف و محبوب سال های حوالی 1379، سریال پس از باران است. ترانه تیتراژ ابتدایی آن را فریدون پوررضا هم آهنگسازی کرده و هم خوانده است. این ترانه غم انگیز و اندوهناک، به خوبی احوال زندگی ارباب و رعیتی مردم گیلان را در آن روزگاران بیان می کند.

سام و نرگس

سام و نرگس

سام و نرگس

موسیقی متن این فیلم یکی از بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی محسوب می شود. فیلم سام و نرگس در سال 1379 به کارگردانی ایرج قادری در سینماهای کشور اکران شد. بازیگرانی همچون محمد رضا گلزار و نوشین حسین خوانی در این فیلم خوش درخشیدند. موسیقی این فیلم با آهنگسازی مرحوم بابک بیات و خوانندگی حمید حامی، همچنان یکی از موسیقی های پر طرفدار و محبوب به شمار می رود.

دست های آلوده

دست های آلوده

دست های آلوده

داستان این فیلم داستان چهار جوان است که با هم نقشه می کشند تا دست به سرقت بزنند. داستان های عاشقانه ای هم در اواسط آن اتفاق می افتند و آن را جذاب تر می کنند. یکی دیگر از آثار ماندگار بابک بیات در این فیلم پخش می شود. این اثر را نیما مسیحا خوانده و پیام پارسا ترانه اش را سروده است. دست های آلوده در سال 1378 به کارگردانی سیروس الوند تولید شده است.

پر پرواز

پر پرواز

پر پرواز

یکی از خاطره انگیر ترین و محبوب ترین فیلم های دهه 70 که همه با موسیقی آن خاطره دارند، پر پرواز است. این فیلم در سال 1379 به کارگردانی خسرو معصومی اکران شد. در این فیلم یک موسیقی دان جوان برای به دست آوردن مجوز آلبومش هر کاری می کند؛ اما موفق نمی شود و تصمیم می گیرد ایران را ترک کند.

داستان این فیلم پر پرواز را ماجرا های عاشقانه جذاب تر و دلنشین تر کرده است. آهنگساز پر پرواز محمدرضا چراغعلی با ویولن نوازی بی نظیر و ترانه سرای آن نیلوفر لاری پور است.

میم مثل مادر

میم مثل مادر

میم مثل مادر

هنوز که هنوز است برای القای مفهوم عشق مادر به فرزند از آهنگ فیلم میم مثل مادر استفاده می شود. داستان غم انگیز این فیلم با آهنگسازی آریا عظیمی نژاد با پبانو نوازی زیبا، خوانندگی مهیار فاضلی و ترانه سرایی اهورا ایمان، با مفهوم آن به خوبی هماهنگ شده است و زیبایی آن را دو چندان می کند. میم مثل مادر را رسول ملاقلی پور در سال 1385 تولید کرده است.

خواهران غریب

خواهران غریب

خواهران غریب

کیومرث پوراحمد این فیلم را از کتابی با همین نام از اریش کستنر اقتباس کرده است. ملودی این فیلم کودکانه و شاد است و با صدای شیرین خسرو شکیبایی و آهنگسازی ناصر چشم آذر از به یاد ماندنی ترین آهنگ ها محسوب می شود و یکی از عوامل مهم تاثیر گذاری این فیلم به حساب می آید.

سنتوری

سنتوری

سنتوری

اردوان کامکار و محسن چاوشی آهنگسازی این فیلم بی نظیر را بر عهده داشته اند. گلشیفته فراهانی و بهرام رادان در این فیلم از داریوش مهرجویی یکی از درخشان ترین بازی های خود را به نمایش گذاشته اند. فیلم سنتوری در سال 1385 با خوانندگی محسن چاوشی و سنتور نوازی زیبا پس از درگیری های بسیار، در سال 1389 مجوز اکران گرفت.

خط قرمز

خط قرمز

خط قرمز

تقریبا می توان گفت که هیچ جوان دهه 70ای نیست که سریال خط قرمز پر مخاطب را مشاهده نکرده باشد. این سریال در سال 1381 به کارگردانی قاسم جعفری و آهنگسازی پیروز ارجمند در تلوزیون پخش می شد. حسین ریاضیان از پس خوانندگی آن به خوبی برآمده است. خط قرمز در این سال ها افراد زیادی را به خود جذب کرده است.

خیلی دور، خیلی نزدیک

خیلی دور، خیلی نزدیک

خیلی دور، خیلی نزدیک

رضا میرکریمی در سال 1383 به کارگردانی این فیلم پرداخته است. داستان این فیلم درباره جراح مغز و اعصابی است که خدا را باور ندارد. او طی اتفاقاتی به کویری سفر می کند و در آن جا وقایع خاص و متفاوتی برای او رخ می دهد. موسیقی متن فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک یکی از بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی است و به آن حالت عارفانه ای می دهد.

آواز گنجشک ها

آواز گنجشک ها

آواز گنجشک ها

این فیلم یکی از موفق ترین آثار سینمای ایران و برنده جوایز متعدد داخلی و خارجی است. کارگردان این فیلم مجید مجیدی و آهنگساز آن حسین علیزاده است. سال ساخت آواز گنجشک ها به 1386 برمی گردد. در این فیلم مردی که از یک مزرعه پرورش شترمرغ اخراج شده است، به شهر می رود تا در آن جا مشغول به کار شود و در این راه وقایع زیادی برای او رخ می دهد.

جمع بندی

موسیقی متن فیلم ها درست به اندازه فیلمنامه، بازیگران و کارگردانی آن ها اهمیت دارند. ممکن است در زمان مشاهده فیلم در ابتدا متوجه موسیقی آن نشوید؛ اما با گذشت سال ها این موسیقی آن هاست که وقتی در جایی آن را می شنوید بدون درنگ یاد همان فیلم می افتید.

در این مقاله 20 مورد از بهترین موسیقی های متن فیلم ایرانی را برای شما معرفی کردیم و همه را برایتان بررسی نمودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید