instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

کوک کردن گیتار یکی از اولین چالش‌هایی هست که نوآموزان و کسانی که تازه میخوان یاد گرفتن گیتار رو شروع کنن، باهاش مواجه میشن.

اگه گیتار کوک نباشه هرچقدر هم که تلاش بکنی نمیتونی یک آهنگ رو درست و زیبا بنوازی و همین یکی از دلایلیه که یادگیری کوک کردن گیتار خیلی مهمه.

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

محتوا پنهان

آموزش کوک گیتار

در مقاله آموزش کوک گیتار قراره بهتون یاد بدیم که چطور گیتارت رو کوک کنی، سیم‌های گیتار رو بشناسی و گیتارت رو زمان طولانی‌تری روی کوک نگهداری پس بریم که شروع کنیم.

نکات اولیه درباره کوک کردن گیتار

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

اول از همه بیا درباره روند کلی کوک کردن ساز گیتار با هم صحبت کنیم. نکته اولی اینه که مطمئن بشی گوشی‌های گیتار سالمن چون گیتار به وسیله گوشی‌ها که روی انتهای دسته ساز قرار گرفتن کوک میشه.

چرخوندن گوشی‌ها صدای ساز رو تغییر میده. سفت کردن سیم‌ها صدای سیم رو زیر و شل کردن سیم‌ها رو بم می‌کنه. البته این‌ها ممکنه نکاتی باشه که اکثر موزیسین‌ها حتی گیتاریست‌های تازه‌کار هم با این روش‌ها و کارها آشنان.

در ادامه قراره چندتا روش که به کمکشون میتونی گیتارت رو کوک کنی رو با هم بررسی کنیم.

چند وقت یک بار باید گیتار رو کوک کنیم؟

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

هروقت که میخوای گیتار بزنی باید قبلش سازت رو کوک کنی. نمیشه از گیتارت انتظار داشته باشی که مدت طولانی کوک بمونه چون سیم‌ها حالت گشسانی دارند و گاه و بی‌گاه از کوک خارج بشه.

گیتار حتی ممکنه موقع نواختن از کوک خارج بشه مخصوصا اگه برای مدت طولانی درحال گیتار زدن باشی پس این هم ایده خوبیه که موقع نواختن گیتار هم گوشی‌ها و سیم‌هارو چک کنی تا یک وقت از کوک خارج نشه.

اگه داری نتی رو مینوازی ولی صداش درست بنظر نمیاد احتمالا از کوک خارج شده و وقتش رسیده که دوباره از اول اون سیم و یا سازت رو کوک کنی.

پس اگه گیتارت از کوک خارج میشد نگران نباش چون خیلی عادیه و این مسئله برای سازهایی که به گیتار شباهت دارن مثل ویولن، سه‌تار‌، تار و … خیلی زیاد اتفاق میوفته.

چطور گیتار رو کوک کنیم؟

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

این روزها کوک کردن گیتار نسبت به سال‌های قبل خیلی راحت‌تر و لذتبخش‌تر شده. تیونرهای الکترونیکی کوک کردن گیتار رو خیلی راحت کردن. تیونر الکترونیکی کلیپسی نحوه کوک کردن گیتار رو به طور کامل متحول کرده.

برخلاف تیونرهای قدیمی این تیونرهای الکترونیکی کلیپسی به انتهای دسته گیتار وصل میشن و با حس کردن لرزش سیم‌ها بهت میگه که صدای سیم خیلی زیره، خیلی بمه یا این که کاملا کوکه.

این تیونرها برای هردو نوع گیتار کلاسیک و الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرن. این تیونر الکترونیکی کلیپسی ارزان و دقیق که بهت در کوک کردن راحت گیتار کمک میکنه رو میتونی همی الان از دلشاد موزیک خریداری کنی.

خیلی از تازه‌کارها وقتی میخوان با استفاده از تیونر الکترونیکی گیتارشون رو کوک کنن فقط یک بار سیم رو به صدا درمیارن و زمان طولانی‌ای منتظر میشن تا تیونر به صدا گوش بده.

این روش در کوک کردن ساز کار اشتباهیه. موقع کوک کردن گیتار با تیونر الکترونیکی باید چندین و چند بار یک سیم رو به صدا دربیاری تا تیونر جواب دقیق‌تری بهت بده.

چطور گیتار رو بدون استفاده از تیونر کوک کنی؟

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

اگه داری به این فکر می‌کنی که چطور گیتارت رو بدون تیونر کوک کنی، باید بهت این مژده رو بدیم که تنها نیستی. گاهی ممکنه تیونر در دسترس نباشه و خیلی از موزیسن‌ها مجبور بشن بدون تیونر گیتارشون رو کوک کنن مخصوصا وقتی توی سفر هستن.

خوشبختانه کلی برنامه تیونر برای گوشی‌های موبایل وجود داره که اتفاقا خیلی از اون‌ها رایگان هستند و بدون پرداخت کردن حتی یک قرون می‌تونی گوشی موبایلت رو به تیونر تبدیل کنی.

این اپلیکیشن‌ها با استفاده از میکروفن گوشی صدای سیم رو میشنون و تشخیص میدن که کوکه یا نه و اینجوری کوک کردن گیتار رو که معمولا برای تازه‌کارها خیلی چالشی و سخته رو آسون می‌کنن.

یک راه دیگه که به کمکش میتونی بدون استفاده از تیونر الکترونیکی گیتارت رو کوک کنی، شناسایی ها و صداهای سیم‌ها به کمک نت‌های یک پیانو یا گیتاری هست که مطمیئنی کاملا کوکه.

البته این کار ممکنه یکم سخت باشه چون باید به کمک گوش‌هات گام صدا رو شناسایی کنی. برای این روش کوک کردن ساز باید به یک گام صدای کوک به عنوان منبع گوش بدی و بعد با شل و سفت کردن گوشی‌های گیتار صدای کوک و درست رو پیدا کنی.

وقتی یکی از سیم‌ها رو کوک کردی میری سراغ سیم‌ها بعدی و به ترتیب بقیه سیم‌ها رو کوک می‌کنی.

اسم‌ سیم های گیتار

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

گیتار 6 تا سیم داره که به ترتیب از صدای بم به صدای زیر روی ساز نصب شده‌ان. اسم این سیم‌ها به ترتیب هست:

  1. سیم E
  2. سیم A
  3. سیم D
  4. سیم G
  5. سیم B
  6. سیم e

شناختن سیم‌های گیتار در کوک کردن این ساز خیلی مهمه پس سعی کن اسم‌هاشون رو به خوبی به یاد بسپاری تا کوک کردن ساز و پیدا کردن گام صدای درست برات راحت‌تر بشه.

چطور گیتار رو مدت طولانی‌تری کوک نگهداریم؟

آموزش کوک گیتار

آموزش کوک گیتار

وقتی گیتارت رو کوک کردی چندین روش هست که به کمکشون میتونی سازت رو برای مدت زمان طولانی‌تری کوک نگهداری.

  1. سیم‌های گیتارت رو زود به زود عوض کن. هروقت حس کردی که سیم‌های سازت دائم از کوک خارج میشن عوضشون کن.
  2. انعطاف سیم‌ها رو افزایش بده. این کار رو هم با نواختن گیتار میتونی انجام بدی هم میتونی آروم سیم‌ها رو بکشی تا انعطافشون تقویت بشه.
  3. از گیتارت مراقبت کن. سعی کن سازت رو خیلی در معرض رطوبت و تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی قرار ندی. وقتی نواختن گیتارت تموم شد با یک پارچه نازک تمیزش کن و بعد اون رو داخل کیف یا کیس ساز قرار بده.

خلاصه کلام

با استفاده از این روش‌ها می‌تونی راحت و بدون نگرانی گیتار عزیزت رو کوک کنی، آهنگ‌های موردعلاقه‌ات رو بنوازی و  صدای دلنشین و زیباش لذت ببری.

راستی انواع تیونرهای گیتار در سایت دلشاد موزیک موجود هستند و در کنارش کلی گیتار کلاسیک و الکترونیک با قیمت مناسب و کیفیت بالا داریم که فقط با چندتا کلیک میتونی خریداریشون کنی.

امیدواریم با کمک این پست بتونی راحت‌تر ساز بنوازی و با چالش‌هایی که ممکنه موقع نواختن گیتار باهاشون مواجه بشی بهتر و راحت‌تر ساز بزنی.

اگر هم قصد خرید گیتار داری میتونی روی لینک زیر کلیک کنید تا همه گیتار ها رو ببینید.

قیمت گیتار

مقایسه گیتارهای دلشاد موزیک

گیتار یاماها Yamaha C70

قیمت اصلی 10,200,000 تومان بود.قیمت فعلی 9,200,000 تومان است.

گیتار کلاسیک دیاموند سایز ۴/۴

قیمت اصلی 2,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,820,000 تومان است.

گیتار پارسی مدل P40

قیمت اصلی 3,800,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,450,000 تومان است.

گیتار کلاسیک پارسی مدل Parsi M2

قیمت اصلی 4,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,150,000 تومان است.

گیتار کلاسیک یاماها مدل Yamaha C40

قیمت اصلی 9,200,000 تومان بود.قیمت فعلی 8,200,000 تومان است.

گیتار کلاسیک پارسی مدل Parsi M5

قیمت اصلی 3,550,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,400,000 تومان است.

گیتار امپریال Imperial

قیمت اصلی 2,700,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,400,000 تومان است.

گیتار کلاسیک دیاموند سایز 3/4

قیمت اصلی 2,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,820,000 تومان است.

گیتار متاع پور mat4

قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,400,000 تومان است.

گیتار پارسی P70

قیمت اصلی 3,900,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,750,000 تومان است.

گیتار متاع پور +mat2 (مت دو پلاس)

قیمت اصلی 3,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,800,000 تومان است.

گیتار متاع پور مت 3 (mat 3)

قیمت اصلی 3,800,000 تومان بود.قیمت فعلی 3,000,000 تومان است.

گیتار کلاریس کات وی پیکاپ دار براق

قیمت اصلی 9,500,000 تومان بود.قیمت فعلی 8,500,000 تومان است.

گیتار الحمبرا z nature (زدنیچر)

قیمت اصلی 25,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 22,430,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید