instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های نت گیتار

سیم‌های گیتار شما هم اغلب موقع اجرا و نوازندگی از کوک خارج می‌شون یا صدای تق تق می‌دن؟ اگه جوابت بله هست به احتمال خیلی زیاد گوشی های کوک گیتار دچار مشکل شدن و به تعمیر شدن نیاز دارن.

از اون جایی که گوشی‌های کوک میزان کشیده شدن سیم‌های گیتار شما رو کنترل می‌کنن، وقت‌هایی که به درستی کارشون رو انجام نمیدن، می‌تونن مشکلات زیادی رو برای نوازنده ایجاد کنند.

خوشبختانه، معمولاً می مشکلات جزئی گوشی‌های کوک رو میشه در خونه از بین برد و حل کرد. امروز میخوایم شما رو با نحوه رفع رایج‌ترین مشکلات تیونر آشنا کنیم تا بتونی دوباره نوازندگی با گیتار رو شروع کنی.

به 2 روش مختلف میتونی مشکلات گوشی های کوک گیتار رو در خونه حل کنی. اگه میخوای با همه این 2 روش آشنا شی تا پایان این مطلب با ما در دلشاد موزیک همراه باش.

محتوا پنهان

راهکار اول: تنظیم کشش گوشی های کوک

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

حالا بیاید مرحله به مرحله این راهکار رو با هم بررسی کنیم:

گوشی های کوک رو در جهت عقربه‌های ساعت بچرخون تا سیم‌های گیتار کاملا شل بشن

گیتار کلاسیک یا گیتار آکوستیکت رو صاف روی یک سطح ثابت قرار بده به شکلی که گوشی‌های کوک رو به خودت باشن. حالا باید گوشی کوکی رو که داری روی اون کار می‌کنی رو در جهت عقربه‌های ساعت بچرخونی تا زمانی که دیگر کششی روی سیم احساس نکنی و سیم کاملا شل بشه.

اگر سیم گیتار رو همونطور شل شده رها کنی، اگه اتفاقی گوشی کوک رو موقع تعمیر سفت کنی ممکنه بشکنه یا پاره بشه.

اگه دوست داری میتونی سیم گیتار رو به طور کامل از گیتار جدا کنی، اما برای این روش تعمیر این کار لازم نیست.

پیچی که در انتهای گوشی کوک مورد نظرت قرار داره رو با چرخوندن اون در جهت عقربه‌های ساعت محکم کن

پیچ بیرون زده از انتهای گوشی کوک رو پیدا کنی. این همون پیچی هست که تعیین میکنه که چقدر راحت میتونی گوشی کوک مد نظرت رو بچرخونی.

گوشی کوک رو با دستی که بیکاره ثابت نگه دار و بعد با یک پیچ گوشتی چهارسو شروع به سفت کردن پیچ گوشی کوک کن.

پیچ رو در جهت عقربه‌های ساعت به صورت یک چهارم، یک چهارم بچرخون تا به طور تصادفی گوشی کوک رو بیش از حد سفت نکنی.

برعکس، اگر گوشی کوک خیلی سفت به نظر می رسید، پیچ را یک چهارم بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخون.

نکته ای که باید بهش توجه کنی اینه که اگه گوشی‌های گیتار آکوستیک یا گیتار کلاسیک شما پیچی در انتهای خودشون ندارن این روش تعمیر گوشی های کوک گیتار روی ساز شما جواب نمیده.

گوشی کوک رو بچرخون تا تست کنی و اگه هنوز تنش خفیفی وجود داره متوجهش بشی

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

گوشی های کوک گیتار شما نباید شل باشن اما سفت هم نباید به نظر برسن. سعی کن گوشی رو با دست بچرخون تا ببینی که مقدار مقاومت چقدره کم یا زیاد.

هروقت که گوشی کوک بعد از چرخونده شدن سر جای خودش باقی بمونه و همچنان بتونی به راحتی تنظیمات مخصوص سیم‌ها رو انجام بدی، می تونی به مرحله بعدی بری.

مراقب باش که موقع تعمیر گوشی های کوک اون‌ها رو بیش از حد سفت نکنی چون ممکنه به تیونر گیتار آسیب برسونی.

گوشی کوک رو در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخون تا تنش دوباره به سیم گیتار برگرده و سفت بشه

همونطوری که تنش را دوباره به سیم اضافه میکنی و سیم رو سفت میکنی، به اون چند بار ضربه بزن تا گام صدا رو بررسی کنی. از یک تیونر استفاده کن تا مطمئن بشی که سیم گیتار به گام درستی برای کوک کلی گیتار رسیده.

راهکار دوم: روغن کاری گوشی های کوک سفت شده

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای مواجهه با گوشی های کوک که سفت شدن، روغن کاری اون‌هاست.

با چرخوندن گوشی های کوک گیتار در جهت عقربه های ساعت، سیم‌ها رو از گیتار جدا کن.

با چرخوندن اون‌ها در جهت عقربه های ساعت سیم‌ها رو شل کن. اگر قصد استفاده مجدد از سیم‌ها رو داری، انقدر به چرخوندن گوشی ادامه بده تا بتونی به راحتی سیم‌ها رو از سوراخ گوشی‌های کوک بیرون بیاری.

اما اگه میخوای از سیم‌های جدید استفاده کنی دیگه نیازی نیست این همه مشقت بکشی با خیال راحت با استفاده از قیچی یا وسایل مخصوص بریدن سیم‌های گیتار، سیم‌ها رو ببر.

 گوشی های کوک رو از سردسته گیتار باز کن

گیتار رو به پشت برگردون تا بتونی راحت‌تر به پیچ‌هایی که گوشی‌ها رو، روی سردسته نگه می‌دارن  دسترسی داشته باشی.

از پیچ گوشتی چهارسو استفاده کن تا پیچ‌ها رو بر خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخونی تا زمانی که کاملا شل بشن. گوشی‌های کوک رو با احتیاط از سوراخ های سردسته گیتار بیرون بیار و کنار بذار.

حواست باشه که اصلا گوشی های کوک گیتار رو تا زمانی که به سردسته گیتار وصل هستن تمیز و یا روغن کاری نکنی چون ممکنه به بدنه گیتار آسیب وارد کنی و روی اون خراش بندازی.

خاک و گرد و غبار رو با یک مسواک تمیز پاک کن

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

یک مسواک با موهای نرم بردار و به آرومی گوشی های کوک رو بشور. با دقت گوشی ها رو تمیز کن تا هیچ گرد و غباری روی اون‌ها باقی نمونه.

مواد چسبیده به گوشی های کوک رو با یک پارچه آغشته به WD-40 یا نفتا تمیز کن

مقداری WD-40 را روی یک پارچه بدون پرز اسپری کن و سطوح گوشی های کوک و چرخ دنده‌ها رو با دقت پاک کن.

در حالی که داری گوشی‌ها، چرخ دنده‌ها و پیچ‌ها رو تمیز میکنی، گوشی‌ها رو بچرخون تا به پخش کامل WD-40 به همه جای مکانیسم گیتار کمک کنی.

اگر گوشی گیتار هنوز هم خیلی راحت حرکت نمی کنه، یک ظرف کوچک را با مقداری نفتا که نوعی روغن است پر کن و بگذار گیره تنظیم حدود یک دقیقه داخل این روغن خیس بخوره این کار خیلی به شل شدن گوشی ها کمک میکنه.

راستی یادت باشه که اگ از نفتا استفاده می کنی، حتما در مکانی با تهویه مناسب و با دستکش‌های محافظ کار کنی. نفتا میتونه باعث تحریک بینی، گلو و پوست بشه و اشتغال‌پذیری بالایی هم داره.

یک روغن چند منظوره رو، به آرومی روی گوشی‌های  کوک مالش بده

نوک بطری روان کننده یا روغن رو مستقیما بین چرخ دنده و گوشی‌های کوک قرار بده. چند قطره از روان کننده رو روی گوشی‌های کوک و چرخ دنده فشار دهید تا سطح اون‌ها کاملا با مایع روان‌کننده پوشیده بشه.

برای این کار می‌تونی از هر روان‌کننده مکانیکی‌ای استفاده کنی، اما ممکنه در فروشگاه‌های موسیقی روغن‌های روان کننده مخصوص گیتار هم پیدا بشه.

گوشی کوک رو بچرخون تا روان کننده به طور یکنواخت در همه جای اون پخش بشه

با دستی که بیکاره بدنه گوشی کوک رو بگیر و سری گوشی‌ها رو در هر جهت بچرخون. با نفوذ کردن مایع روان کننده به همه جای گوشی‌های کوک و چرخ دنده‌ها چرخوندن گوشی‌ها خیلی راحت‌تر میشه.

گوشی های کوک و سیم‌ها رو دوباره سر جای خودشون وصل کن

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

آموزش تعمیر گوشی های کوک گیتار

گوشی های کوک گیتار رو دوباره سر جای خودشون روی سر دسته قرار بده و پیچ‌های اون‌ها رو خوب سفت کن تا محکم سر جای خودشون بمونن.

انتهای سیم رو از سوراخ گوشی کوک رد کن و گوشی کوک رو در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخون تا سیم دوباره سفت بشه. قبل از اینکه قسمت اضافی اون رو جدا کنی، سیم رو حدود 2 تا 3 بار دور گوشی کوک بپیچ.

خلاصه کلام

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که هر گیتاریست ممکنه با اون رو به رو بشه، خراب شدن، سفتی و یا حتی شل شدن زیادی گوشی های کوک گیتاره.

در مطلب امروز قصد داشتیم تا شما رو با روش‌های مختلف تعمیر گوشی های کوک گیتار آشنا کنیم تا اگه با اون‌ها به مشکلی برخوردی خودت به تنهایی بتونی گیتارت رو تعمیر کنی.

در دلشاد موزیک انواع و اقسام سازها موجوده و اگه قصد خرید گیتار داری میتونی این ساز رو با بهترین کیفیت و قیمت ثبت سفارش کنی و از صدای زیبای گیتار نهایت لذت رو ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید