instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

روش های بسیار زیادی برای آموزش موسیقی وجود دارد. اینکه کدام یک را انتخاب کنید به تشخیص و سلیقه شخصی شما بر می گردد. گاهی اوقات در بعضی نقاط دنیا، یک روش بیشتر از سایرین شهرت دارد و در نقطه دیگری، نه.

هیچ روش اشتباهی وجود ندارد و بنا بر تشخیص شما بنا بر شناختتان از هنرآموزان، هر روشی می تواند کارآمد باشد. شاید ترجیح شما برای آموزش موسیقی به کودکان، روش کارل ارف باشد.

شاید هم فقط نام این روش را شنیده باشید و چیزی از آن ندانید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا با آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف بیشتر آشنا شوید.

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

زندگی نامه کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

کارل ارف (Carl Heinrich Maria Orff) موسیقی دان و آهنگساز تاثیرگذار آلمانی در سال 1895 در مونیخ، چشم به جهان گشود. او در خانواده ای نظامی متولد شد که در کنار نظامی بودن، علاقه خاصی به موسیقی داشتند.

پدر و مادر کارل، هر دو، نوازنده پیانو بودند و البته پدرش در ارتش، ساز های زهی دیگری نیز می نواخت. فراگرفتن موسیقی برای کارل از پنج سالگی با آموزش های مادرش آغاز شد و او در همان کودکی، در سن هفت سالگی، شروع به نواختن ویولنسل کرد.

آغاز تحصیلات آکادمیک در حوزه موسیقی برای کارل پس از دوران دبستان، با ورود به آکادمی موسیقی مونیخ آغاز شد.

سال های جوانی او مصادف با جنگ جهانی اول بود و او پس از اتمام جنگ، با وجود جراحات و صدمات زیادی که از جنگ برایش به یادگار مانده بود، به عرصه موسیقی بازگشت و در اپرای مانهایم مشغول به کار شد.

او پس از گذراندن مدتی، مجددا به مونیخ بازگشت و تحصیلات خود را در زمینه موسیقی ادامه داد. کارل از سال 1925 تا پایان عمر پر بارش، سال 1982، سرپرستی مدرسه «ژیمناستیک، رقص و موسیقی» مونیخ را برعهده داشت. مدرسه ای که او را به مبتکری در زمینه موسیقی تبدیل کرد.

این هنرمند تاثیر گذار در عرصه آموزش موسیقی، در سال 1982 بر اثر بیماری سرطان درگذشت. آنچه نام کارل را در میان تاثیرگذاران هنر موسیقی برجسته کرده است، به وجود آوردن شیوه ای خاص و جدید برای آموزش موسیقی به کودکان است.

آموزش موسیقی و حرکت، دستاورد کارل بود که امروزه همچنان در بسیاری از کشور ها استفاده می شود. در ادامه مطلب، آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف بررسی خواهیم کرد.

روش ارف در آموزش موسیقی (آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف)

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

رویکرد کارل ارف روشی برای آموزش موسیقی به کودکان است که ذهن و بدن آن ها را از طریق آواز، رقص، نمایش، بازی و… درگیر می کند. در این روش، اغلب از ابزار هایی مانند زیلوفون، متالوفون و گلوکن اسپیل برای آموزش، استفاده می شود.

به بیان دیگر، در این روش از بازی برای آموزش استفاده می شود تا مطالب جدید در سطح درک کودک به او منتقل شوند. ارف در دهه های 1920 و 1930، متوجه اهمیت ریتم و حرکت در آموزش موسیقی به کودکان شد و متود هایی را برای این کار مطرح کرد که ما به آن ها خواهیم پرداخت.

  • داستان و شعر: همانطور که اشاره کردیم، ارف در رویکرد آموزشی خود صحبت کردن، آواز خواندن، حرکت و… را ابزاری برای آموزش می داند. تدریس از طریقشعر و داستان یکی از متود های مورد علاقه ارف بود. هنگام آموزش از طریق گفتار (شعر و داستان)، از هنرآموزان خود بخواهید که شعری را همراه شما بخوانند. سپس حرکات خلاقانه یا ابزار هایی را (ساز هایی را) اضافه کنید تا شعر را همراه با نواختن بخوانند.
  • آواز خواندن: از هنرآموزان خود بخواهید تا آهنگی را گوش کنند. می توانید آن آهنگ را پخش کنید و یا خودتان آواز بخوانید. سپس، آن ها پس از شما آن را می خوانند. بعد از اینکه خواندن آواز یا آهنگ مورد نظر را یاد گرفتند، ساز ها و یا حرکات به خواندن هنرآموزان اضافه خواهد شد. بسیاری از آهنگ ها کوتاه هستند و هنرآموزان می توانند آن ها را سریع یاد بگیرند.
  • رقصیدن: اگر مدتی با کودکان معاشرت کنید، متوجه خواهید شد که آن ها عاشق حرکت کردن هستند؛ پس آموزش خود را با رقصیدن بیامیزید. رقص های محلی گزینه خوبی برای این کار هستند. خلاقیت هنرآموزان نکته کلیدی در حرکات و رقصیدن آن هاست.
  • بازی کردن: کودکان می توانند از بدن خود علاوه بر رقصیدن برای بازی کردن نیز استفاده کنند. دست زدن، پا کوبیدن، بشکن زدن و… حرکات بدنی بازی مانندی هستند که ریتم را به هنرآموزان کودک آموزش می دهند.

در کلاس آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف ، مدرس مانند رهبر ارکستر عمل می کند و به هنرآموزان خود، فقط سرنخ می دهد؛ یعنی مدرس آهنگی را انتخاب می کند و سپس تعدادی از هنرآموزان خود را به عنوان نوازنده ساز انتخاب می کند و بقیه کلاس هم با نواختن آن ها، آواز می‌ خوانند یا بازی می کنند و… . به بیان دیگر، مدرس فقط راهنما و هدایت کننده هنرآموزان است و نه بیشتر.

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف

سادگی نکته کلیدی ای است که هر مدرسی باید در ذهن خود داشته باشد. هنگام آموزش موسیقی به کودکان، سادگی روش و متود را فراموش نکنید. روش کارل ارف، آموزش را برای شما و کودک آسان می کند. با استفاده از رویکرد ارف، هنرآموزان در مورد ریتم، ملودی، هارمونی، بافت، فرم و سایر عناصر موسیقی نکاتی را یاد می گیرند.

نتیجه گیری

آموزش موسیقی به کودکان، کاری دلچسب و هیجان انگیز است که روش های زیادی را شامل می شود. یکی از این روش ها، روش کارل ارف است. کارل ارف، آهنگساز بزرگ آلمانی است که تمام عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی پرداخته است.

این آهنگساز بزرگ روشی خاص را برای آموزش موسیقی به کودکان پایه گذاری کرد که شامل آموزش با استفاده از حرکات و بازی ها می شود. در حقیقت، آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف ، چهار روش شعر و داستان، آواز خواندن، رقصیدن و بازی کردن را شامل می شود.

ما در مقاله آموزش موسیقی به کودکان به روش کارل ارف سعی کردیم تا شما را با کارل ارف و روش هیجان انگیز او برای آموزش موسیقی، بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم که با خواندن این مطلب، هنرآموزان بهتری را به عرصه موسیقی وارد کنید.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات آموزش موسیقی

 

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

در لینک زیر میتوانید انواع ساز مخصوص کودکان (طبلک- بلز- پک ارف- کاخن- ویولن کودکان و …) را مشاهده کنید و اگر تمایل داشتید خرید نماید.

فروشگاه مخصوص ساز کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید