instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش موسیقی به کودکان با بلز

آموزش موسیقی به کودکان با بلز

شاید شروع آموزش موسیقی به کودکان خردسال کمی دشوار به نظر برسد. موسیقی می تواند بسیار پیچیده باشد و به همین دلیل است که بیشتر والدین نمی دانند چگونه آموزش موسیقی را شروع کنند.

یکی از بهترین ساز ها برای شروع آموزش موسیقی به کودکان، ساز بلز است و آموزش موسیقی به کودکان با بلز بسیار رایج است. این ساز برای آشنایی کودکان یک تا سه ساله با موسیقی مناسب است و کودکان با این ساز مفاهیم ساده موسیقی را یاد می گیرند.

آموزش موسیقی به کودکان با بلز

آموزش موسیقی به کودکان با بلز

شما می توانید همراه با بازی های خلاقانه این ساز را به کودک خود معرفی کنید و نت ها و ریتم ها را به او آموزش دهید. ما در این مقاله سعی می کنیم روش های آموزش موسیقی به کودکان با بلز را بررسی کنیم.

در لینک زیر میتوانید برنامه ساز بلز را دانلود کنید.

دانلود برنامه ساز بلز

 

کودک خود را با ساز آشنا کنید

در ابتدای آموزش موسیقی به کودکان با بلز، باید ساز را در جلوی فرزندتان بگذارید و اجازه دهید که خودش با ساز آشنا شود. برای کودکان نوپا و یک تا سه ساله، این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

عکسی از آشنا ساختن کودک با ساز

عکسی از آشنا ساختن کودک با ساز

به کودک نشان دهید که ساز چگونه صدا تولید می کند و هر تیغه در ساز چه صدایی دارد. آن‌ها دوست دارند خودشان کشف کنند. اگر کودک شما پیش دبستانی است، سوالات زیر را از او بپرسید:

  • درمورد ساز بلز چه چیز هایی می توانی بگویی؟ این ساز چه اجزایی دارد؟
  • وقتی با مضراب به تیغه های ساز بلز ضربه می زنید، چه اتفاقی می افتد؟
  • آیا صدایی که هر تیغه ایجاد می کند، با دیگری متفاوت است؟ اگر متفاوت است، تفاوت آن ها چگونه است؟
  • کدام تیغه یا کلید کمترین صدا را دارد؟ کدام بیشترین صدا را دارد؟

 

به او یاد بدهید که چگونه مضراب ها را در دست بگیرد

دومین کار برای آموزش موسیقی به کودکان با بلز، آموزش در دست گرفتن مضراب است. البته روش درست نگه داشتن مضراب ها، برای کودکانی است که سن بیشتری دارند و تقریبا به سن پیش دبستانی رسیده اند.

عکسی از گرفتن مضراب ها به دست

عکسی از گرفتن مضراب ها به دست

اگر کودکان نتوانند مضراب ها را به درستی در دست خود بگیرند، ساز بلز صدای خوب و درستی نخواهد داشت. از کودک بخواهید که دسته لاستیکی مضراب را در دست نگه دارد (اگر مضراب شما این قسمت را ندارد، منظور این است که کودک یک سوم پایینی مضراب را در دست بگیرد).

او باید با انگشت اشاره و شست خود هر دو مضراب را در دست بگیرد و بقیه انگشتان دست را بدون رها کردن مضراب، دور دسته بپیچد. همچنین آرنج ها باید به سمت بیرون باشد و کف دست رو به پایین. آن ها باید مضراب را طوری نگه دارند که انگار دارند دوچرخه سواری می کنند.

 

وقت آن رسیده است که کودک را با نت ها آشنا کنید

قدم سوم در آموزش موسیقی به کودکان با بلز، آشنایی با نت هاست. همانطور که می دانید، هر رنگ در ساز بلز نشانه یک نت است. نت آهنگی که می خواهید کودک خود بنوازد، بر روی کاغذ بنویسید.

از رنگ ها برای نمایش نت ها استفاده کنید. در ساز بلز هشت تیغه ای، بزرگ ترین تیغه نت دو است و نت های بعدی به ترتیب ر می فا سل لا سی هستند. آخرین تیغه نیز نت دو است.

عکسی از آشنا ساختن کودک با نت ها

عکسی از آشنا ساختن کودک با نت ها

بعضی از آهنگ ها برای شروع بسیار ساده هستند. یک آهنگ را انتخاب کنید و نت آن را با مداد رنگی بر روی کاغذ بنویسید. بیشتر مادران از آهنگ «تولد، تولد، تولدت مبارک» استفاده می کنند.

سپس خودتان آهنگ را اجرا کنید و از کودک بخواهید که بعد از شما این کار را انجام دهد. کودکانی که کوچک تر هستند، نیازی به یافتن نت ها ندارند.

دو مضراب را به کودک بدهید و از آن ها بخواهید که هر کدام را در یک دست خود نگه دارند. بهتر است مضراب هایی با چوب های کوتاه تر و پهن تر انتخاب کنید که سر آن ها کمی بزرگ تر است.

اجازه دهید کودک هر مضراب را برای نواختن یک نت استفاده کند. برای آن ها نت ها را بنوازید تا کودکان بتوانند از نوازندگی شما تقلید کنند. آموزش نت موسیقی به کودکان می‌تواند یک تجربه مثبت برای آن‌ها باشد و به آن‌ها کمک کند تا در آینده به عنوان یک موسیقی‌دان موفق عمل کنند

عکسی از ساز بلز

عکسی از ساز بلز

برخی از کودکان خردسال ممکن است نتوانند دست خود را برای نواختن تیغه ها حرکت دهند. آن ها را تشویق کنید که این کار را انجام دهند؛ اما اگر نتوانستند، آن ها را مجبور نکنید.

یادگیری این مهارت به زمان زیادی نیاز دارد و در هنگام آموزش موسیقی به کودکان با بلز، برای کودکان خردسال زمان می برد که این مهارت را یاد بگیرد.

همچنین می توانید کودک را در هنگام نواختن با مضراب آزاد بگذارید. فقط حواستان باشد که کودک فقط با مضراب به تیغه ها ضربه بزند و با دستانش تیغه ها را لمس نکند. همچنین آن ها می توانند خودشان هر آهنگی را که دوست داشتند بنوازند.

 

جمع بندی

آموزش موسیقی به کودکان خردسال باید خیلی ساده شروع شود. آن ها نمی توانند حرکت های ظریف را انجام دهند و هنوز مهارت خواندن و نوشتن را یاد نگرفته اند.

بنابراین برای آموزش موسیقی، باید مهارت هایی را به کودک آموزش دهید که باعث شود آن ها درک ساده ای از موسیقی داشته باشند و گام های بالا و پایین و ریتم را یاد بگیرند.

یکی از بهترین ساز هایی که برای شروع آموزش موسیقی می توانید از آن استفاده کنید، ساز بلز است. ما در این مقاله راه های آموزش موسیقی به کودکان با بلز را معرفی کردیم.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

 

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

در لینک زیر میتوانید انواع ساز مخصوص کودکان (طبلک- بلز- پک ارف- کاخن- ویولن کودکان و …) را مشاهده کنید و اگر تمایل داشتید خرید نماید.

فروشگاه مخصوص ساز کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید