instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

آموزش الفبای موسیقی به کودکان (آموزش مقدماتی)

آموزش الفبای موسیقی به کودکان (آموزش مقدماتی)

نت های موسیقی، الفبای موسیقی به حساب می آیند. الفبایی که آموزش آن مهارتی چشمگیر و مفید است. حتی اگر فکر می کنید که کودکتان هرگز نوازنده ای حرفه ای نخواهد شد، اما یادگیری نت های موسیقی برای او حتما اتفاقی دلنشین است.

کودک شما برای نواختن ساز مورد علاقه خود به آموزش رسمی آن ساز نیاز دارد؛ اما یادگیری الفبای موسیقی برای او مهارتی پایه ایجاد خواهد کرد.

آموزش الفبای موسیقی به کودکان (آموزش مقدماتی)

آموزش الفبای موسیقی به کودکان (آموزش مقدماتی)

آموزش الفبای موسیقی به کودکان کمی ترسناک به نظر می رسد و مانند آموزش یک زبان کاملا بیگانه است؛ اما توجه داشته باشید که مغز کودک آمادگی بیشتری برای پذیرش و یادگیری موضوعات جدید دارد. نترسید و در این میدان قدم بگذارید.

 

قدم به قدم آموزش الفبای موسیقی به کودکان

آموزش الفبای موسیقی به کودکان می‌تواند به آنها در توسعه شناخت موسیقی و همچنین توانایی‌های شناختی و اجتماعی کمک کند.اکثر کودکان به دلیل اینکه در حال یادگیری یک نوع ساز هستند، به یادگیری نت خوانی نیز نیاز پیدا می کنند. بر خلاف تصور، آن ها به سرعت نت ها را یاد می گیرند؛ اما با این حال انجام برخی کار ها و فعالیت ها این آموزش را می تواند سرگرم کننده تر و جذاب تر کند.

آموزش مقادیر زمانی

اولین قدم برای آموزش الفبای موسیقی به کودکان، آموزش مقادیر زمانی است. مقادیر زمانی متفاوتی برای نت ها وجود دارد. این موضوع مانند این است که ارزش عدد یک را بدانید و سپس یاد بگیرید که نیم، یک چهارم، یک هشتم و… چه هستند.

در چنین شرایطی بسته به سن کودک، این مبحث را می توان از طریق توضیح ریاضی یا بازی ‌هایی که شامل ریتم هستند، آموزش داد.

عکسی از آموزش مقادیر زمانی

عکسی از آموزش مقادیر زمانی

معلمان موسیقی کودک مقادیر زمانی مختلف نت ها را مانند یک خانواده معرفی می کنند. یک نت کامل می تواند مادربزرگ، یک نیم نت، مادر، یک ربع، یک خواهر بزرگ و یک هشتم خواهر کوچک باشد!

آموزش نام نت ها

هنگامی که کودکان درک دقیقی از مقادیر زمانی نت ها پیدا کردند، بهتر است نام ‌های آن ها را نیز بدانند. کودکان می‌ توانند ببینند که هر صدا در موسیقی دارای یک حرف از الفباست.

دکمه های پیانو وسیله ای مناسب برای آموزش نام نت ها هستند. این دکمه ها از مجموعه ای از کلید های سفید و سیاه ساخته شده اند. کلید های سیاه همیشه در گروه های دوتایی و سه تایی هستند.

وقتی گروهی متشکل از دو کلید سیاه روی یک پیانو پیدا کنید، کلید سفید بلافاصله در سمت چپ اولین کلید سیاه، یک نت C خواهد بود.

به کلید های سفید نام C، D، E، F، G، A، B  داده می شود که یک اکتاو را می سازند. یک بازی سرگرم‌ کننده، برچسب زدن نت‌ ها در یک اکتاو است. کودک ابتدا به موقعیت کلید ها آگاه می شود.

سپس می توانید برچسب ها را بردارید و از کودک بخواهید تا نت‌ های مختلف را روی پیانو پیدا کند. این کار، بازی با حافظه کودک است.

آموزش سلفژ به کودکان

کودک شما احتمالا پس از شنیدن کلمه سلفژ انتظار یک غذای خوش مزه فرانسوی را دارد! اما بهتر است بداند که این چنین نیست. سلفژ جایگزینی نت های موسیقی با صدا های تک هجایی است. به این ترتیب، C به Do، D به RE، E به Mi، F به Fa، G به SOL، A به LA، B به  Si تبدیل می شود.

آموزش سلفژ به تثبیت صدا های نت ها در حافظه کودک کمک شایان توجهی می کند.

 

تکنیک های آموزش نت خوانی به کودکان

به تعداد ابزار هایی که برای نواختن وجود دارد، روش‌ هایی برای آموزش نت خوانی به کودکان نیز وجود دارد. هیچ محدودیتی برای ابتکار در آموزش برای یک معلم موسیقی وجود ندارد.

عکسی از تکنیک های آموزش نت خوانی به کودکان

عکسی از تکنیک های آموزش نت خوانی به کودکان

رویکرد ها و تکنیک های آموزش بسیار گسترده و متنوع هستند. ما در اینجا، شما را با چند تکنیک اصلی آموزش الفبای موسیقی به کودکان آشنا می کنیم.

بازی برای آموزش هر موضوع و درسی به کودکان، یک راهکار عالی است. بازی ها علاقه کودکان را بر می انگیزند و سبب تثبیت مفاهیم آموزش داده شده در مغز کودکان می شوند.

فلش کارت ها

استفاده از فلش کارت ها، گونه ای از بازی ها است که یادگیری را آسان و موثر می کند. کودک به صورت اتفاقی کارتی را از میان فلش کارت ها بیرون می کشد. او باید سریعا نت نوشته شده روی فلش کارت را بنوازد تا یک امتیاز کسب کند.

فلش کارت یک ابزار آموزشی است که برای آموزش مفاهیم اساسی موسیقی به کودکان استفاده می شود. در این روش آموزشی، مفاهیم موسیقی در فلش کارت ها ذخیره می شوند و به کودکان ارائه می شود تا آنها را بیاموزند.

هر فلش کارت شامل یک نماد موسیقی، مثل نت ها، ریتم ها، نام سازهای موسیقی و غیره است. روی هر فلش کارت نماد موسیقی قرار داده شده و در پشت آن توضیحاتی درباره آن نماد قرار دارد.

با استفاده از فلش کارت ها، کودکان به سادگی مفاهیم موسیقی را یاد می گیرند. برای مثال، در فلش کارت هایی که نت ها روی آنها نمایش داده شده، نام نت، نماد نت و مدت نت روی هر فلش کارت قرار دارد. کودکان با دیدن این نمادها و خواندن توضیحات مربوط به آنها، به سادگی می توانند نت ها را بیاموزند و از آنها استفاده کنند.

همچنین، فلش کارت ها می توانند برای آموزش ریتم ها و تمپوهای مختلف نیز استفاده شوند. در این حالت، ریتم ها روی فلش کارت ها نمایش داده می شوند و کودکان با دیدن آنها و نواختن سازهای موسیقی مختلف، به سادگی می توانند ریتم ها را درک کنند.

عکسی از استفاده از فلش کارت ها در آموزش الفبای موسیقی

عکسی از استفاده از فلش کارت ها در آموزش الفبای موسیقی

برای کودکانی که در مراحل پیشرفته تری از آموزش هستند، فلش کارت‌ ها می‌ توانند شامل بخش ‌هایی از یک قطعه موسیقی باشند.فلش کارت ها یک ابزار آموزشی موثر برای آموزش الفبای موسیقی به کودکان هستند. این روش آموزشی باعث می شود که کودکان به سادگی و با لذت، مفاهیم موسیقی را یاد بگیرند و در آینده به یادگیری سازهای مختلف بپردازند.

در لینک زیر می توانید برنامه فلش کارت موسیقی را دانلود کنید.

دانلود فلش کارت موسیقی

درک ریتم ها با بازی

هنگامی که کودکان درکی از زیر و بمی پیدا کنند، زمان آن می رسد که ریتم را یاد بگیرند. بهترین راه برای آموزش ریتم به کودکان این است که تمرکز روی توانایی حفظ یک صدای ضربان مانند را به آن ها آموزش دهیم.

عکسی از درک ریتم ها با بازی

عکسی از درک ریتم ها با بازی

یک تمرین و بازی خوب برای این آموزش، راه رفتن مانند رژه سربازان است. این فعالیت، کمک می کند تا کودکان، مفهوم ریتم را در زمان واقعی تجربه کنند.

معلم موسیقی می تواند قطعات مختلف موسیقی را بنوازد و از کودک بخواهد که بر اساس آنچه می شنود، آهسته یا سریع رژه برود تا با صدای موسیقی مطابقت داشته باشد. دست زدن و یا ضربه زدن بر روی ساز های کوبه ای نیز برای آموزش ریتم، فضایی شاد را برای کودکان ایجاد می کند.

 

آموزش نماد های نت

برای آموزش نماد های نت های موسیقی می توانید یک تصویر بزرگ از نماد نت را به کودک نشان دهید و از او بخواهید تا آنچه را که می بیند توصیف کند. در چنین حالتی کودک به این فکر می کند که چه چیزی این نماد را منحصر به فرد کرده است.

پس از این مرحله، معلم باید به کودک توضیح دهد که هر نماد به چه معنا است و نام آن ها و نحوه عملکرد آن ها را در یک قطعه موسیقی معرفی کند.

معلم باید کودکان را تشویق کند تا سوال بپرسند یا هر چیز جالبی را که در مورد نماد ها متوجه می شوند بگویند؛ زیرا این کار به آن ها کمک می کند تا درس را به خاطر بسپارند.

 

جمع بندی

الفبای موسیقی، نت ها هستند. نت هایی شاید در نگاه اول سخت به نظر برسند. آموزش الفبای موسیقی به کودکان با استفاده از چند بازی و نکته، به کاری ساده تبدیل خواهد شد.

علاوه بر آنچه که در این مطلب ذکر کردیم، شما می توانید از برنامه های کامپیوتری، سایت ها و بازی های طراحی شده در این حوزه نیز برای آموزش موسیقی به کودکان استفاده کنید. امیدواریم آنچه که گفته شد به کارتان بیاید.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

 

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

در لینک زیر میتوانید انواع ساز مخصوص کودکان (طبلک- بلز- پک ارف- کاخن- ویولن کودکان و …) را مشاهده کنید و اگر تمایل داشتید خرید نماید.

فروشگاه مخصوص ساز کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید