instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

گاهی بعضی از سازها انقدر به همدیگه شبیه میشن که تشخیص تفاوت‌هاشون برای کسانی که خیلی با سازها و ساختار اون‌ها آشنایی ندارن سخت و تقریبا غیر ممکن میشه.

دو ساز تمپو و تنبک هم در دسته همین سازهایی که الان خدمتت عرض کردیم قرار میگیرن. با وجود اینکه از نظر ظاهری یک سری تفاوت‌هایی باهم دارن اما خیلی‌ها این دوتا ساز رو با هم اشتباه میگیرن.

اگه تو هم نمیدونی که فرق دقیق بین تمپو و تنبک چیه و راجع بهش کنجکاوی تا آخر مقاله تفاوت تمپو و تنبک با ما همراه باش تا صفر تا صد این سازها رو با هم بررسی کنیم.

تمپو چیست؟

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تمپو یا داربوکا یک ساز کوبه‌ ای هست که بیشتر در کشورهای خاورمیانه‌ای رایجه و در این کشورها طرفداران بیشتری داره.

تولد این ساز احتمالا به زمان سومریان، بابلیان و کلا سال‌های قبل از میلاد مسیح برمیگرده و در دسته سازهای کهن و اصیل خاورمیانه قرار میگیره.

بدنه این ساز در گذشته بیشتر از گل و سفال ساخته میشده و معمولا از پوست واقعی برای ساخت داربوکا استفاده میکردن.

اما امروزه در تولید داربوکاهای معاصر از آلومینیوم، مس و الیاف مصنوعی استفاده میشه چون برخلاف خاک رس و سفال، آلومینیوم و مواد مصنوعی استقامت و ماندگاری بیشتری دارن و زود از بین نمیرن.

تمپوهایی که در مناطق مختلف ایران نواخته میشن معمولا بدنه سفالی دارن و همونطور که گفتیم تمپوهای سفالی از اصالت بیشتری برخوردارن.

تمپوهایی که بدنه فلزی دارن معمولا از کشوهار ترکیه، عراق و بقیه کشورهای عربی وارد ایران میشن اما به طور کلی از روی طراحی و نقش‌های روی بدنه تمپو میتونی متوجه شی که ساز متعلق به چه کشوری هست.

اجزای تمپو

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تمپو به عنوان یک ساز کهن از ساختار خیلی پیچیده‌ای برخوردار نیست و بخشی از جزئیات این ساز بسته به محل و کشور ساخت تغییر میکنه.

اصلی‌ترین بخش ساختار تمپو بدنه این ساز هست همونطور که گفتیم با توجه به محل ساخت اون متغیره. گاهی از جنس فلز و آلومینیوم ساخته میشه و گاهی از جنس خاک رس و سفال.

پوست مصنوعی‌ای که در ساختار این ساز مورد استفاده قرار میگیره هم انواع مختلفی داره. پوست شفاف، پوست پاوربیت، پوست فیبر رمو برخی از پوست مصنوعی‌هایی هستن که در ساخت تمپو ازشون استفاده میشه.

جنس متریالی که در ساخت این ساز استفاده میشه خیلی در خرید تمپو و قیمت اون تاثیر میذاره.

تنبک چیست؟

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تنبک یا تمبک در دسته سازهای کوبه ای قرار میگیره و یکی از دقیق‌ترین و کامل‌ترین ساز کوبه‌ای موجود در دنیاست.

این ساز که شبیه به جام هست از خاورمیانه و شمال آفریقا سرچشمه گرفته و در سنت‌های مختلف دیگه مثل موسیقی عربی، ترکی و بالکان هم خیلی محبوبه.

تنبک هم معمولا از بدنه سرامیکی و یا فلزی ساخته شده و پوست بز روی بدنه اون کشیده میشه. .

این ساز با ضربه زدن به پوسته آن با انگشتان و دست‌ها نواخته میشه و با تنبک میتونی طیف وسیعی از آهنگ‌ها و ریتم‌ها رو تولید کنی.

تنبک رو میشه به صورت انفرادی و یا به عنوان بخشی از یک گروه نوازندگی موسیقی نواخت.

اجزای تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تنبک امروزه بیشتر از چوب ساخته میشه و اصلا ساختار پیچیده‌ای نداره اما همین ساختار ساده اما خاص به پخش صدای عظیم این ساز کمک میکنه. حالا بیاید اجزای اصلی تنبک رو با هم بررسی کنیم:

  • بدنه: معمولا از سرامیک، فلز و یا چوب ساخته میشه. شبیه به جام و داخل اون تو خالی هست که ازش به عنوان یک جعبه طنین صدا استفاده میشه.
  • پوسته ساز: پوسته سر بدنه تنبک که باز هست رو میپوشونه و تا حد امکان کشیده و محکم میشه و به وسیله حلقه‌های فلزی به بدنه وصل میشه.
  • لبه ساز: پوسته روی این قسمت نصب میشه و لبه به ثابت موندن پوسته کمک میکنه.
  • تزئینات: تنبک‌ها اغلب با تزئیناتی مثل حکاکی، کنده‌کاری و طراحی نقوش مختلف تزئین میشن که بسته به عوامل منطقه‌ای و شخصی متفاوت هستن.

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

تفاوت تمپو و تنبک

همونطور که احتمالا تا حالا فهمیدید داربوکا و تنبک از نظر ساختار، شکل و مواد به کار رفته در ساخت خیلی شبیه به هم هستن. تنبک و داربوکا هر دو سازهای کوبه ای دستی خاورمیانه هستند. اون‌ها هر دو جامی شکل هستن و می‌تونن به جای یکدیگر در اکثر اجراها در خاورمیانه استفاده بشن.

با همه این اوصاف این دو ساز تفاوت هایی دارن که ممکنه برای نوازنده برای ارائه ریتم مناسب مهم باشه.

تنبک‌ها معمولاً حدود 45 سانتی متر ارتفاع دارن و سر اون‌ها 25 سانتی متر هست. اون‌ها معمولاً از فلزهای مختلف ساخته میشن، اما بعضی‌ها مدل و رنگ چوبی تنبک رو ترجیح میدن.

روی پوسته تنبک‌ها حالا میخواد فلزی باشه یا چوبی معمولا با دست طراحی‌هایی روی بدنه این ساز میکشن که نشون‌دهنده هویت تنبک و فرهنگ اون کشوری هست که تنبک ازش میاد.

اما داربوکا انگار که ورژن مدرن شده تنبک هست. داربوکا هم ظاهری شبیه به جام داره اما اندازه‌اش از تنبک کوچک‌تره. داربوکا معمولا همیشه از فلز و آلومینیوم ساخته میشه و در ساخته بدنه داربوکا از چوب استفاده نمیشه.

صدای تمپو و تنبک هم تفاوت قابل توجهی باهم دارن. صدای تمپو معمولا از صدای تنبک زیرتر و البته تیزتره. صدای تنبک عمق بیشتری داره و به اصطلاح گرم‌تره.

تفاوت اصلی بعدی تنبک و تمپو در قیمت اون‌هاست. قیمت تنبک معمولا از قیمت تمپو بالاتره و از اینجا به بعد دیگه انتخاب به شما بستگی داره.

اگه قصد خرید تمپو و یا تنبک داری باید با توجه به نیازهات و بودجه‌ای که داری بهترینش رو انتخاب کنی که البته نکته مهم بعدی اینه که صدای کدوم ساز رو بیشتر میپسندی. تمپو یا تنبک؟

خلاصه کلام

تمپو و تنبک هردو سازهای فوق‌العاده خوش صدا و اصیلی هستن که با وجود اینکه در نگاه اول خیلی شبیه به هم میان اما هر کدوم رنگ و بوی مخصوص به خودشون رو دارن و باید موقع خرید ساز ببینی کدوم رو بیشتر میپسندی.

اگه قصد خرید تمپو و یا تنبک رو داری اما هنوز مطمئن نیستی که کدوم رو باید بخری میتونی به سایت دلشاد موزیک مراجعه کنی و با استفاده از اطلاعات دقیق‌تر و مقایسه قیمت‌ها تصمیم نهایی برای خرید ساز رو بگیری.

بهترین تمپوها و تنبک‌ها رو میتونی در دلشاد موزیک پیدا و خریداری کنی و از صدای زیباشون نهایت لذت رو ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید