instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

در سال 2009، باستان شناسان در حفاری غاری که در جنوب آلمان قرا داشت، فلوتی کشف کردند که از استخوان بال کرکس تراشیده شده بود. این فلوت، قدیمی ترین ساز شناخته شده بر روی زمین است و نشان می دهد که مردم بیش از 40000 سال است که به ساخت ابزار موسیقی مشغول هستند.

هرچند نمی‌ توانیم به طور دقیق محاسبه کنیم که انسان‌ ها از چه زمانی شروع به گوش دادن به موسیقی کرده‌ اند، دانشمندان نکات مهمی را درمورد تاثیر موسیقی بر مغز و بدن بیان می کنند که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

اگر شما هم علاقه مند به دانستن این موضوع هستید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید. در ادامه با تاثیراتی که موسیقی بر روی ذهن و بدن انسان می گذارد بیشتر آشنا می شویم.

تاثیرات موسیقی بر جامعه

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

محققان معتقدند مهمترین تاثیر موسیقی بر روی مغز و بدن ، ایجاد احساس انسجام یا پیوند اجتماعی بین انسان ها است.

به عبارت دیگر، انسان ها به موسیقی به عنوان ابزار ارتباطی وابستگی پیدا کرده اند؛ زیرا با توجه به سیر تکامل، اجداد ما جزو گونه ای از موجودات بودند که بر روی درخت ها زندگی می کردند و از طریق آوا یا صدا، با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند.

موسیقی همچنان یک راه قدرتمند برای متحد کردن مردم در شرایط مختلف است:

  • به هم متصل شدن جمعیت ها در رویداد های ورزشی به وسیله سرودهای ملی
  • ایجاد حس اتحاد در راهپیمایی ها با سر دادن شعار های اعتراضی مشترک
  • ساخت هویت گروهی افراد در عبادتگاه ها با آهنگ های مذهبی
  • ایجاد حس عاشقانه بین زوج ها برای برقراری پیوند عاطفی و شروع زندگی مشترک
  • ایجاد وابستگی ایمن بین والدین و نوزادان با خواندن سرود ها و لالایی ها

تاثیر موسیقی بر مغز انسان

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن انسان بسیار فراتر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم.

از جمله تاثیرات مهم موسیقی بر روی ذهن می توان به این موارد اشاره کرد:

1. افزایش قدرت یادگیری

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

آیا می دانستید موسیقی می تواند منجر به یادگیری بهتر شود!؟ بیشتر پزشکان و دانشمندان توصیه می کنند برای تحریک مغز به موسیقی گوش دهید. طبق بررسی های انجام شده، گوش دادن به موسیقی مغز شما را بسیار درگیر می کند و باعث تقویت یادگیری می شود.

محققان حتی به این نتیجه رسیده اند که وعده گوش دادن به موسیقی هم می‌ تواند شما را وادار به یادگیری بیشتر کند. در یک مطالعه که در سال 2019 انجام شد، افرادی که به آن ها وعده گوش دادن آهنگ مورد علاقه شان داده شده بود، انگیزه بیشتری برای یادگیری داشتند.

2. کمک به بهبود عملکرد حافظه

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

علاوه بر موارد گفته شده در قسمت های پیشین، کمک به بهبود حافظه مهم ترین تاثیر موسیقی بر مغز و بدن است. به عبارت دیگر موسیقی تأثیر مثبتی بر توانایی شما در حفظ کردن و به خاطر سپردن دارد.

در یک مطالعه با منبع معتبر، محققان افراد را ملزم به خواندن و یادآوری لیست کوتاهی از کلمات کردند.کسانی که هنگام حفظ کردن کلمات موسیقی کلاسیک گوش می‌ دادند از کسانی که در سکوت این کار را انجام دادند، کلمات بیشتری را به خاطر سپردند.

در همین مطالعه، سرعت افراد در انجام کار ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد افرادی که در حین انجام دادن کار به موسیقی گوش می دهند، سرعت عمل بالاتری دارند.

همچنین طبق بررسی های انجام شده در کلینیک مایو، این نتیجه به دست آمد که هرچند موسیقی روند دچار شدن افراد به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را معکوس نمی ‌کند، می تواند عوارض ناشی از بیماری را کاهش دهد و به افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا متوسط ​​کمک کند تا قسمت‌ هایی از زندگی خود را به خاطر بسپارند.

حافظه موسیقی یکی از عملکرد های طبیعی مغز است که در برابر زوال عقل بسیار مقاوم است. به همین دلیل در برخی از شرایط، استفاده از موسیقی برای آرام کردن بیماران مبتلا به زوال عقل و ایجاد ارتباط قابل اعتماد با آن ها نتیجه موفقیت آمیزی در پی دارد.

3. کمک به درمان بیماری های روانی

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

امروزه دیگر نمی توان تاثیر موسیقی بر مغز و بدن را به هیچ عنوان انکار کرد. موسیقی به معنای واقعی کلمه مغز را کنترل می کند.

محققان عصب شناسی به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی می تواند باعث ترشح چندین مواد شیمیایی عصبی در بدن شود که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش بسزایی دارند. این عناصر شیمیایی عبارت اند از:

  • دوپامین، ماده شیمیایی مرتبط با مرکز لذت و پاداش در مغز
  • اکسی توسین، ماده ای شیمیایی که توانایی اتصال و برقراری ارتباط با دیگران را تقویت می کند
  • کورتیزول و سروتونین، هورمون های استرس و سایر هورمون های مرتبط با ایمنی بدن

هرچند برای درک دقیق چگونگی استفاده درمانی از موسیقی برای درمان بیماری های روانی نیاز به تحقیقات بیشتری است، برخی از مطالعات معتبر نشان می دهند که موسیقی درمانی می تواند کیفیت زندگی و ارتباط اجتماعی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را نیز بهبود بخشند.

تاثیرات موسیقی بر خلق و خو انسان

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

در تحقیق معتبری تعدادی از محققان با گروه هایی در مورد علت گوش دادن به موسیقی مصاحبه کردند. شرکت کنندگان در مطالعه از نظر سن، جنسیت و پیشینه بسیار متفاوت بودند؛ اما بیشتر آن ها دلایل بسیار مشابهی را برای گوش دادن به موسیقی ارائه دادند.

بنابراین می توان گفت تاثیر موسیقی بر مغز و بدن افراد مختلف تقریبا مشابه است و موسیقی این قدرت را دارد که خلق و خو انسان ها را تغییر دهد.

از جمله مهم ترین تاثیرات موسیقی بر خلق و خو انسان ها می توان به این موارد اشاره کرد:

کاهش اضطراب

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

شواهد بسیاری هست که نشان می دهد گوش دادن به موسیقی می تواند منجر به آرامش شما در موقعیت هایی شود که ممکن است احساس اضطراب کنید. همچنین افرادی که پس از سکته در دوره توانبخشی قرار دارند، پس از یک ساعت گوش دادن به موسیقی، آرامش بیشتری را تجربه می کنند.

مطالعات مشابه با منبع معتبر نیز ثابت کرده است که موسیقی آمیخته با صداهای طبیعت به افراد کمک می کند کمتر مضطرب شوند.

حتی افرادی که با بیماری های خاصی مواجه هستند پس از موسیقی درمانی احساس اضطراب کمتری می کنند. این امر نشان دهنده تاثیر موسیقی بر مغز و بدن، در شرایط ناراحت کننده است.

همچنین طی مطالعات اخیر انجام شده بر چندین شاخص استرس نه فقط کورتیزول، این نتیجه به دست آمده است که گوش دادن به موسیقی پیش از یک رویداد استرس زا باعث کاهش اضطراب نمی شود، بلکه گوش دادن به موسیقی آرامش بخش بعد از یک رویداد استرس زا می تواند به بهبود سریع تر سیستم عصبی شما کمک کند.

کاهش علائم افسردگی

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

طبق بررسی تحقیقات انجام شده در سال 2017، گوش دادن به موسیقی، به ویژه موسیقی کلاسیک همراه با جاز، تاثیر مثبتی بر علائم افسردگی دارد؛ به ویژه زمانی که این کار در چندین جلسه و توسط موسیقی درمانگران معتبر انجام می شود.

جالب است بدانید طی تحقیقات انجام شده، دایره‌ های درام بر روی افرادی که با بیماری افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، تاثیرات به سزایی دارد و موجب افزایش حس آرامش در آن ها می شود.

تاثیر موسیقی بر بدن انسان

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

در این قسمت از مقاله تاثیر موسیقی بر ذهن و بدن ، مزایای گوش دادن به آن را از نظر فیزیکی بر روی بدن بررسی می کنیم.

مهم ترین تاثیرات موسیقی بر روی بدن انسان ها عبارت اند از:

افزایش سلامت قلب

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

موسیقی می تواند شما را به حرکت وادار کند و مزایای اجرای حرکات موزون یا همان رقص به خوبی ثابت شده است. دانشمندان همچنین می‌ دانند که گوش دادن به موسیقی می ‌تواند ضربان قلب و فشار خون شما را بسته به شدت و سرعت آن تغییر دهد.

کاهش میزان خستگی

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

مطمئنا بار ها این مورد را تجربه کرده اید که پایین دادن شیشه ماشین و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند تمام خستگی کار روزانه را از بین ببرد. موسیقی می تواند انرژی زا باشد.

این تجربه زنده تاثیر موسیقی بر روی مغز و بدن را نظریه های علمی محکمی تایید می کند. در سال 2015، محققان دانشگاه شانگهای دریافتند که موسیقی آرام بخش می تواند منجر به کاهش خستگی و حفظ استقامت عضلات در زمان خستگی شود.

افزایش عملکرد های ورزشی

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

تاثیر موسیقی بر مغز و بدن

علاقه مندان به ورزش مدت هاست که می دانند موسیقی عملکرد فیزیکی آن ها را افزایش می دهد. بررسی تحقیقاتی در سال 2020 تایید می ‌کند که کار کردن با موسیقی خلق و خوی شما را بهبود می‌ بخشد، به بدن شما کمک می ‌کند کار آمدتر ورزش کند و آگاهی شما از فعالیت را کاهش می ‌دهد.

همچنین گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش باعث می شود مدت زمان طولانی تری تمرین کنید. به گفته محققان، موسیقی به عنوان یک مترونوم در بدن شما عمل می کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تاثیر موسیقی بر مغز و بدن را به طور کامل بررسی کنیم. همان طور که گفته شد موسیقی تاثیر بسزایی در خلق و خو، احساس آرامش، کنترل اضطراب و استرس و تقویت حافظه انسان ها می گذارد و می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد و خستگی های روزمره را از بین ببرد.

کمک گرفتن از یک موسیقی درمانگر یکی از راه‌ های مؤثر برای بهره‌ مندی از تاثیرات بسیاری است که موسیقی می‌ تواند بر سلامت بدن، ذهن و جسم شما داشته باشد.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

خرید انواع ساز




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید