instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

معمولا وقتی از کسی میپرسیم چرا فلان موسیقی رو خیلی دوس داری راجع به میزانی که اون آهنگ یا قطعه موسیقی تحت تاثیر قرارش داده و احساسات و ذهنش رو درگیر کرده صحبت میکنه. امروز اومدیم راجع به تاثیر موسیقی بر روح انسان باهاتون صحبت کنیم.

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

موسیقی پدیده‌ای هست که بدون توجه به نژاد، قومیت، سن و جنسیت همه و همه رو تحت تاثیر قرار میده. موسیقی میتونه ابزاری باشه که به وسیله‌اش احساسات متنوعی رو در انسان زنده کنه.

مثلا موسیقی میتونه باعث ترشح دوپامین در مغز بشه و احساس سرخوشی و شادی رو در وجودت ایجاد کنه.

موسیقی این روزها تبدیل شده به یک عنصر غیرقابل حذف در زندگی روزمره همه ما به همین دلیل امروز میخوایم تاثیرات موسیقی بر احساسات، مغز و حتی عواطفمون رو با هم بررسی کنیم.

آیا موسیقی باعث از بین رفتن استرس میشود؟

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

اگه خیلی کوتاه بخوایم به این پرسش جواب بدیم باید بگیم «بله». طبق تحقیقاتی که انجام شده اندیشمندان با استفاده از یک سری ابزار خاص حالات روانی چندین نفر رو با موسیقی‌ای که در حال گوش دادن بهش بودن بررسی کردن و حالات روانی رو با نوع و سبک موسیقی مطابقت دادن.

اگه دلت میخواد به موسیقی‌ای گوش بدی که احساس خشم و یا غم درونت رو قلقلک میده اصلا خودت رو محدود نکن اما سعی کن خیلی زیاد و روی تکرار بهش گوش ندی چون ممکنه تاثیرات مخربی روی حال و احوالت بذاره.

پلی‌لیستی مناسبه که از آهنگ‌هایی که ممکنه حال بدی بهت منتقل کنه تغییر فضا بده و ناگهان بره به سمت فضای خوشحال‌کننده و حال خوب کن تا بالانس عاطفی رعایت بشه و به سمت غم و افسردگی سوق پیدا نکنی.

موسیقی پرانرژی انتقال‌دهنده‌های عصبی رو تحریک میکنه تا هورمون‌هایی مثل دوپامین و سروتوئین ترشح کنن. دوپامین روی تمرکز، حافظه، خواب، حس و حال و انگیزه تاثیر میذاره.

سروتوئین هم به همین شکل خواب، حال و هوا، اضطراب و احساس درد رو تحت تاثیر قرار میده. نوازندگی فعال یا همون active music making کلی فعالیت رو در بر میگیره مثل خواندن، نواختن ساز و یا حتی ساختن موسیقی الکترونیکی.

در کنار این‌ها خواندن در گروه موسیقی با ترشح هورمون اکسی توسین به برقراری ارتباط بهتر با افراد دیگه کمک میکنه. کلا آواز خواندن به تخلیه اضطراب، استرس، خشم و بقیه احساسات کمک میکنه.

موسیقی میتونه باعث به وجود اومدن چه احساساتی بشه؟

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

موسیقی میتونه احساسات حال حاضرت رو تشدید کنه یا حتی اون رو به سمت مسیر دیگه‌ای متمایل کنه. مخصوصا وقتی نگهانی یک موزیکی پیدا میکنیم که خیلی به حال روحی اون لحظه‌امون میخوره و شباهت داره.

یکی از مسائلی که در حوزه موزیک درمانی خیلی بهش تنظیم عاطفی هست. موسیقی میتونه اکثر احساسات انسان رو درگیر کنه و برای تجربه کردن این ارتباط نزدیک و قوی با موسیقی باید بگردی و بفهمی که کدوم سبک و ژانر موسیقی این قدرت رو داره تا عواطفت رو برانگیزه.

موسیقی و احساسات هردو چیزهای شخصی‌، تاریخی و تحت تاثیر تجربه‌های فرد در زندگی هستن. احساساتی که هر فرد با یک آهنگ یکسان تجربه میکنه باهم خیلی متفاوته.

دقیقا همین تفاوت در القای حس و نوع اثرگذاری متنوع در هر فرد هست که موسیقی رو خیلی خاص میکنه. تحقیقات، این موضوع رو به فرهنگ‌ها و تجربیات مختلف ما قبل از گوش دادن به آهنگ و صداها نسبت میدن.

موسیقی چه تاثیری بر حافظه میذاره؟

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

موسیقی میتونه با وجود از دست دادن حافظه، به برگردوندن اطلاعات مهم به حافظه کمک کنه. حافظه موسیقی در هیپوکامپ که در مرکز مغز قرار داره ذخیره می شه در نتیجه خاطرات موسیقی کمتر تحت تأثیر سن یا بیماری قرار می گیرن.

موسیقی کلا به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای بخاطر سپردن انواع اطلاعات در نظر گرفته میشه مثلا وقتی بچه بودیم توی مدرسه و حتی مهدکودک سعی میکردن چیزهای مختلف رو به شکل شعر و موسیقی بهمون یاد بدن.

این استراتژی‌ها برای ذهن افراد بزرگسال هم خیلی کاربردی هستن مثلا وقت‌هایی که یک آهنگی ناگهانی قطع میشه ذهن ما خودبه‌خود تکمیلش میکنه.

موسیقی درمانگرها اغلب از این تکنیک ها برای کمک به بهبود و یا حفظ حافظه و حتی با هدف یادگیری رشدی استفاده می‌کنن چون موسیقی ممکنه خاطرات را فعال کنه و مکان ها، رویدادها یا افراد رو به ما یادآوری کنه. یک آهنگ آشنا میتونه احساسات مرتبط با آن خاطرات را برانگیزد.

موسیقی چه تغییراتی در بدن به وجود میاره؟

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

آواز خوندن، رقصیدن و نواختن ساز میتونه میزان تحمل درد رو در افراد افزایش بده. تحقیق‌های زیادی نشون داده که حرکت فیزیکی‌ای که برای تولید موسیقی انجام میشه کمک میکنه که به طور قابل توجهی آستانه درد افزایش پیدا کنه.

موسیقی درمانگران پزشک‌هایی هستن که بطور خاص آموزش دیدن و از موسیقی برای رسیدن به اهدافی مثل کاهش درد استفاده می‌کنن. از اونجایی که موسیقی معمولا یک فعالیت لذت‌بخشه و می‌تونه به ترشح اندورفین را کمک کنه.

موسیقی درمانی می تونه با موفقیت درد بعد از عمل و تنش فیزیکی رو کم کنه و بر ضربان قلب و تنفس تأثیر بذاره. موسیقی تند باعث افزایش ضربان نبض و فشار خون می شه و موسیقی آهسته باعث کاهش ضربان نبض و فشار خون و همچنین ضربان تنفس می شه.

موسیقی چه تاثیری روی رفتار افراد میذاره؟

تاثیر موسیقی بر روح انسان

تاثیر موسیقی بر روح انسان

موسیقی می‌تونه با محرک بودن و تحریک احساس انگیزه میتونه ما رو به سمت انجام فعالیت‌ها و تکالیف روزانی هل بده و تازه ممکنه به عادات خرید کردن ما هم تأثیر بذاره.

برندهای مختلف از موسیقی در تبلیغات برای تشویق مخاطب که ما باشیم به شناخت برند و ایجاد آشنایی و ارتباط مثبت با محصولات مختلف استفاده می‌کنن.

مثلا تینیجرها و کسایی که جوان‌تر هستن معمولا موقع خرید وقت بیشتری رو در مغازه‌ای میگذرونن که آهنگ گذاشته مخصوصا اگه آهنگ‌ محبوب و ترندی باشه.

اما در مقابل خریدارانی که سن بیشتری دارن و مسن‌تر هم هستن از موسیقی بی‌کلام که در مغازه پخش میشود رو ترجیح میدن.

در نهایت اگه در مغازه‌ای آهنگ راک و متال یا قطعه ای از گیتار الکتریک پخش بشه جوون‌ترها مخصوصا نسل genZ احتمال اینکه از اون مغازه خرید کنن خیلی بالاتر میره.

خلاصه کلام

موسیقی یکی از اصلی‌ترین عناصر در زندگی روزمره همه ماست در واقع تبدیل شده به یک عضو جدایی ناپذیر از زندگی ما.

همونطور که گفتیم موسیقی به همه لایه‌های زندگی ما نفوذ کرده از رفتار و احساسات بگیر تا مغز و کل بدنمون و در عین حال باعث آرامش و حال خوب ما هم میشه.

اگه تو هم عاشق موسیقی هست و میخوای بیشتر و بهتر در زندگیت حسش کنی ما بهت خرید ساز مورد علاقه‌ات از دلشاد موزیک رو پیشنهاد میکنیم.

در دلشاد موزیک میتونی حتی قسطی ساز مورد نظرت رو خریداری کنی و از صدای دلنشین سازت لذت بیشتری ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید