instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

بسیاری از والدین معمولا برای آرامش دادن به فرزندانشان هنگام خواباندن آن ها، ابراز علاقه به آن ها و ایجاد فضای شاد و کودکانه از موسیقی بهره می برند.

آن ها معمولا این کار را از روی احساسات و حال خوشی که به آن ها دست می دهد، انجام می دهند و از تاثیرات موسیقی در رشد کودکان و دیگر تاثیرات آن آگاهی ندارند. در این مقاله اومدیم بهتون بگیم نقش موسیقی در رشد کودکان چقدر هست؟

موسیقی مهارت های اجتماعی کودکان را بهبود می بخشد و برای آن ها در تمام سنین مفید است. در این نوشته می کوشیم شما را با تاثیراتی که موسیقی بر رشد کودکان در سنین مختلف می گذارد، آشنا کنیم.

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

محتوا پنهان

نقش موسیقی در رشد مغز کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 در موسسه مغز و خلاقیت دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، افرادی که در کودکی تجربیات موسیقی دارند، مغزشان در زمینه هایی که به یادگیری زبان و مهارت های خواندن مربوط است، به سرعت رشد می کند.

انجمن ملی بازرگانان موسیقی (بنیاد NAMM) می گوید که آموختن نواختن یک ساز، به ویژه در سنین پایین، توان ذهن را در یادگیری ریاضی بالا می برد.

نکته مهم آن که فواید آموختن موسیقی تنها در موفقیت در ریاضیات و سایر دروس محدود نمی شود. موسیقی، رشد کودک را در تمام زمینه ها سریع تر می کند و مهارت هایی را که برای ورود به مدرسه مورد نیاز است، تقویت می کند.

مهارت هایی مانند سواد فکری، اجتماعی، عاطفی، حرکتی و زبانی. موسیقی می تواند هماهنگی میان بدن و ذهن را افزایش دهد و گنجاندن آن در مراحل اولیه رشد به کودکان کمک می کند تا صدا ها و معانی کلمات را بهتر بیاموزند.

همچنین رقصیدن با موسیقی، مهارت های حرکتی کودکان را تقویت می کند. موسیقی به طور کلی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بهتر شدن مهارت های حافظه را در پی دارد. علاوه بر تمام موارد گفته شده، موسیقی در ایجاد فضای شاد، صمیمی و بهبود خلق و خو تاثیر به سزایی دارد.

بازی های همراه با موسیقی در مراحل مختلف رشد

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان در سنین مختلف، متفاوت است. برخی از فعالیت ها و بازی ها را برای افزایش لذت، رشد و یادگیری کودکان در بازه های زمانی مختلف، بهتر است انجام دهید. این فعالیت ها در مراحل مختلف رشد، متفاوت اند:

نوزادان و موسیقی

نوزادان مدت ها پیش از این که کلمات را درک کنند، قادر به تشخیص ملودی یک آهنگ هستند. موسیقی هایی که پس زمینه آرام بخش دارند، در افزایش آرامش و راحتی کودکان، به ویژه در زمان خواب، تاثیر زیادی دارند.

شما می توانید برای نوزادان خود آهنگ های ساده و کوتاه بخوانید. برای مثال، شعر های روان و کوتاهی را درباره حمام کردن، لباس پوشیدن و یا غذا خوردن به خاطر بسپارید و آن ها را در حین انجام این فعالیت ها به صورت آواز زمزمه کنید.

کودکان نوپا و موسیقی

رقصیدن و رفتن به سمت منبع موسیقی از کار های مورد علاقه کودکانی است که به تازگی راه رفتن را آموخته اند. نقش موسیقی در رشد کودکان در این سنین با تکرار پر رنگ تر می شود.

تکرار موسیقی باعث می شود که زبان و توانایی به ذهن سپردن آنان تقویت شود. آهنگ هایی که جنبه طنز دارند، یعنی در آن ها واژه های عجیب، خنده دار و دور از انتظار به کار رفته است، توجه کودکان نوپا را جلب می کند و خنده به لبانشان می آورد.

در این سن، به کودکان بیاموزید که با دست زدن یا ضربه زدن به اجسام گوناگون، ریتم آهنگ ها را باز تولید کنند.

کودکان پیش دبستانی و موسیقی

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

کودکان پیش دبستانی بیش از هر چیز از آواز خواندن لذت می برند. آن ها به آهنگ هایی علاقه نشان می دهند که در آن ها کلمات و ملودی ها تکرار می شود. نقش موسیقی در رشد کودکان در دوران پیش دبستانی با ضرب آهنگ مشخص و دنبال کردن دستور العمل های خاصی خود را نشان می دهد.

برای تحت تاثیر قرار دادن این کودکان از آهنگ هایی درباره مفاهیم آشنا مانند اسباب بازی ها، حیوانات و بازی ها استفاده کنید. همچنین این کودکان به نواختن با انگشت و شعر هایی با قافیه های عجیب و خنده آور، واکنش مثبت نشان می دهند.

کودکان دبستانی و موسیقی

کودکان در این سن می توانند علاقه داشتن یا نداشتن به موسیقی های مختلف را به وضوح بیان کنند. آن ها ممکن است از شما بخواهند که آن ها را در برخی از کلاس های آموزش موسیقی ثبت نام کنید.

شما هم بهتر است به دلیل نقش موسیقی در رشد کودکان ، این کار را با اشتیاق انجام دهید.

فواید و نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

نمی توانیم بگوییم که نوعی از موسیقی خاص برای افزایش هوش کودک شما پیشنهاد می شود؛ اما طبق شواهد علمی، همان گونه که پیشتر هم اشاره شد، فرا گرفتن موسیقی بر رشد مغز کودکان تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

همه ما می دانیم که شنیدن موسیقی با درک آن متفاوت است. در حقیقت، درک موسیقی علاوه بر شنیدنِ آن، شامل تشخیص تغییرات کوچک و ظریفی که در لحن و الگو های درون موسیقی رخ می دهد نیز می شود.

پخش موسیقی، توانایی ارتباط میان حس شنوایی کودک و توانایی مغز او برای پردازش صدا ها را بیشتر می کند.

با وجود تمام موارد بیان شده، موسیقی در سال های ابتدایی رشد کودکان تاثیر بیشتری دارد؛ زیرا تاثیر آن به طور مستقیم بر هوش و احساسات آن هاست و از این راه، مهارت های مختلف را در زمینه های گوناگون گسترش می دهد. این مهارت ها عبارت اند از:

  • رشد اولیه زبان
  • افزایش توانایی در یادگیری زبان های خارجی
  • بهبود خلق و خو و تنظیم عواطف
  • استقامت بدنی
  • صبر و انضباط
  • مهارت های حرکتی سخت و آسان
  • افزایش توانایی تشخیص تفاوت های کوچک بین صدا ها (تمایز شنوایی)
  • افزایش میزان آگاهی و همکاری اجتماعی و گروهی
  • بهبود حافظه و تمرکز
  • تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس و ابراز وجود

بهترین سازها برای کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

نقش موسیقی در رشد کودکان

بهترین ساز برای کودکان بستگی به سلیقه و علاقه آن‌ها دارد. اما در کل، برای کودکان بهتر است با سازهای ساده‌تر شروع کرد. برخی از سازهایی که به عنوان بهترین ساز برای کودکان شناخته می‌شوند عبارتند از:

1- پیانو: پیانو یکی از سازهایی است که برای کودکان مناسب است. پیانو به دلیل ساختار ساده و آسان برای فهم و نواختن برای کودکان جذاب است.

2- گیتار: گیتار نیز یکی از سازهای محبوب برای کودکان است. این ساز با فشار دادن رشته‌هایش صدا می‌دهد و برای کودکانی که دوست دارند خواننده باشند و نواختن ساز را یاد بگیرند، خوب است.

3- درامز: درامز نیز یکی از سازهایی است که برای کودکان جذاب است. با نواختن درامز، کودکان می‌توانند به شکلی خلاقانه و با احساس موسیقی را بازی کنند.

4- ویولن: ویولن نیز یکی از سازهایی است که برای کودکان مناسب است. ویولن با گذاشتن انگشتان بر روی سیم هایش صدا می‌دهد و به کودکان کمک می‌کند تا به نواختن ساز علاقه مند شوند.

5- فلوت: فلوت نیز یکی دیگر از سازهایی است که برای کودکان جذاب است.

جمع بندی

بیشتر انسان ها به دلیل خاصیت هارمونیکی که موسیقی دارد، از آن لذت می برند.  این لذت بردن می تواند از زمان کودکی آغاز شود تا کودک در بزرگسالی نیز از فواید بسیاری که گوش دادن یا نواختن موسیقی دارد، بهره ببرد.

فایده موسیقی تنها لذت بردن از آن نیست؛ بلکه می توانیم نقش موسیقی در رشد کودکان را در موارد متعددی برشماریم. در مقاله نقش موسیقی در رشد کودکان سعی کردیم درباره این نقش در مراحل مختلف رشد کودک سخن بگوییم تا شما را در آموزش کودکانتان در هر سنی که هستند، یاری کرده باشیم.

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

طبلک کودک طرح frozen

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح توت فرنگی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح هنری 1

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح مینیون

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

تمبک شیرانی دهانه کوچک

قیمت اصلی 3,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 2,650,000 تومان است.

دف ip کودک

قیمت اصلی 1,350,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,200,000 تومان است.

پک ارف موسیقی کودک مدل کیفی

قیمت اصلی 2,300,000 تومان بود.قیمت فعلی 1,800,000 تومان است.

طبلک کودک طرح ماشا و خرس

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح پری دریایی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح هلو کیتی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

طبلک کودک طرح باربی

قیمت اصلی 550,000 تومان بود.قیمت فعلی 450,000 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید