instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

برای اکثر مردم، موسیقی پاپ این روزها به معنای یک سبک موسیقی ساده و شناخته شده به نظر می رسه، اما موسیقی، سبک و صدای پاپ و اینکه دقیقاً موسیقی پاپ چیه چیزی هست که در طول دهه‌ها به طور مداوم و به شدت تغییر کرده.

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

اما نقش بزرگی که گیتار در این سبک از موسیقی ایفا میکنه یک حقیقت غیر قابل انکاره. اگه موسیقی پاپ سبک مورد علاقه‌ات در موسیقی و گیتار هم ساز مورد علاقه‌ات هست این مطلب رو از دست نده.

موسیقی پاپ چیست؟

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

همونطور که گفتیم مثل هر سبک موسیقی دیگه‌ای سبک موسیقی پاپ هم مثل هر سبک موسیقی دیگه‌ای در گذر سال‌های طولانی خیلی تغییر کرده و هر سالی که گذشته یه چیزایی بهش اضافه شده و یه چیزایی هم ازش کم شده.

مثلا موسیقی پاپ سال‌های 1960 و 1970 خیلی با سبک پاپ امروزی متفاوته. بعضی‌ها سبک پاپ دهه‌های 60 و 70 میلادی رو کمتر تکامل یافته میدونن چون ویرایش و ادیت در اون دوره نسبت به الان خیلی کمتر بوده و موسیقی پاپ امروزی به کمک دستگاه‌ها و تکنولوژی بی‌نقص‌تر شده.

این روزها دستگاه‌های دیجیتال امکان ویرایش بی‌پایان موسیقی و حتی صدای خواننده رو به خوبی فراهم کردن و به این صورت نتیجه نهایی و صدای اصلی‌ای که در استودیو ضبط شده می‌تونن دو چیز خیلی متفاوت باشند.

همه این پیشرفت‌ها باعث شد تا در دهه‌های قبل موسیقی پاپ صدای خام‌تر یا واقعی‌تری نسبت به موسیقی پاپ امروزی داشته باشه چون در اون زمان نقص‌های صدا رو نمیشد به کمک ادیت از بین برد در نتیجه ایرادهای بیشتری در محصول نهایی باقی میموند.

تکنولوژی و موسیقی امروز

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

یکی دیگه از اتفاقاتی که با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای موسیقی افتاده اینه که نقش گیتار و کلا سازهای آکوستیک و دستی در تولید موسیقی و اهنگ‌های جدید کاهش پیدا کرده.

این روزها بعضی از قطعه‌های موسیقی به طور کامل با کامپیوتر ساخته میشن یعنی صدای گیتار و پیانو رو دقیقا مثل اصل ساز کپی میکنن و میسازن و حتی یک «دینگ» کوچیک هم با ساز واقعی ضبط نشده.

البته که این پیشرفت‌های سودهای زیادی هم برای دنیای موسیقی داشت چون به کمک این تکنولوژی‌ها موزیسین‌ها تونستن تقریبا از هر صدایی موسیقی بسازن. یکی از نکات جالب راجع به دستگاه‌های تولید صدای جدید اینه که دارای پلاگ‌این‌هایی هستن که هزاران هزار مدل صدا رو در خودشون جا دادن.

در کنار همه این کمک‌های گسترش علم به موسیقی کرده ضررهایی هم به دنیای هنر وارد کرده که الان میخوایم باهم بررسیشون کنیم.

همونطوری که گفتیم استفاده از تکنولوژی باعث شده تا از سازهای واقعی مخصوصا در ژانر موسیقی پاپ خیلی کمتر استفاده بشه و موسیقی به نوعی اصالت و حقیقی بودن خودش رو از دست بده و به دنبال همه این‌ها نقش گیتار در موسیقی پاپ هرروز کمتر و کمتر بشه.

دیگه دوره استفاده از گیتار آکوستیک و ضبط صدای زیبای این ساز در استودیو گذشته و کمتر پیش میاد تا آهنگی مثل آهنگ Hotel California از گروه موسیقی The Eagles صفر تا صدش توسط نوازنده‌های واقعی نواخته و ریکورد شده باشه.

گیتار در موسیقی پاپ مدرن

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

البته همه این‌ها به این معنا نیستن که گیتار کاملا از روند تولید موسیقی حذف شده. گیتار در حدود یک دهه گذشته به آرومی راه خودش رو به موسیقی پاپ باز کرده و صدای این ساز در خیلی از آهنگ‌هایی که اخیرا نواخته شدن، شنیده میشه.

مشخصا نقش گیتار به پررنگی دهه‌های 70 و 80 میلادی نیست اما خب به طور کامل هم از صحنه موسیقی حذف نشده.

وقتی که لیست آهنگ‌هایی که بیشترین شنونده رو در اسپاتیفای داشتن رو چک میکنیم میبینیم که گیتار توی اکثر آهنگ‌ها حضور خیلی پررنگی داره گاهی حتی با اینکه متوجه حضورش نمیشیم چون صداش با بقیه افکت‌ها و صدای سازها ترکیب شده.

ساز گیتار بیشتر توسط خواننده‌های پاپ مثل جاستین بیبر، پست مالون، اد شیرن، شان مندز و جیمز آرتور مورد استفاده قرار میگیره که همه‌اشون جزو پرشنونده‌ترین آرتیست‌های سبک پاپ هستن.

نقشی که گیتار در ایجاد ملودی بازی میکنه از آهنگ به آهنگ فرق می‌کنه. توی بعضی از آهنگ‌ها ممکنه صداش خیلی زیاد قابل تشخیص باشه و در برخی از آهنگ‌ها هم ممکنه انقدر صداش محو باشه که اصلا متوجه حضورش نشی.

نقش گیتار در ژانر موسیقی پاپ مینیمال

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

آهنگ Sunflower از post malone یکی از بهترین مثال‌ها برای نشان دادن نقش گیتار در سبک موسیقی مینیمال هست.

در این آهنگ صدای گیتار به سختی قابل تشخیصه چون صداهای تولید شده با دستگاه‌ها و سازهای الکترونیک به صدای گیتار آکوستیک قالب هستن اما این آهنگ به خوبی نشون میده که چطور صدای دلنشین گیتار میتونه بدون اینکه حتی به گوش بیاد کیفیت آهنگ رو چندین برابر بهتر کنه.

آکوردهای گیتار با اینکه صداشون ممکنه خیلی به گوش نرسه اما به تقویت و گوشنواز شدن موسیقی ساخته شده خیلی خیلی کمک میکنن.

گیتار یکی از کاربردی‌ترین سازها در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

نقش گیتار در موسیقی پاپ

با نگاهی گذرا به دنیای موسیقی پاپ، ممکنه به نظر برسه که دیگر کسی به گیتار اهمیت نمی‌ده، اما وقتی نگاه عمیق‌تری می‌کنیم، می‌فهمیم که اینطوریا هم نیست!

گیتار نقش‌های مختلفی رو در دنیای موسیقی پاپ ایفا می‌کنه که همین الان باهم بررسیشون کردیم. این نقش‌های متعدد و مختلف گاهی اوقات در مرکز توجه قرار می‌گیرن در حالی که گاهی اوقات صدا صرفا در پس‌زمینه شنیده میشه و زیبایی آهنگ و یا قطعه رو چندین برابر میکنه.

این موضوع درباره آهنگ‌های خیلی معروف استودیویی در سبک پاپ هم صدق میکنه و نکته جالب اینه که موزیسین‌ها و ستاره‌های پاپ وقتی همون آهنگی که موقع شنیدن نسخه استودیویی‌اش متوجه وجود گیتار نشدیم رو در برنامه‌های تلوزیونی و یا رادیو اجرا میکنن تنها از ساز گیتار برای اجرای موسیقی آهنگ استفاده میکنن.

چند ثانیه‌ای به این مسئله فکر کن. چند بار تا حالا با این صحنه مواجه شدی که یک موسیقی که فکر میکردی تماما با دستگاه‌ و سازهای الکترونیکی ساخته شده روی استیج و به صورت زنده فقط و فقط با گیتار اجرا شده باشه؟

احتمالا این سوال رو با گفتن «خیلی» جواب بدی. اگه شک داری کافیه توی دنیای اینترنت دنبال اجرای زنده خواننده‌های پاپ مثل جاستین بیبر، تیلور سویفت و یا اد شیران بگردی تا بهت ثابت بشه.

کلام آخر

گیتار این روزها تبدیل شده به یک ساز جدایی ناپذیر از دنیای موسیقی و انواع مختلف و سبک‌های متنوع موسیقی به طوری که حتی اگه متوجه وجودش در قطعه موسیقی نشیم هم به‌طور نامحسوسی در آهنگ حضوری پررنگ داره.

اگه سبک موسیقی پاپ سبک مورد علاقه‌اته و در کنارش ساز گیتار رو هم خیلی دوس داری و رویای نواختنش رو در سر می‌پرورانی دلشاد موزیک اینجا هست تا کمک کنه.

خرید گیتار الکتریک و خرید گیتار آکوستیک با قیمت فوق‌العاده و کیفیت خیلی بالا با دلشاد موزیک ممکن شده فقط کافیه سری به سایت ما و یا مغازه‌هامون بزنی تا بتونی ساز مورد علاقه‌ات رو با بهترین کیفیت به دست بیاری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید