instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

خیلی سخته که بخوایم موسیقی راک رو بدون وجود گیتار مخصوصا گیتار الکتریک تصور کنیم. بدون شک گیتار الکتریک یکی از افسانه‌ای‌ترین ابزار موسیقی در کل تاریخ ژانر راک به حساب میاد.

اما تا حالا به این فکر کردی که نقش یک گیتاریست در یگ گروه راک چیه و این فرد چه مسئولیت‌هایی در بند موسیقی داره؟

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

امروز میخوایم جواب این سوال رو پیدا کنیم و وظایف گیتاریست در گروه موسیقی رو بررسی کنیم. اگه تو هم راجع به این موضوع کنجکاوی تا پایان این مطلب با ما همراه باش.

تاریخچه گیتار در موسیقی

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

قبل از محبوبیت و شناخته شدن موسیقی راک، گیتار جزوی از بخش تولید ریتم بود یعنی هدف اصلیشون این بود که با نواختن آکوردهای مختلف فقط به نوعی صدای خواننده رو ساپورت کنن.

اما با گذر زمان و پیشرفت و به وجود اومد ژانرهای مختلف موسیقی، گیتار راه خودش رو برای ورود به سبک‌های مختلف مثل سبک بلوز و سبک R&B باز کرد و به این صورت صدای خاصش رو بیشتر به طرفداران موسیقی نشون داد.

البته که گیتار به همین هم راضی نشد و باز هم نقشش در موسیقی رو بیشتر گسترش داد و الان تبدیل شده به یکی از سازهای اصلی در اکثر ژانرهای موسیقی و بدون اون تقریبا هیچ سبکی نمی‌تونه نواخته بشه.

سبک بلوز گیتار کم کم باعث به وجود اومدن سبک‌های قوی‌تر و خشن‌تری مثل راک شد و به نوعی اصلا گیتار استارت به وجود اومدن این سبک خفن رو زد.

معرفی گیتارهای راک

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

وقتی اسم «گیتار راک» میاد اولین چیزی که به ذهن اکثریت مردم میرسه گیتارهایی هستن که آکوردهای خیلی سنگین و خشن دارن و از افکت‌های خیلی زیادی استفاده می‌کنن.

اما باید بدونی که نقش‌های زیادی در یک بند موسیقی وجود داره که گیتاریست می‌تونه برعهده‌اشون بگیره.

معمولا بندهای موسیقی دوتا گیتاریست دارن:

  1. گیتاریست لید
  2. گیتاریست ریتم‌نواز
  3. گیتاریست آکوستیک

گیتاریست ریتم‌نواز

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

گیتار ریتم‌نواز یکی از اجزای اصلی هر گروه موسیقی به حساب میاد. وظیفه اصلی گیتاریست ریتم‎نواز اینه که یه حالت پایه‌ای و زیرساختی برای بقیه سازها و صداها ایجاد کنه.

گیتاریست ریتم‌نواز، بعضی‌وقت‌ها حتی آکوردهای تکراری رو می نوازهو اینطوری ساختاری هارمونیک برای آهنگ ایجاد می کنه.

اینطوری یک چارچوب محکم را فراهم می‌شه که به درامر و نوازنده باس اجازه می‌ده تا باهمدیگه مچ و هماهنگ بشن و ریتمی منسجم ایجاد کنن.  تازه نواختن ریتم با گیتار انواع دیگه‌هم داره مثل strumming، picking و fingerpicking.

روش srtumming به این صورته که همه سیم‌ها رو به طور همزمان به کمک انگشت‌ها یا یک پیک با حرکت بالا به پایین، بنوازی. در روش picking نوازنده هر سیم رو به صورت جداگانه و باز هم به کمک انگشت‌ها و یا به کمک پیک به صدا درمیاره و اجرا میکنه.

و اما بریم سراغ روش fingerpicking که هم روش آخره و هم نسبتا از اون دو روش دیگه پیچیده‌تره. برای اجرا این روش با استفاده از دو انگشت شست و سبابه دست راستت باید سیم رو بگیری و رها کنی و با استفاده از دست چپ روی دسته گیتار آکورد بگیری.

گیتاریست لید

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

وظیفه گیتاریست لید اضافه کردن ملودی و بافت به موسیقی یا آهنگ هست، برعکس گیتاریست تک‌نواز که در آهنگ آکورد و هماهنگی ایجاد میکنه.

گیتاریست لید معمولا با استفاده از آرپژ سعی میکنه تا خطوط ملودیک دلنشینی رو در کنار صدای خواننده و وکال، به موزیک اضافه کنه.

انواع مختلفی از نوازندگی گیتار لید داریم مثلا تک‌نوازی سبک بلوز، تکنیک shredding، سبک fingerstyle picking و کلی سبک و روش‌های دیگه که هرکدوم رنگ و بوی خاص خودشون رو به آهنگ میدن.

یکی از آهنگایی که توی اون میتونی به خوبی نقش گیتاریست لید رو مشاهده کنی آهنگ “Stairway to Heaven” از گروه Led Zeppelin هست.

گیتاریست آکوستیک

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

گیتار آکوستیک یه جورایی یک ساز همه کاره به حساب میاد که توی همه ژانرها از پاپ گرفته تا راک و متال مورد استفاده قرار میگیره.

ولی کاربرد اصلی گیتار آکوستیک در گروه موسیقی اینه که یک صدای طبیعی و ارگانیک تولید کنه تا به کمکش بقیه صداهای موجود یک قطعه آهنگ هایلایت بشن و بیشتر به چشم بیان.

یکی از روش‌های کاربردی و معمول موقع نواختن گیتار آکوستیک در بند روش srtumming هست که همونطور که قبلا گفتی در این روش با استفاده از انگشتان و یا یا یک پیک همه سیم‌ها رو به طور همزمان به صدا درمیاریم.

سبک Fingerpicking یکی دیگه از روش‌های نواختن هست که در نوازندگی گیتار کلاسیک مورد استفاده قرار میگیره. این روش هم بالاتر توضیح دادیم ولی برای یادآوری بیاید یه بار دیگه هم ببینیم چجوریه.

در این روش باید همزمان که به کمک انگشت شست و سبابه دست راست سیم‌ها رو یکی یکی به صدا درمیاری، با دستت آکورد بگیری تا به صدای گیتار جهت بدی.

یکی از اهنگ‌های معروفی که به کمکش میتونی نقش گیتار آکوستیک در موسیقی راک رو بهتر درک کنی، آهنگ angie از گروه the rolling stone هست.

تعامل بین گیتارها در گروه موسیقی

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

تعامل بین گیتارهای مختلف موقع اجرا در بند موسیقی به یینگ و یانگ موسیقی معروفه. اصلا همین تعامل دلیل اصلی به وجود اومدن خیلی از ژانرهای مختلف راک در جهانه.

ارتباط درست و صحیح بین همه گیتاریست‌های فعال در بند یکی از عواملیه که روی جذب کردن مخاطب تاثیر میذاره و توجهش رو جلب میکنه.

گیتاریست تکنواز استارت آهنگ رو میزنه یا به نوعی پایه‌گذاری میکنه و یک ریتم مشخص به موسیقی میده و در این بین گیتاریست لید به آهنگ ملودی اضافه میکنه.

با همکاری این دوتا گیتاریست هست که یه موسیقی یا ساخته میشه و یا به‌طور کلی خراب میشه بخاطر همینم هست که هماهنگی و یک دستی این دو گیتار باهم خیلی مهمه.

یکی از مثال‌های عالی از این نوع تعامل آهنگ Hotel California از گروه The Eagles و کاملا نشون میده که چرا همکاری گیتاریست تکنواز رو با گیتاریست لید به یینگ و یانگ تشبیه میشه. این دوتا مکمل هم هستن تا صدایی متعادل ایجاد کنن که مخاطب رو مجذوب خودشون کنن.

همکاری گیتار الکتریک با گیتار آکوستیک

نقش گیتار در موسیقی راک

نقش گیتار در موسیقی راک

یکی دیگه از انواع فعل و انفعال‌هایی که بین گیتارها صورت میگیره، تعامل آکوستیک-الکتریک است. این معمولاً شامل ترکیب  صدای گیتارهای آکوستیک و الکتریک برای ایجاد صدا و ریتمی غنی هست که به تقویت صدای همدیگه کمک کنن.

یکی از آهنگ‌هایی که به وضوح میشه توی اون تعامل گیتار الکتریک یا گیتار آکوستیک رو ببینی و بهتر به نقش گیتار در موسیقی راک پی ببری، آهنگ Wish You Were Here از گروه Pink Floyd هست.

این آهنگ به خوبی نشون میده که چطور صدای گیتار الکتریک و آکوستیک باهم ترکیب میشن و باهم ملودی‌سازی میکنن.

خلاصه کلام

مهم نیست که ترکیب گیتاریست لید با تکنواز باشه یا ترکیب گیتار الکتریک با گیتار آکوستیک باشه، هر تعاملی که بین گیتارها در بند موسیقی صورت میگیره نقش مهمی در ایجاد صدا و موزیک دلنشین و لذت‌بخش داره.

در کنار همه این‌ها کیفیت گیتاری که داری ازش استفاده میکنی هم در صدا و نوع اجرا و نوازندگی اثر میذاره و برای همین هم باید موقع خرید حتما دقت کنی تا ساز باکیفیتی خریداری کنی.

دلشاد موزیک این کار رو برات آسون‌تر کرده. فقط کافیه وارد سایت ما بشی و با چندتا کلیک گیتار مور نظرت و ثبت سفارش کنی تازه کلی ویدیو آنباکس و تست صدا هم داریم که با کمکشون میتونی خرید راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید