instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

تمپو با داربوکا یکی از انواع سازهای کوبه‌ای هست که این روزها بین مردمان مختلف جهان مخصوصا ایرانی‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده.

این ساز از خاورمیانه بگیر تا آفریقا و جنوب شرق آسیا مخصوصا در کشورهای مالزی و اندونزی به وفور نواخته میشه و صداش یادآور فرهنگ خاص این کشورهاست.

در ادامه قراره باهم بیشتر با ساز داربوکا یا تمپو آشنا بشیم پس اگه تو هم جزو اون دسته کسانی هستی که به این ساز و سبک موسیقی علاقمندی تا پایان این مطلب با ما همراه باش.

داربوکا یا تمپو چیست؟

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

داربوکا که به تمپو هم معروفه ساختمان جالبی داره. بدنه این ساز از وسط باریک و در پایه پهن می شه. به طور کلی این ساز شبیه جام هست.

از نظر تاریخی داربوکاها از گل، چوب و پوست دباغی شده حیوانات مختلف ساخته می شدن. مواد و متریال صداهای باکیفیت و جذابی ایجاد می‌کنه.

اما امروزه ما معمولا داربوکاهای معاصر رو از آلومینیوم، مس یا الیاف مصنوعی می‌سازیم چون به راحتی خاک رس نمیشکنن و پودر نمیشن و از آسیب دیدن ساز هم جلوگیری میکنن. تازه کار و طراحی باهاشون آسون‌تره در نتیجه میشه با این متریال به تعداد زیاد داربوکا تولید کرد.

تمپوها معمولاً با طرح‌های زیبا و خارق‌العاده تزیین می‌شون و همین موضوع اون‌ها رو تقریباً از هر ساز موسیقی دیگه‌ای متمایز و متفاوت می‌کنه. خیلیا اصلا به این باور دارن که ساز تمپو بدون این طراحی‌های زیبا و خاصش کامل نیست و انگار یه چیزی کم داره.

تازه طراحی‌های روی ساز تمپو با توجه کشور و منطقه جغرافیایی‌ای که بهش تعلق داره متفاوت هستن و معمولا از روی طراحی‌های روی این ساز میتونیم بفهمیم که ساز ساخت کجاست و متعلق به کدوم منطقه جغرافیایی هست.

ساز تمپو متعلق به چه کشوریست؟

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

این روزها در سراسر جهان کشورهای زیادی هستن که مشغول به تولید و پخش ساز تمپو هستن و همونطور که پیش از این گفتیم از طریق طراحی‌های روی بدنه ساز تمپو میتونیم بفهمیم که ساز تمپوی مد نظرمون متعلق به کدوم منطقه جغرافیایی هست.

مثلا داربوکاهای تولید شده در کشور ترکیه طراحی‌های متفاوتی با اون دسته از داربوکاهایی دارن که در کشور مصر تولید شدن و به همین شکل داربوکاهای تولید شده توسط این دوتا کشور از نظر طراحی با تمپوهای کشور اندونزی فرق دارن.

شاید بشه گفت که ساز تمپو پرفروش‌ترین ساز با این میزان طراحی خاص و زیبا هست. از متریال و مواد زیاد و متنوعی برای ساخت این طراحی‌ها استفاده میشه مثلا رنگ، براق، سنگ های قیمتی مثل مروارید و فلزات رنگی، پلاستیک و سنگ.

انواع ساز تمپو

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

به ساز تمپو یا داربوکا کلی اسم دیگه میشه داد. اسم داربوکا با توجه به منطقه‌ای در اونجا تولید شده و سایز و اندازه‌اش متغیره.

بخش گیج‌کننده ماجرا اینه که اکثر مردم از اسم‌های مختلف این ساز به جای هم استفاده میکنن و همین موضوع تشخیص اینکه هر کسی داره به چه سازی اشاره میکنه رو سخت‌تر و پیچیده‌تر میکنه.

برای راحتی تشخیص اینکه داریم راجع به چه سازی صحبت میکنیم از اینجای مطلب به بعد به این ساز فقط میگیم تمپو تا درک مطلب برات راحت‌تر بشه.

با این حال یک لیست برات درست کردیم که بهت کمک میکنه بفهمی که منظور هرکس از گفتن هرکدوم از این اسامی چیه:

  • داربوکا: مسلما وقتی داری این مطلب رو میخونی میدونی داربوکا چیه اما خب بیا یه توضیح کوچکی بدیم. داربوکا یک ساز کوبه‌ای خوش صدا با طراحی‌ها و نقش‌های زیباست.
  • تنبک: یک اسم دیگه برای ساز تمپو! خیلی از متخصص ها معتقدن که این دوتا ساز با هم متفاوت هستن اما هنوز هم خیلی‌ها از تنبک و تمپو به جای هم استفاده میکنن.
  • سومباتی: نوعی تمپو که فقط ابعاد بزرگتری داره.
  • دهلا doholla: تمپویی که خیلی خیلی بزرگه.
  • طبلا: طبلا یک ساز هندی هست که در فرهنگ این کشور تاثیر خیلی زیادی داشته و از دو بخش تشکیل شده اما توی مصر به طبلا هم میگن داربوکا.
  • دارابانا یا تارابانا: یک اسم دیگه ساز تمپو که در کشورهای آسیای شرقی بیشتر به کار میره.
  • بانگو: یک ساز کاملا متفاوت که هیچ ارتباطی با ساز تمپو نداره.

در کشور مصر که مهد سازها و موسیقی عربی محسوب میشه ساز تمپو بیشتر با اسم‌های طبلا، سومباتی و دهلا ساخته میشه.

اما در بقیه کشورهای عربی و کلا کشورهای دنیا به ساز تمپو، داربوکا و تنبک گفته میشه. «داربوکا» از کلمه عربی ضربه گرفته شده و در کشور ما ایران هم از این ساز با نام‌های «تمپو» و «داربوکا» یاد میشه.

حواست باشه که هیچوقت به ساز تمپو، بانگو نگی چون در دنیای این ساز این کار یه توهین درست و حسابی یه ساز تمپو به حساب میاد.

نحوه ساخت ساز تمپو

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

اون قدیم‌ها برای ساخت بدنه ساز تمپو از گل رس استفاده میشد اما امروزه برای ساخت این ساز از متریال دیگه‌ای مثل مس، آلومینیوم، آلیاژهای مختلف فلزی، چینی، چوب، فلز یا گچ که ماندگاری بالاتری دارن و کمتر آسیب میبینن استفاده میشه.

ساز تمپو که بدنه‌اش از بالا پهن هست و ساختار لوله ای دارد، وقتی به سمت پایین بدنه میرسیم، باریک میشه.

این ساز که همون قدیم قدیم‌ها با استفاده از پوست حیوانات تولید می‌شد، امروزه با استفاده از چرم مصنوعی تولید می‌شه.

بیشترین سوالی که علاقمندان به ساز تمپو میپرسن اینه که چطور باید پوست چرمی رو، روی بدنه ساز نصب کنیم و ما اینجایی تا به این سوال جواب بدیم.

پوست چرمی ساز تمپو به وسیله قرقره به بدنه این ساز متصل میشه. چرم روی قسمت خالی بالای بدنه ساز تمپو نصب میشه و با استفاده از پیچ و قرقره در جای خود محکم میشه.

سازنده‌های تمپو که معمولا بعد از نصب پوست چرمی آماده نواخته شدن هست این ساز رو به هر نحو و مدلی که میخوان طراحی میکنن و روی بدنه‌اش نقش و نگار میکشن مخصوصا نقوش مرتبط با فرهنگ و اساطیر اون منطقه جغرافیایی که تمپو در آن ساخته شده.

ساز تمپو خیلی انعطاف‌پذیره و ازش میشه در هر ژانر و سبک موسیقی‌ای استفاده بشه.

نکاتی که باید موقع خرید ساز تمپو بهشون توجه کنی

وقتی پا به دنیای موسیقی خاورمیانه میذاری با هزاران هزار ساز خاص و خوش صدا روبرو میشی که هر کدوم صدای خاص و منحصر به فرد خودش رو داره.

ساز تمپو هم یکی از همین سازهاست و اینجا میخوایم بهت چندتا نکته بگیم تا خرید بهتری داشته باشی:

راجع به ساز مد نظرت اطلاعات کافی به دست بیار:

اگه ندونی دقیقا از سازت انتظار داری که کدوم یکی از نیازهات رو  برآورده کنه، نمیتونی ساز مناسبی رو برای خریداری انتخاب کنی.

حتی اگه نسبتا با ساز آشنایی داری هم سعی کن جزئیاتش رو بشناسی چون همون جزئیات هستن که قیمت تمپو رو مشخص میکنن.

مثلا ساز تمپو بر اساس محل ساخت اون ویژگی‌های منحصر به فرد خودشون رو دارن و به همین دلیل مهمه که با ویژگی‌های انواع این ساز آشنایی داشته باشی.

هدفت از خرید تمپو

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

هدفت از خرید و نواختن تمپو رو مشخص کن. بعد از این کار، راحت‌تر میتونی تشخیص بدی که کدوم تمپو بیشتر به دردت میخوره.

مثلا نحوه نواختن و قیمت تمپو عربی با تمپو ترکیه‌ای کلی فرق میکنه و فقط با دونستن همین مسئله میتونی انتخاب دقیق‌تری موقع خرید تمپو داشته باشی.

با متریال ساخت آشنا باش

دونستن متریال ساخت تمپو در خرید این ساز خیلی مهمه چون متریال روی قیمت ساز تمپو خیلی تاثیر میذاره مثلا اون دسته از تمپوها که از پوست واقعی بز ساخته میشن در مقایسه با تمپوهایی که از پوست و چرم مصنوعی ساخته میشن قیمت بیشتری دارن.

بهترین فروشگاه برای خرید تمپو رو پیدا کن

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

انواع ساز تمپو و نحوه کار کردن با این ساز

بعد از اینکه همه مراحل بالا رو پشت سر گذاشتی نوبت به خرید تمپو میرسه و حالا باید خوب بگردی تا سازت رو از یک فروشگاه معتبر که تمپوهای باکیفیت رو به مشتری‌ها ارائه میده رو پیدا کنی.

دلشاد موزیک به عنوان قدیمی‌ترین فروشگاه ساز ایران میتونه به خوبی این مسئله رو برات حل کنه و انواع تمپوهای با کیفیت از مبتدی گرفته مثل تمپو پژواک تا تمپوهای حرفه‌ای جوهرالفن رو برای خرید در دسترست قرار بده.

کلام آخر

تمپو که یکی از محبوب‌ترین سازهای کوبه‌ای در جهان هست از تنوع فوق‌العاده زیادی برخورداره و خرید تمپو نیازمند دقت و آگاهی زیادی نسبت به این ساز و ساختارش هست.

اگه تو هم از علاقمندان به این ساز زیبا و اصیل هستی میتونی انواع و اقسامش رو در وبسایت دلشاد موزیک پیدا کنی و با بهترین کیفیت و قیمت خریداریش کنی.

تازه اگه بودجه کافی برای خرید تمپو مورد نظرت رو نداری میتونی با امکان خرید قسطی ساز دلشاد موزیک به صورت قسطی خریداری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید