instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

ویولن یکی از سازهای خوش صدا و پرطرفدار در سراسر جهانه و امروزی خیلی از افراد علاقمند به موسیقی با وجود سختی یادگیری این ساز سعی دارن تا نواختنش رو یاد بگیرن.

یکی از مشکلاتی که نوازندههای ویولن مخصوصا نوازنده‌های مبتدی بعد از خرید ویولن باهاش مواجه میشن نحوه کوک کردن این ساز اصیل هست.

روش های کوک کردن ویولن

اگه تو هم جزو اون دسته از افراد هستی که برای کوک کردن ویولن به مشکل خوردی و کلی هزینه کردی برای کوک کردن دوباره این ساز، تا آخر این مطلب با ما همراه باش تا به همه سوالاتت درباره کوک ویولن پاسخ بدیم.

چطور ویولن رو کوک کنم؟

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

ساز ویولن معمولا به وسیله گوشی‌های تنظیمی که روی دسته ساز قرار گرفتن و یا با نصب فاین تیونر بر روی ساز کوک میشه.

البته رایج‌ترین روش برای کوک کردن ویولن که بیشتر هم توسط نوازنده‌های مبتدی استفاده میشه اینه که کوک یا صدای مد نظرشون رو روی یک ساز دیگه مثلا پیانو پیدا کنن و بعد بر اساس نت پیانو سیم‌های ویولن رو کوک کنن.

نوازنده‌های مبتدی معمولا با کشیدن و رها کردن سیم‌ها متوجه صدا و نت سیم‌ها میشن در حالی که نوازنده‌های حرفه‌ای با استفاده از آرشه ویولن نت سیم‌ها رو شناسایی میکنن. که صد البته کوک کردن ویولن به وسیله آرشه خیلی دقیق‌تره.

کوک کردن ویولن برای مبتدیان

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

اول از همه باید با سیم‌های ویولن آشنا بشی. سیم E بالاترین نت و سیم G پایین ترین نت رو داره.

بعد نوبت به کوک کردن ویولن میرسه. به افراد مبتدی معمولا پیشنهاد میشه که با استفاده از تیونر الکترونیکی سیم‌های ویولن رو کوک کنن.

هرچند که باز هم در ادامه بهت یاد میدیم که چطور دستی هم ویولن رو کوک کنی اما اول بیاید کار با تیونر الکتریکی رو یاد بگیریم.

تیونر الکترونیکی ویولن رو روشن کن

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

به محض اینکه تیونر رو روشن میکنی، میتونی نموداری را ببینی که نشان میده چقدر سیم‌های ساز به تنظیم دقیق نزدیک هستن.

همینجوری یکی از سیم‌های ویولن رو به صدا دربیار تا بفهمی تیونر چطوری کار میکنه. بعد میبینی که اسم نزدیک‌ترین نت به صدایی که با سیم تولید کردی روی صفحه تیونر نمایش داده میشه.

هدف اینه که سیم‌ها رو طوری کوک کنی که فلش در مرکز تیونر قرار بگیره یا مرکز سبز بشه. تیونرهای الکتریکی معمولا یا با فلش کار میکنن و یا با نور.

از تیونر آنلاین استفاده کن

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

اگر از تیونر آنلاین ویولن استفاده میکنی، اولین چیزی که باید ازش مطمئن شی اینه که مرورگری که ازش استفاده میکنی به میکروفون دسترسی داشته باشه تا تیونر، صدا رو درست دریافت کنه.

اگه سیم کوک باشه کلمه GOOD روی صفحه تیونر ظاهر میشه. اگه نت سیم زیادی پایین باشه عبارت TOO LOW و اگه خیلی بالا باشه عبارت TOO HIGH روی صفحه نمایشگر تیونر ظاهر میشه.

کوک کردن ویولن به وسیله فاین تیونر

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

استفاده از فاین تیونرها راهی سریع و آسان برای انجام تنظیمات و کوک کردن ویولن و در نتیجه رسیدن به نت و گام صحیح سیم‌ها هستن.

ویولن‌های آموزشی معمولا روی هر چهار سیم فاین تیونر دارن در حالی که ویولن‌های حرفه‌ای تنها یک فاین تیونر اون هم روی سم E ویولن دارن.

برای کوک کردن ساز، به سادگی تیونرها رو بچرخون. اگه تیونر رو در جهت عقربه های ساعت بچرخونی گام صدا بالا میره و اگه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخونیشون، گام صدای سیم پایین میاد.

در نهایت، تیونرها انقدر در جهت عقربه‌های ساعت چرخونده میشن که دیگر نمیشه اون رو سفت‌تر کرد.

وقتی این اتفاق میوفته باید تیونرها رو برعکس و برخلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخونی تا باز شل شه.

به همین صورت اگه سیم زیادی شل شد با در جهت حرکت عقربه‌های ساعت چرخوندن تیونر میتونی سیم‌ها رو کوک کنی. باید انقدر این کار رو ادامه بدی تا به صدا و نت مد نظرت برسی.

کوک کردن ویولن با استفاده از گوشی‌های تنظیم

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

کوک کردن ساز به وسیله‌ گوشی‌ای ویولن اولش یکم ترسناک بنظر میاد اما مهارتی هست که هر ویولونیستی به اون احتیاج داره و تازه یاد گرفتنش اونقدرها که بنظر میاد هم سخت نیست.

مراحل کوک ویولن با استفاده از گوشی‌ها به این ترتیب هست:

  1. نت مورد نظرت رو با استفاده از سازهای مختلف مثلا پیانو پیدا کن.
  2. ویولن رو جوری روی پاهات قرار بده که دسته اون به سمت بالا قرار بگیره.
  3. گوشی تنظیم ویولن رو با انگشت اشاره و شست دست چپ نگهدار.
  4. با دست راست دسته ویولن رو ثابت نگهدار جوری که اصلا تکون نخوره.
  5. با چرخوندن پیچ‌های تنظیم در جهت حرکت عقربه‌های ساعت فشار روی سیم رو کم کن یا به عبارتی سیم رو شل کن.
  6. با انگشت شست دست راست خود، چند بار در هر ثانیه شروع به کشیدن و رها کردن سیم کن. اینطوری همیشه میدونی که چقدر به نت مد نظرت نزدیکی و زیادی سیم‌ها رو شل و سفت نمیکنی.
  7. در حالی که به کشیدن و رها کردن سیم‌ها با شست دست راست ادامه میدی، با دست راست دسته ویولن را محکم بگیر. یه وقتایی داری به گوشی تنظیم زیادی فشار وارد میکنی بخاطر همینم باید ساز رو محکم دستت بگیری که رها و خراب نشه.
  8. گوشی رو در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخون و همزمان به جعبه گوشی‌ها فشار وارد کن. اگه این کار رو درست انجام بدی حس میکنی که گوشی تنظیم داره سرجاش محکم میشه. وقتی سیم صدای مورد نظرت رو تولید کرد دیگه گوشی تنظیم رو نچرخون.
  9. اگه وقتی سیم رو رها کردی متوجه شدی که همچنان صداش درست نیست، با چرخوندن برعکس گوشی‌‌های تنظیم سیم‌ها رو شل کن تا صدا تنظیم شه.

اگه مجبور شدی چندین بار این کار رو تکرار کنی تا به صدای مد نظرت برسی اصلا ناراحت نشو و غصه نخور چون حتی نوازنده‌های حرفه‌ای هم گاهی مجبور میشن برای کوک درست ویولن این روند رو چندین و چند بار تکرار کنن.

چند نکته درباره کوک ویولن با گوشی‌های تنظیم

روش های کوک کردن ویولن

روش های کوک کردن ویولن

  • اگه گوشی‌های تنظیم شما به سختی میچرخن یا دائما میلغزن و سر جاشون نمیمونن، نیازه که روغن‌کاری بشن.
  • اگه بعد از روغن کاری هم مشکل گوشی‌ها حل نشد متاسفانه احتمالا با یک مسئله جدی‌تر مواجه هستی و باید ویولنت رو به یک مغازه ببری تا چک بشه.
  • همیشه خیلی مراقب باش که سیم‌های ویولن رو زیادی سفت نکنی چون یکی از عوامل اصلی پاره شدن سیم‌های ویولن همین هست.

خلاصه کلام

ویولن یکی از گوشنوازترین صداهای دنیا رو داره اما بخاطر سختی کوک کردن و همینطور سختی یاد گرفتن نواختن اون خیلی‌ها از یاد گرفتنش دلسرد میشن.

امیدواریم که با خوندن این مطلب کمی نسبت به یادگیری ویولن امیدوار و خوشبین‌تر شده باشی و زودتر استارت یادگیری ویولن رو بزنی.

اگه به دنبال خرید ویولن‌ مبتدی هستی ما بهت ویولن فندر و ویولن ریچارد بونل رو پیشنهاد میدیم. این دو ویولن رو با بهترین قیمت و کیفیت میتونی از دلشاد موزیک خریداری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید