instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

این روزا موسیقی یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های هنر بین بیشتر مردم مخصوصا جوانان است. اولین سوالی که ممکنه توی برخورد اول با موسیقی برای ما مطرح شه اینه که اصلا استعداد موسیقی دارم؟ بعد از خواندن مقاله راه های کشف استعداد موسیقی جواب این سوالمون رو پیدا می‌کنیم پس تا آخر مطلب با ما همراه باشین که ببینیم این استعداد بالاخره چطوری کشف و شکوفا میشه.

موسیقی هزاران ساله که وجود داره و تاریخچه موسیقی به درازای عمر انسان هست. حتی قبل از اختراع و به وجود اومدن ابزار مختلف موسیقی هم وجود داشته. غارنشینا بدون توجه به استعداد داشتن یا نداشتنشون چوب درام رو به هم می‌کوبیدن و آواز می‌خوندن.

بنظرتون غارنشینا به داشتن استعداد ذاتی موسیقی فکر می‌کردن؟ یا با خودشون میگفتن چون استعداد ذاتی موسیقی ندارم پس دست به چوبای درام نمی‌زنم؟

شاید مثال عجیبی باشه اما نکته مهم اینه که آدما از همون اول تاریخ و قبل از به وجود اومدن سازها و قوانین مختلف موسیقیایی فقط چون از موسیقی لذت می‌بردن بهش توجه میکردن و انجامش می‌دادن.

این مسئله هنوزم از بین نرفته و فقط با نگاه کردن به بچه‌ها و اینکه چطور بدون توجه به استعداد داشتن یا نداشتن، از موسیقی لذت می‌برن، می‌تونیم بفهمیم که هنوزم وجود داره.

اما بریم ببینیم استعداد موسیقی از چه زمانی برای آدمیزاد مهم شد و چطوری کشف میشه و چطوری پرورشش میدن.

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

همه آدما استعداد‌های منحصربه‌فرد خودشونو دارن اما خب معلومه که فقط استعداد کافی نیست. با تلاش بیشتر هرکسی می‌تونه موسیقی رو یاد بگیره و توش استاد شه. این‌ که بگیم برای موفق شدن توی موسیقی حتما باید استعداد ذاتی موسیقی داشته باشیم، کلیشه‌ای و غلطه.

فقط با خوندن زندگینامه و فهمیدن سختی‌هایی که اکثر موزیسین‌های بزرگ برای رسیدن به رویاهاشون کشیدن، می‌تونیم به این ایده که استعداد ذاتی از مولفه‌های اصلی موزیسین شدن نیست، مهر تایید بزنیم.

هرچند که وجود افراد خاص و منحصربفرد، با استعداد ویژه یا همون ژن خوب قابل انکار نیست اما در کنار استعداد ذاتی و پشتکار یکی دیگه از فاکتورایی که میتونه روی تقویت استعداد موسیقیایی شما بسیار تاثیرگذار باشه اینه: محیط.

محیطی که آدم‌ها توش رشد می‌کنن و کسایی که باهاشون در ارتباطن، در کشف استعدادهای مختلف خیلی تاثیرگذاره و استعداد موسیقی هم یکی از این‌هاست. استعداد موسیقیایی هم در محیطی که آدم‌ها موسیقی رو دوست دارن و بهش عشق می ورزن، زودتر کشف و بهتر پرورش پیدا میکنه.

بعضی وقت‌ها ممکنه با وجود استعداد زیاد موسیقی، بخاطر بودن در محیط و ارتباط با آدمایی که از این استعداد ذاتی حمایت نمیکنن یا بدتر سرکوبش هم میکنن، حتی متوجه داشتن این مهارت و استعداد درون خودمون نشیم و بعضی وقت‌ها هم برعکس، یه نفر با استعداد عادی موسیقی بخاطر ارتباط با موزیسین‌ها و بزرگ شدن در محیطی که فرهنگش با موسیقی عجین شده و آدم‌هاش با موسیقی زندگی میکنن، به یک موزیسین یا هنرمند بزرگ شناخته شده موسیقی تبدیل بشه حالا چه در نواختن یک ساز چه در آواز خوندن، فرقی نمیکنه.

با همه این اوصاف بعضی از متخصص‌های موسیقی یک سری ویژگی‌های خاص رو برای شناخت استعداد ذاتی موسیقی معرفی کردن که یکی یکی باهم بررسیشون میکنیم.

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

چندتا از ساده‌ترین نشونه‌های داشتن استعداد موسیقیایی:

  • فهمیدن این‌که چه زمانی نت فالش یا خارجه
  • بتونی ملودی‌ها رو راحت حفظ کنی
  • این‌که راحت بتونی درست و روی نت بخونی
  • به انواع ژانرهای موسیقی علاقمند باشی و ازشون لذت ببری (و تفاوتشون رو بخوبی درک کنی)
  • نسبت به صداهای محیط اطرافت حساس باشی و تشخیص بدی
  • از سن کم و بچگی به زدن سازهای مختلف مثل پیانو، ویولن، گیتار،سنتور یا هر ساز دیگه‌ای علاقه نشون داده باشی و یادشون گرفته باشی

حالا بیاید بعضی از این ویژگی‌هارو بهتر و یکمی عمیق‌تر بشناسیم:

 

استعداد پرفکت پیچ (perfect pitch)

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

شاید تاحالا این اصطلاح به گوشتون نخورده باشه. perfect pitch (پرفکت پیچ) یعنی فقط با شنیدن نت‌های مختلف موسیقی‌ بشناسیشون و تشخیص بدی چی به چیه.

بعضی از آدما همین که صدای نت هر سازی مثلا صدای نت پیانو رو بشنون، میتونن با اسم بگن که این چه نتی هست.

البته لازمه بگیم که بعضی متخصص‌های موسیقی این مهارت رو یکی از اصلی‌‌ترین نشونه‌های شناسایی استعداد ذاتی در موسیقی میدونن و بهش خیلی توجه میکنن.

 

استعداد همراهی کردن با ضرب موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

یکی دیگه از ویژگی‌های آدمایی که استعداد ذاتی موسیقی دارن، توانایی ضرب گرفتن با موسیقیه. مثلا همین که شخص بتونه با حرکت پا ریتم و ضربات موسیقی رو شناسایی کنه از نشانه های اولیه داشتن استعداد موسیقی هست (البته یکی از این استعدادها). همراهی کردن با ضرب موسیقی از مهارت‌های مهمیه که هر موزیسینی بهش احتیاج داره.

البته اینم بگیم که کمتر کسی توی دنیا وجود داره که از داشتن این توانایی محروم باشه. اگه شما هم به راحتی ریتم و ضرب موسیقی رو دنبال می‌کنید، می‌تونید به داشتن استعداد ذاتی موسیقی امیدوار باشین.

خب بریم سراغ استعداد بعدی…

 

مهارت شناسایی ملودی موسیقی و پیاده کردن اون روی ساز

راه های کشف استعداد موسیقی

راه های کشف استعداد موسیقی

اگر فقط با شنیدن موسیقی می‌تونید اونو روی سازهای دیگه مثلا گیتار اجرا کنید، میشه گفت چندین قدم به مطمئن شدن از داشتن استعداد ذاتی موسیقی نزدیک‌تر شدین.

این مهارت بهت این امکانو میده تا بدون نیاز به برگه نت موسیقی، بتونی بخونی و یا ساز بزنی. معمولا بیشتر کسایی که این توانایی رو دارند نمی‌دونن که چرا و چطوری این مهارتو به دست آوردن. (اما کسایی که این استعداد رو ندارن خوب درکش میکنن و شاید هم با یکمی حسودی بهشون نگاه کنن)

کسایی که استعداد ذاتی موسیقی دارن معمولا دو دسته‌ان:

  1. دسته اول اونایی که گوش موسیقیایی دارند. همونطور که قبل‌تر گفتیم این آدما بدون نیاز به برگه نت موسیقی و فقط با شنیدنش می‌تونن اونو روی سازهای مختلف پیاده کنن. اینا معمولا توی نت‌خونی خوب نیستن و آهنگ‌ها و قطعه‌هایی که تابه‌حال به گوششون نرسیده رو نمی‌تونن بزنن.
  2. دسته دوم اما اونایین که مدت‌ها موسیقی و ساز زدن رو آموزش دیدن. اینا می‌تونن هرنوع نتی رو بخونن و خیلی قشنگ با ساز اجراش کنن. اما معمولا توی اجراهای گروهی و همنوازی جمعی، اونطوری که باید خوب عمل نمی‌کنن.

 

من استعداد موسیقی ندارم، چکار کنم؟

شاید لازم باشه برای کسایی که باوجود خوندن مقاله بالا این سوال براشون مطرح شده و جوابی براش پیدا نکردن بگیم که:

ساز زدن و یاد گرفتن موسیقی فقط نیازمند استعداد ذاتی موسیقی نیست و هر آدمی با پشتکار و دنبال کردن علاقش می‌تونه موفق بشه

هرچند که رقابت کردن با استعدادای خاص موسیقی ممکنه سخت باشه اما غیرممکن نیست.

اما به قصد و هدف شما در یادگیری موسیقی هم بستگی داره. اگر برای دل خودت و آرامش روح و روانت سمت موسیقی اومدی و قصد نداری در رقابت‌های کشوری و بین المللی موسیقی شرکت کنی، از هر جایی با هر سازی و در هر سطحی شروع کنی، برنده ای و حالت خوبه.

 

چطوری استعدادیابی کنم؟

اگه هنوز و تا اینجای مطلب، به جوابی برای سوالاتون (که آیا استعداد موسیقی دارم یا نه؟) نرسیدین ما به شما یکی از بهترین روش های استعدادیابی رو معرفی میکنیم که علاوه بر کشف استعداد موسیقی میتونه سایر استعدادهای شما رو هم کشف کنه.

با یک جستجوی ساده در گوگل و سایت‌های دیگه، یکمی راجع به نظریه و تست استعدادیابی اوکانر تحقیق کن (روشی که بالای 110 ساله اجرا میشه و همچنان هم کلی طرفدار داره). شاید اصلا استعدادتون در حوزه هنری دیگه‌ یا کلا زمینه ای دیگری باشه.

بعد از کشف استعداد خودت (که امیدوارم در زمینه موسیقی باشه) فقط کافیه برگردی به دلشاد موزیک تا ابزار موسیقی خاص خودت رو تهیه کنی و زندگی هنریت شروع بشه.

ما هم توی پست‌های دیگه دلشاد موزیک با معرفی کردن ریز به ریز انواع سازهای راک، کلاسیک و سنتی ایرانی، مثل یک مشاور همراهتونیم تا در طی کردن این مسیر بیشتر بهتون کمک کنیم. اینطوری راحت‌تر میفهمی داستان چیه و بازی از چه قراره.

 

جمع‌بندی

در آخر بازم باید تاکید کنیم که مواردی که بالا با هم مرور کردیم فقط چندتا از ویژگی های کشف استعداد در حوزه موسیقی‌ هستن که تا امروز تیم دلشاد موزیک براتون از منابع مختلف جمع آوری کرده و این مقاله مدام به روز میشه.

یعنی اگر جایی از قلم افتاده، شما می‌تونید در کامنت‌ها بهمون بگید، تیم ما بررسی میکنه و در صورت تایید، به مقاله اضافه میشه. اگر هم چیزی از قلم افتاده باشه و بعدا متوجهش بشیم، حتما مقاله بروزرسانی میشه پس گاه و بی‌گاه به ما سر بزنید دور هم خوش باشیم.

 

مقایسه سازهای دلشاد موزیک

گیتار ها

سازهای ایرانی

سازهای کوبه ای

سازهای بادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید