instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

آرشه ویولن یکی از اجزای کلیدی ابزار هر ویولونیست هست که به نوازنده اجازه میده ملودی‌های زیبایی خلق کنه که مخاطبان در سراسر جهان رو مجذوب خودش کنه.

با این حال نگهداری از آرشه مسئولیت بزرگی داره و آرشه ویولن برای انجام بهترین عملکرد نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب داره.

چه یک نوازنده مبتدی باشی چه حرفه‌ای باتجربه باشی، دونستن اینکه چجوری از آرشه مراقبت کنی می‌تونه تفاوت در کیفیت عملکرد شما ایجاد کنه.

راه های نگهداری از آرشه ویولن

اگه میخوای خوب یاد بگیری که چجوری باید از آرشه سازت نگهداری کنی و قیمت ویولن و بهترین آرشه ویولن رو بفهمی تا پایان این مطلب با ما همراه باش.

آرشه ویولن از چی ساخته میشه؟

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

آرشه ویولن یکی از مهم ترین و در عین حال ساده‌ترین قطعات ساز هست. آرشه که از یک تکه چوب و مقداری سیم تشکیل شده، مسئول ایجاد اکثر صدای تولید شده توسط ویولن هست.

خود دسته آرشه معمولاً از جنس چوب ساخته می شه، اما بعضی از آرشه‌ها از مواد کامپوزیت ساخته میشن. رشته‌ها و موهای آرشه معمولاً از موی اسب ساخته میشه. موی اسب انعطاف پذیر و مستحکم هست و بخاطر همین برای استفاده در موسیقی ایده‌آله.

این مواد ساده با هم باعث ایجاد صدای زیبای ویولن میشن.

نگهداری روزانه از آرشه

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

وقتی صحبت از مراقبت مناسب از آرشه ویولن می شه، هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که به نحوه مراقبت روزانه و برخورد با آرشه خود توجه داشته باشی. آرشه‌های ویولن ظریف هستن و باید با احتیاط با آرشه سازت رفتار کنی.

از زمین انداختن آرشه، برخورد اون با اشیای مختلف، یا استفاده از آن به عنوان ابزاری برای کارهایی مثل خاموش کردن چراغ یا نزدیک کردن چیزی به خود اجتناب کن.

وقتی که از آرشه استفاده نمی شه، حتی اگه برای یک لحظه ازش دور میشی، اون رو با خیال راحت در جعبه‌اش قرار بده، اینجوری از احتمال افتادن و یا زیر پا قرار گرفتنش جلوگیری میشه.

تمیز کردن آرشه

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

با گذشت زمان، موهای آرشه شما روغن و گرد و غبار رو جذب می‌کنه که می‌تونه به کیفیت صدای تولید شده تاثیر بذاره.

تمیز کردن آرشه ویولن نه تنها به حفظ صدای شفاف کمک می‌کنه، بلکه میتونه به ماندگاری موهای آرشه شما هم کمک کنه.

هر بار که ساز می‌نوازی باید آرشه رو با استفاده از یک پارچه نرم و بدون پرز پاک کنی. وقتی که موهای آرشه به وضوح کثیف میشن یا متوجه میشید که صدای ساز تغییر کرده، باید موها رو تمیز کنی.

به آرومی موهای آرشه رو با استفاده از یک پارچه مرطوب شده با الکل، یک شانه یا مسواک خوب و یا یک پارچه خشک تمیز کن.

رزین زدن به آرشه

رزین زدن مرتب به آرشه یکی دیگه از گام‌های ضروری است که باید در روتین مراقبت از آرشه خود بگنجونی. رزین به آرشه کمک میکنه تا سیم‌ها سرجاشون بمونن.

رزین خیلی کم میتونه باعث بشه که سیم‌های آرشه بلغزن و مقدار زیاد رزین هم میتونه صدای خشن و خش دار ایجاد کنه.

اینکه هر چند وقت یک بار آرشه خود رو رزین کنی به عادت نوازندگی شما بستگی داره. ویولونیست‌های جدیدتر ممکنه فقط یک بار در هفته نیاز به استفاده از رزین داشته باشن، در حالی که نوازندگان حرفه‌تر ممکنه نیاز به استفاده روزانه از اون داشته باشن.

موقع استفاده از رزین، ‌سیم‌ها رو با انگشت‌هات لمس نکن چون ممکنه روغنی از خودشون روی سیم‌ها باقی بذارن که کار رو برای رزین سخت میکنه.

شل کردن و سفت کردن سیم‌ها

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

موهای آرشه شما به کشش مناسب نیاز دارن تا به آرومی روی سیم‌ها حرکت کنن و صدایی با کیفیت تولید کنن.

قبل از نوازندگی، باید مطمئن شی که موها یا سیم‌ها محکم شده باشن. باید حدود 3.5 سانتی متر فاصله بین مو و نقطه پایین منحنی آرشه وجود داشته باشه.

بعد از نوازندگی باید سیم‌ها رو شل کنی تا کشش بین سیم‌ها و کمان آرشه از بین بره.سیم‎ها وقتی سفت و محکم میشن، آرشه شما رو در برابر شکستن آسیب‌پذیرتر می‌کنن و آرشه رو بدون شل کردن سیم‌ها در کیس قرار بدی امکان داره که تاب بخوره.

نحوه مواجهه با موهای پاره شده آرشه

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

ممکنه متوجه شی که تعدادی از موهای آرشه شما شکسته، پاره و یا شل شدن اما اصلا لازم نیست که وحشت کنی چون این یه اتفاق کاملا نرماله.

فقط کافیه به سادگی از یک قیچی تیز برای از بین بردن این موها استفاده کنی. موها رو بیرون نکش چون باعث شل شدن بقیه موهای آرشه می شه.

اگر بیشتر از چندتا تار موی شکسته یا شل شده داری، احتمالاً باید آرشه رو برای اصلاح پیش یک متخصص ببری.

اصلاح آرشه

متاسفانه موهای آرشه شما هرچقدر هم قوی و بادوام، برای همیشه ماندگار نیستن. شما باید به طور دوره‌ای آرشه رو اصلاح کنی تا صدای ویولن رو به بهترین شکل حفظ کنی.

در طول اصلاح، رشته‌های قدیمی و فرسوده با رشته‌های جدید جایگزین می‌شن تا صدای با‌کیفیتی رو که دوست داری، پس بگیری.

مثل رزین کردن، تعداد دفعاتی که آرشه رو اصلاح می کنی به عادات نوازندگی و آب و هوای محل زندگی شما بستگی داره.

نوازنده‌های حرفه‌ای باید به طور مکرر آرشه رو اصلاح کنن، در حالی که نوازنده‌های آماتور می‌تونن دیرتر برای اصلاح آرشه اقدام کنن. با این حال، به طور کلی توصیه میکنیم که این کار را هر 6 تا 12 ماه انجام بدی.

نگهداری از آرشه در سفر

راه های نگهداری از آرشه ویولن

راه های نگهداری از آرشه ویولن

وقتی به نحوه مراقبت از آرشه ویولن فکر میکنی، ممکنه مراقبت ازش در سفر در بالای لیست اولویت های شما نباشه. اما این مسئله هم به اندازه تمیز کردن و تعمیر کردن آرشه مهمه.

آرشه شما باید همیشه در زمانی که از آن استفاده نمیشه در جعبه‌اش قرار بگیره تا ایمن بمونه. همانطور که قبلا گفتیم، قبل از انجام این کار حتما موهای آرشه رو شل کنی. کیس رو در جای خشک و خنک قرار بده تا تحت تاثیر دمای شدید قرار نگیره.

اگر ویولن رو میخوای با خودت به سفر جاده‌ای ببری، حتما روی یک کیف بادوام سرمایه‌گذاری کن که بتواند وزن و شرایط سخت سفر رو تحمل کنه.

چندتا نکته دیگه که مهمه موقع سفر با آرشه بدونی:

  • استفاده از رطوبت ساز ویولن در صورتی که میخوای هوایی به سفر بری
  • ویولن رو در صندوق عقب ماشین قرار نده
  • شب‌ها ویولن در ماشین رها نکن

خلاصه کلام

بیشتر کسانی که به دنبال خرید ویولن هستن نگران آرشه و نحوه نگهداری از اون هستن اما نگهداری از آرشه اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

آرشه ویولن فیبر کربن بهترین آرشه ویولن محسوب میشه و با خریداری این آرشه میتونی بهترین صدا رو با ویولن تولید کنی.

اگه به دنبال قیمت ویولن و خرید آرشه ویولن هستی کافیه به سایت دلشاد موزیک مراجعه کنی و از تنوع ساز و لوازم جانبی با کیفیت و قیمت مناسب لذت ببری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید