instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

پیکاپ گیتار چیست؟

پیکاپ گیتار

شاید این مسئله برای شما هم پیش‌آمده باشد که بخواهید بدون آمپلی‌فایر، گیتار بنوازید. اگر این کار را امتحان کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که صدای گیتار در این شرایط صدای بلندی ندارد و برای اجراهای زنده نمی‌توانید با این شرایط عمل نمایید. اینکه چه چیزی که باعث می‌شود سیگنال گیتار به آمپلی‌فایر انتقال پیدا کند و باعث تقویت صدا در گیتار شود، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم و در حد توان مطالب مفید و جامعی در خصوص پیکاپ گیتار در اختیار شما قرار دهیم، امید که مفید فایده باشد.

پیکاپ گیتار

پیکاپ گیتار در واقع یک آهنربای خاص است که ارتعاشات سیم گیتار الکتریک را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها برای تقویت بهتر صدای گیتار به آمپلی‌فایرها، افکت‌ها و کارت صداها منتقل می‌شوند. ضمن اینکه این سیگنال‌ها باعث تقویت و وضوح صدای گیتار می‌شود. نکته مهم و جالبی که در مورد پیکاپ‌های گیتار وجود دارد، این است که علاوه بر تولید صداهای متفاوت با استفاده از افکت‌ها به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که نوع سیم‌پیچی آنها به همراه برخی فاکتورهای آن باعث می‌شود که صدای نواخته شده در گیتار دارای رنگ صدای خاصی باشد.

پیکاپ گیتار چگونه عمل می‌کند؟

قبل از هرگونه توضیحی در مورد پیکاپ‌ها، باید شناخت درستی از آن و نحوه کار آن داشته باشید. به‌طورکلی پیکاپ‌ها در انواع گیتارهای الکتریکی و گیتارهای بیس وجود دارد. در ساخت این قطعه به‌گونه‌ای عمل شده که با ایجاد یک میدان مغناطیسی سیگنال الکتریکی تولید کند. به این ترتیب که هنگامی که نوازنده گیتار مشغول نواختن می‌شود با ارتعاش سیم‌ها، میدان الکترومغناطیسی ایجاد نموده و این ارتعاشات را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. هنگامی که گیتار خود را به تجهیزات الکترونیک مثل آمپلی‌فایرها یا افکت‌ها مجهز نمایید، این سیگنال الکتریکی تبدیل به صدای گیتار می‌شود که به گوش شنونده آشناست. همان گونه که می‌دانید، گیتارهای الکتریکی از شش سیم ساخته شده است. به همین دلیل اکثر پیکاپ گیتارها نیز ۶ قطبی هستند. هرچه تعداد سیم‌های گیتار بیشتر شود، به تعداد قطب‌های پیکاپ افزوده می‌شود. نکته جالب در خصوص پیکاپ‌ها این است که قطب و جنس آن‌ها در نوع صدای تولید شده گیتار نقش مهم و بسزایی دارد.

انواع پیکاپ گیتارها در دنیا

امروزه پیکاپ‌های الکتریک در انواع گوناگون تولید و عرضه می‌شود که موردتوجه بسیاری از شرکت‌های تولید گیتار قرار گرفته و در تولید گیتارهای خود از این وسیله کاربردی استفاده می‌کنند. در ادامه به توضیح انواع پیکاپ‌های موجود در بازار می‌پردازیم:

·        پیکاپ سینگل کویل

اولین مدل پیکاپ گیتار که برای گیتارهای الکتریکی تولید شد، پیکاپ‌های سینگل کویل بود. علاوه بر استفاده این پیکاپ‌ها در گیتارهای الکتریکی در بسیاری از سازهای مشهور همچون گیتارهای استرتوکستر، تلکستر، جگوار و ماستنگ که محصولات شرکت فندر هستند، هم از پیکاپ‌های سینگل کویل استفاده شده است. صدای تولید شده توسط این پیکاپ‌ها صدای شفاف و بسیار تیز است که به‌راحتی در آهنگ‌ها به گوش رسیده و قابل‌شناسایی است. در تولید این پیکاپ‌ها به‌گونه‌ای عمل شده که کوچک‌ترین جزئیات نوازندگی را به بهترین شکل مشخص می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا تکنیک‌هایی که یک نوازنده در هنگام اجرا استفاده می‌کند به‌راحتی شنیده شود

·        پیکاپ‌های هامباکر

این مدل از پیکاپ‌ها زمانی تولید شد که بسیاری از نوازندگان با مشکل نویز در پیکاپ‌های سینگل کل روبرو شدند. در تولید این سری از پیکاپ‌ها از دو پیکاپ سینگل کویل استفاده شده که بر خلاف جهت یکدیگر قرار می‌گیرند و این عمل نه‌تنها باعث ازبین‌رفتن نویز گیتار شده، بلکه صدای تولید شده از آن گرم‌تر، کوبنده‌تر و حجیم‌تر شد. شرکت گرچ اولین تولیدکننده این پیکاپ‌ها در سال ۱۹۵۴ بود و پس از مدت کوتاهی شرکت گیبسون نیز در تولید مدل‌های مشهور خود مانند لوس پاول یا  SG از این سری پیکاپ‌ها استفاده نمود. مهم‌ترین وجه تمایز این پیکاپ‌ها با مدل قبل در حجم صدای گیتار است. به این شکل افرادی که به صدای گیتار حجیم و گرم نیاز داشتند، بدون استفاده از افکت‌های متنوع تنها با استفاده از این سری پیکاپ‌ها به صدای موردنظر خود دست پیدا نمودند. از جمله سبک‌های مورداستفاده از این پیکاپ‌ها می‌توان به سبک‌های جز، هوی‌متال، بلوز راک و هارد راک اشاره نمود.

پیکاپ‌های اکتیو  ACTIVE و پسیو  PASSIVE

به‌طورکلی پیکاپ‌ها به دودسته پسیو و اکتیو تقسیم می‌شوند. در حالت طبیعی و طراحی اولیه، پیکاپ‌ها به شکل پسیو تولید می‌شدند. به‌عنوان‌مثال پیکاپ‌های گیتار استرتوکستر، تلکستر و گیبسون همه پسیو هستند. اما پسیو بودن در لغت به چه معناست؟ پسیو بودن یک پیکاپ بدین معناست که برای گرفتن صدای گیتار به هیچ نیروی باتری و یا پاور جانبی احتیاج ندارد و صدای تولید شده از گیتار شما تنها با ایجاد میدان الکترومغناطیسی موجود در پیکاپ‌ها ایجاد می‌شود. اما پیکاپ‌های اکتیو به‌گونه‌ای است که برای نوازندگی با آن می‌بایست از باتری‌های ۹ ولتی استفاده کرد که خود باعث تولید صدای خشن‌تر، واضح‌تر و کوبنده‌تر می‌شود. به همین علت بسیاری از نوازنده‌های سبک هوی‌متال مانند جیمز هدف که نوازنده و خواننده گروه متالیکا است، از این پیکاپ‌ها برای ضبط و یا اجرای زنده آهنگ‌های خود استفاده می‌نماید. از جمله شرکت‌های مشهور در تولید این پیکاپ گیتارها می‌توان به شرکت EMG و Fish man اشاره نمود.

آیا گیتارهای آکوستیک هم به پیکاپ نیاز دارند؟

با وجود قابلیت صدای مناسب و نسبتاً بلند در گیتارهای آکوستیک، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده آن از پیکاپ‌های خاصی در تولیدات خود استفاده می‌نمایند. این مسئله باعث می‌شود تا نوازندگان بدون هیچ نگرانی به کار اجرا، ضبط و تمرین خود بپردازند. نکته‌ای که در مورد پیکاپ‌های مورداستفاده در گیتارهای آکوستیک وجود دارد این است که برخلاف گیتارهای الکتریکی، پیکاپ‌های مورداستفاده در این گیتارها زیر سدل‌های بریج قرار دارد که ایجاد میدان مغناطیسی نمی‌نماید و به‌صورت دو میکروفون یا تبدیل لرزش به سیگنال‌های الکتریکی یا همان پیکاپ پیزو عمل می‌نماید. ناگفته نماند که مدل‌های مشابه پیکاپ‌های گیتار الکتریک هم برای گیتارهای آکوستیک تولید شده که به همان شکل ایجاد میدان مغناطیسی عمل کرده و صدای مشابه گیتارهای الکتریکی تولید می‌کند. از جمله پیکاپ گیتار متناسب با گیتارهای آکوستیک می‌توان به پیکاپ‌های Transducer، پیکاپ‌های پیزو، پیکاپ‌های Soundhole اشاره نمود.

کلام پایانی

پیکاپ گیتار به آن بخش از ساز اطلاق شده که باعث شنیده‌شدن صدا می‌شود. پیکاپ‌ها مانند دیگر اجزای گیتار مانند چوب تشکیل‌دهنده آن، سیم‌های گیتار و آمپ دارای اهمیت بوده و در خرید پیکاپ گیتار باید دقت و توجه لازم را داشت. همان گونه که در طول مقاله اشاره نمودیم، پیکاپ یک قطعه آهن‌رباست که به‌دور آن سیم‌های الکتریسیته عایق شده پیچیده شده و انرژی حرکتی حاصل از ارتعاش سیم‌های گیتار را تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌کند. از پیکاپ در هر دو نوع ساز الکتریکی و آکوستیک استفاده می‌شود که باعث شنیده‌شدن بهتر صدای ساز می‌شود. امروزه انواع مختلف پیکاپ‌ها تولید می‌شود که کاربردهای بسیاری در موسیقی دارد. سبک‌های مختلف موسیقی همچون سبک کانتری، سبک هارد راک و… همه از پیکاپ‌های متناسب با سبک خود برای شنیده‌شدن بهتر صدا استفاده می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید