instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

به فردای روز شکرگزاری یا تنکس‌گیوینگ در آمریکا بلک فرایدی میگن. البته قبل از اینکه این روز به اسم بلک فرایدی شناخته بشه هم برای بعضی از کارمندان این کشور جزو تعطیلات عمومی حساب میشده.

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

این روز درواقع داره شروع فصل خرید برای سال جدید رو اعلام میکنه و پره از تخفیف‌ها و خرید با قیمت‌های فوق‌العاده و باورنکردنی.

در روز بلک فرایدی معمولا چه اتفاقاتی می‌افتد؟

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

معمولاً خرده فروش‌ها و حتی مغازه‌ها و برندهای بزرگ و شناخته شده از چندین هفته قبل تبلیغات ویژه‌ای رو هم به صورت آنلاین و درون فروشگاهی برای بلک فرایدی فروش می‌کنن.

بعضی از فروشنده‌ها حتی قبل از نیمه شب بلک فرایدی برای جذب مشتری بیشتر در مغازه‌هاشون رو باز میکنن.

انقدر رقابت برای فروش در این روز زیاد شده که بعضی از خرده‌فروش‌ها فعالیت خودشون و تخفیف روی اجناس رو از قبل از روز شکرگزاری شروع میکنن و بعضی هم تخفیف‌های فوق‌العاده روی محصولاتشون رو تا چندین روز بعد از روز شکرگزاری و حتی گاهی تا اواسط ماه نوامبر هم ادامه میدن.

در کشورهایی که بلک فرایدی به طور گسترده برگزار میشه معمول اینه که مردم پشت در مغازه‌ها چادر و کمپ میزنن تا درهای بهشت قیمت‌های ارزان باز شن و بتونن خرید فوق‌العاده‎ای برای سال نو داشته باشن.

تاریخچه بلک‌فرایدی

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

طبق شواهدی که وجود داره قبل از اینکه بلک فرایدی راه بیوفته، روزی مشابه به جمعه سیاه در ترکیه وجود داشته.

دهه‌ها فروشنده‌ها و صاحبان برندهای بزرگ سعی کردن تا فصل فروش آخر سال رو طوفانی شروع کنن. در همه این سال‌ها تبلیغات گسترده و جالبی برای فردای روز شکرگزاری تدارک میدیدن.

ولی اسم این روز از کجا اومده؟ اصلا چرا سیاه؟ بعضیا میگن این روز بخاطر این جمعه سیاه نام‌گذاری شده که در زمان‌های قدیم سود به دست اومده رو با جوهر سیاه مینوشتن و ضرر رو با جوهر قرمز.

ایده اصلی اینه که فروشندگانی که در این جشنواره شرکت میکنن انقدر بفروشن که بقیه سال همه اعداد و ارقام رو با جوهر سیاه بنویسن و ثبت کنن.

البته مدت‌ها قبل از اینکه این اصطلاح در تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی مورد استفاده قرار بگیره، توسط پلیس فیلادلفیا ابداع شد.

در دهه 1950 روز بعد از روز شکرگزاری انبوهی از خریدارها و مشتری‌ها به شهر فیلادلفیا هجوم آوردن چون در اون روز نه تنها تعداد زیادی از مغازه‌ها اعلام کرده بودن که تزئینات تعطیلات و کریسمس با قیمت‌های ارزان‌تری قراره به فروش برسن بلکه همون آخر هفته یک بازی فوتبال هیجان انگیز هم قرار بوده که برگزار بشه.

بخاطر همین هم پلیس‌های این شهر مجبور شده بودن تا به صورت شیفتی هرکدوم 12 ساعت کار کنن تازه حق مرخصی گرفتن هم نداشتن.

از اون به بعد، پلیس‌ها که حسابی بهشون فشار اومده بود و عصبانی بودن از اون روز به اسم جمعه سیاه یاد کردن.

این اصطلاح کم کم گسترش پیدا کرد و فروشنده‌ها و مغازه‌دارها هم بخاطر اون صف طولانی و هرج‌ومرجی که باید باهاش کنار میومدن، به اون روز بلک فرایدی یا جمعه سیاه گفتن.

نهایتا در سال 1990 مفهوم بلک فرایدی برای اولین بار در تبلیغات تلوزیونی و روزنامه‌ها ظاهر شد و به عنوان یک جشنواره رسمی شناخته شد.

جمعه سیاه و پلن تبلیغات فروشنده‌ها

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

بعضی از مغازه‌دارها، برندها و حتی خرده‌فروش‌ها گاهی یک سال تمام وقت میذارن تا برای بلک فرایدی، آخرین جمعه ماه نوامبر برنامه‎ریزی کنن و آماده بشن.

معمولا در روز جمعه سیاه فروشنده‌ها اون دسته از محصولات و اجناسی که تعداد زیادی ازشون باقی مونده و یا محصولات خیلی گرون و پرفروش رو سعی میکنن با تخفیف خیلی بالا به فروش برسونن تا اینجوری اسم برندشون هم به نوعی تبلیغ و پروموت بشه.

اینطوری خریداران رو به امید اینکه بتونن خریدی با سود بیشتری داشته باشن به داخل مغازه‌ها و یا حتی سایت‌ها و صفحه‌هاشون در شبکه‌های اجتماعی مختلف میکشونن.

تازه در کشورهایی که کریسمس و سال نو جشن گرفته میشن مغازه‌دارها تزئینات مناسب تعطیلات و یا اجناس کادویی رو هم با قیمت خیلی کم میفروشن.

بخاطر رقابت زیاد در مارکت جهانی برندها و خرده‌فروش‌ها تمام سعیشون رو میکنن تا ایده‌هاشون برای بلک فرایدی قبل از رسیدن این روز لو نره و توسط رقبا دزدیده نشه.

مشتری‌ها معمولا در روز بلک فرایدی دنبال خرید پرفروش‌ترین کالاهای برندهای مختلف هستن. در این روز حتی رقابت بین مشتری‌ها هم شگفت‌انگیزه به طوری که اگه گارد امنیتی در صحنه حضور نداشته باشه ممکنه به جنگ و دعوا و گیس و گیس‌کشی منجر بشه.

سیر تکاملی روز بلک فرایدی

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

در طی این مسیر ناگهان روزهایی رسیدن که مردم سر جای پارک جلوی فروشگاه‌ها و آخرین قطعه پرفروش‌ترین اسباب‌بازی‌ها دعوا می‌کردن.

اما سوال اصلی اینه که دقیقا کی جمعه سیاه به این روز دیوانه‌وار و پر از رقابت تبدیل شد؟

در دهه 2000 بود که بلک فرایدی به عنوان بزرگ‌ترین روز خرید به همه مردم جهان معرفی شد. قبل از اون اسم آخرین جمعه ماه نوامبر «شنبه قبل از کریسمس» بود.

بعد از اینکه مغازه‌دارها و خرده‌فروشان شروع به تبلیغات محصولاتشون با قیمت‌های وسوسه برانگیز کردن، همه مردم در سراسر دنیا دیگه نتونستن خودشون رو کنترل کنن و به این صورت بلک فرایدی تبدیل شد بزرگ‌ترین روز خرید در جهان.

در سال 2011 فروشگاه والمارت در یک حرکت انتحاری اعلام کرد که فروشگاه به جای اینکه جمعه صبح باز بشه از بعدازظهر پنجشنبه شروع به کار میکنه.

بعد از اینکه والمارت این اعلامیه رو صادر کرد بین بقیه خرده‌فروش‌ها جوش و خروش عجیبی راه افتاد تا با تخفیف‌های والمارت رقابت کنن و اینجوری شد که آخرهفته سیاه به راه افتاد.

اهمیت بلک فرایدی

بعضی از تحلیل‌گران اعداد و ارقامی که بعد از پایان بلک‌ فرایدی به دست میان رو راهی برای تحلیل وضعیت اقتصادی و فروش کشورهای مختلف میدونن.

همین تحقیقات نشون میدن که درآمد و سودی که از بلک فرایدی به دست میاد میتونه یک چهارم کل بازارهای سهام رو پیشبینی کنن. اما خب این یک حقیقت غیرقابل انکاره که چند روز تعطیلی در روز شکرگزاری و کریسمس روی بازار سهام تاثیر میذاره.

بلک فرایدی کیه؟

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی روز بعد از روز شکرگزاری هست. در سال 2023 میشه 24 نوامبر که به شمسی میشه 3 آذر 1402.

چرا بلک فرایدی برای اقتصاددانان مهمه؟

پولی که مصرف‌کنندگان و مشتری‌ها در جمعه سیاه خرج می‌کنند به عنوان معیاری برای اقتصاد در نظر گرفته می شه. این به اقتصاددانان راهی برای سنجش اعتماد مصرف کننده و خرج‌های عمومی میده.

خلاصه کلام

بلک فرایدی به نوعی روزی هست که باه واسطه‌اش شروع فصل خرید برای سال نو جشن گرفته میشه و انواع و اقسام محصولات با قیمت‌های فوق‌العاده و باورنکردنی در اختیار مشتری‌ها قرار میگیرن.

دلشاد موزیک هم از این قائله مجزا نیست و قصد داره به مناسب بلک فرایدی سازها رو با قیمت‌های غیرقابل باوری برای فروش بذاره البته در تعداد محدود که شاید باعث بشه فضا یکم رقابتی بشه.

حواست باشه تا از فروش فوق‌العاده بلک فرایدی ساز دلشاد موزیک جا نمونی و سازهای موردعلاقه‌ات رو با ارزان‌ترین قیمت ممکن خریداری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید