instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

برخی از دانشمندان بر این باور هستند که موسیقی یک رویداد تصادفی برای ما به شمار می رود؛ اما به نظر می رسد که موسیقی روشی نوین و جدید از ارتباطات را ارائه می دهد که ریشه در احساسات دارد و از معنا به دور است.سوالی که اینجا میشه مطرح کرد اینه که چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

تحقیقات متعددی به ما نشان می دهند که احساسی که ما با شنیدن یک قطعه موسیقی دریافت می کنیم به طرز غیر قابل باوری، بسیار شبیه به احساسی است که دیگران نیز با شنیدن آن تجربه می کنند.

ما در این مقاله به بررسی تاثیر موسیقی بر مغز و خاطرات می پردازیم تا دانش شما عزیزان را در این زمینه بالا ببریم، در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی مفهوم های این موضوع را با هم بررسی کنیم.

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

تاثیر موسیقی بر مغز و خاطرات

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

ترانه ها همواره پیوند های عاطفی و تعاملات و گفت و گو های فیزیکی و اجتماعی مانند رقصیدن در کنار هم یا برگزاری مراسم جشن و شادی را تسهیل می کنند و این امر ممکن است باعث شود تا زمینه های جوامع انسانی شکل بگیرد و به تشکیل جوامع کمک بسیاری شود.

علاوه بر این نیز، موسیقی ممکن است تاثیراتی را بر روی فرد بگذارد که به نفع او عمل کند و خلق و خوی او را تغییر دهد و حتی فیزیولوژی بدن او را، موثر تر از کلمات، دستکاری کند و بر روی او تاثیر بگذارد.

تقریبا می توان گفت که همه ما تا به حال برخی از تکان دهنده ترین لحظه های زندگی مان را با موسیقی گذرانده ایم؛ لحظاتی چشمانمان پر از اشک شده و گاهی نیز با گوش دادن به یک قطعه موسیقی، سرشار از احساس آرامش شده ایم.

حتی ممکن است که با شنیدن یک ترانه، هیجان زده شویم و گاهی به قدری این هیجان بالا می رود و چنان قدرتمند می شود که لرزش دستان خود را احساس می کنیم. آری! تاثیر موسیقی بر خاطرات بسیار است و نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

استیون پینکر، روانشناس دانشگاه هاروارد در کتاب خود به نام چگونه ذهن کار می کند در سال ۱۹۹۷ به موضوع تاثیر موسیقی بر مغز اشاره کرده است و گفته است:

«موسیقی چیزکیک شنیداری است!» شیرینی ای که برای قلقلک دادن و تاثیر بر روی نقاط مخصوصی از ذهن ساخته شده است و کم کم تکامل یافته است تا به سطح امروزی رسیده.

اما گویی به نظر می رسد که موسیقی بیشتر ریشه در احساسات دارد و داده های اخیر به ما نشان می دهند که ترانه ها به طور قابل اعتمادی، احساسات خاصی را به ما منتقل می کنند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست.

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

در ادامه با دیگر تاثیرات موسیقی بر خاطرات با ما همراه شوید تا بدانید که موسیقی فقط به چند شعر و چند ملودی خاص محدود نمی شود و تاثیرات بسیار زیاد و مهمی را نیز در خود دارد.

و این به شما کمک می کند تا احساسات و عواطف خود را به کار گیرید و بخش های متفاوت و مختلفی از مغز خود را با شنیدن به یک قطعه موسیقی درگیر کنید.

جالب است بدانید که حتی نوزادان تازه متولد شده و انسان هایی که نمی توانند صدا را تشخیص دهند، از تاثیر موسیقی بر مغز خود بسیار لذت می برند. الیور ساکس، نویسنده کتاب Musicophilia می گوید:

«مسلما موسیقی مستقیم ترین شکل از ارتباط عاطفی است و به نظر می رسد که موسیقی به اندازه زبان و اشاره، بخش بسیار مهمی از زندگی هر فرد و ارتباطات انسان را تشکیل می دهد.»

همان گونه که متوجه شدیم، موسیقی راهی را برای ارتباطات باز می کند و چنین گفت و گو هایی باعث می شود تا انسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین ایجاد انرژی، آرام کردن و آرامش گرفتن و یا ارتقاء آمادگی جسمانی و بدنی نیز از دیگر تاثیرات موسیقی بر ما هستند که باعث می شوند تا مردم به این فکر کنند که آیا واقعا موسیقی آنقدر که از دور به نظر می رسد بی اهمیت است یا خیر؟

موزاییکی در ذهن

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

چرا موسیقی حس و خاطره ها رو زنده می کند؟

در طول تاریخ، این مسئله ثابت شده است که مردم همواره تلاش کرده اند تا تاثیر موسیقی بر روح انسان را در یابند؛ اما موسیقی برچسبی از بسیاری چیز ها، از جهنم تا بهشت، از ریاضیات تا یک اثر جانبی پردازش زبان و… بر روی خود گذاشته است.

چارلز داروین که همواره از حضور موسیقی در همه جای جهان شگفت زده بود، در کتاب خود به نام تبار انسان می گوید:«تمایل انسان به موسیقی، باید در زمره اسرار آمیز ترین چیز هایی قرار گیرد که تا به حال مشاهده شده است.»

از دهه ۱۹۵۰ بسیاری از روانشناسان تلاش کرده اند تا قدرت موسیقی را با گفتار توضیح دهند و متوجه شده اند که در ابتدایی ترین سطح آن، انسان نیازمند توانایی تشخیص صدا ها و آواز های متفاوت است.

ناحیه ای از مغز که به شنوایی اختصاص دارد، قشر شنوایی نام دارد و برای پردازش عناصر موسیقی مانند زیر و بم شناخته شده است.

قشر شنوایی، الگو های بسیار پیچیده تری را نیز در خود هضم می کند، اطلاعاتی مانند هارمونی و ریتم. علاوه بر این، موسیقی و زبان هر دو دستوری زبانی دارند که اجزای کوچکی را مانند کلمات و آکورد های موسیقی یا اشعار و ملودی ها را سازماندهی و طبقه بندی می کنند.

در واقع می توان این نتیجه را گرفت که موسیقی، نواحی ای از مغز را که در درک کردن و تولید کردن نقش دارند، تحریک می کند که این نواحی، اکثرا در نیم کره چپ مغز قرار دارند و پردازش می شوند؛ اما بیشتر جنبه های موسیقی در سمت راست مغز رمزگذاری می شوند.

بنابراین شنیدن یک قطعه موسیقی می تواند بر بخش های متفاوتی از مغز تاثیر بگذار و تاثیر موسیقی بر خاطرات را به فقط یک یا دو بخش نمی شود اختصاص داد.

جمع بندی

همان گونه که متوجه شدیم، موسیقی تاثیرات زیادی را بر روی مغز ما می گذارد، پس هیچ گاه موسیقی را از خودتان نگیرید و دور نکنید؛ زیرا تاثیر موسیقی بر مغز بسیار است و حال و روز شما می تواند با شنیدن یک قطعه موسیقی، به راحتی تغییر کند.

موسیقی و ترانه هایی را که همواره دوست داشته اید و به آن ها علاقه دارید را در اوقات سخت زندگی خود پخش کنید تا ساده تر از کنار برخی از مسائل رد شوید و با آن ها خداحافظی کنید.

اگر قصد خرید گیتار یا خرید پیانو دارید میتونید به سایت فروشگاه دلشاد موزیک سر بزنید تا بتونید انواع ساز و قیمت هاشون رو ببینید.

امیدواریم که این مقاله به خوبی به شما کمک کرده باشد تا تاثیرات موسیقی بر روی مغز انسان را متوجه شوید و اطلاعات خود را در رابطه با این مسئله افزایش دهید.

برای مشاهده تمام مقالات فروشگاه دلشاد موزیک روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاهده و خواندن مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید