instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

احتمالا خیلی از شما علاقمندان دنیای موسیقی از شنیدن واژه ساز بادی تعجب نکنید. اما ممکنه از بین خیلی از انواع سازهای بادی بعضی از اون‌ها وجود داشته باشن که شما اون‌ها رو نشناسید و باهاشون آشنایی نداشته باشی.

سازهای بادی انواع مختلفی دارن که در انواع ژانرهای موسیقی از سنتی گرفته تا مدرن نقش خیلی مهم و اساسی‌ای دارن. نقش سازهای بادی در موسیقی انقدر عمیق هست که بعضی از اون‌ها مثل کلارینت،ساکسیفون و ترومپت بین علاقمندان و نوازندگان موسیقی مدرن همچنان هم خیلی پرطرفدار هستن.

سازهای بادی بخاطر صدای منحصر به فردی که دارن توی انواع ژانرها موسیقی به کار میرن و هر روز هم محبوبیت اون‌ها افزوده میشه. برای اینکه بفهمی نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن چیه با ما همراه باش.

موسیقی کلاسیک

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

وقتی از موسیقی کلاسیک صحبت میشه ذهن همه سریعا میره به سمت دوران رنسانس و ارکستر های باشکوه اروپایی. موسیقی کلاسیک به دوره‌های مختلفی تقسیم میشه:

  1. دوران باروک
  2. دوران کلاسیک
  3. دوره رمانتیک
  4. دوره کلاسیک مدرن

این سبک از موسیقی در به وجود اومدن فرهنگ امروزی غرب خیلی تاثیر گذاشته و در واقع یکی از عوامل غنای فرهنگی اروپایی‌ها بعد از قرون وسطی هست.

سازهای بادی در ارکسترهای غربی نقش بزرگی ایفا میکردن و یکی از دلایل اصلی جذابیت صوتی و بصری این ارکسترها بودن. ساکسیفون‌های خوش صدا و ترومپت‌های غول پیکر در کنار نظم فوق‌العاده بقیه سازها، مردم خیلی زیادی رو به سالن‌های ارکستر میکشوند.

موسیقی مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

در صحبت‌های روزانه لفظ «مدرن» به معنای «در حال حاضر» و یا «جدید» به کار میره. مدرنیسم در موسیقی برای اولین توسط منتقدان برای توصیف تغییرات بنیادینی که در اواخر قرن 19 میلادی در موسیقی ایجاد شد، تعریف شد.

برخلاف دوره رمانتیک و کلاسیک که قبل‌تر بهشون اشاره کردیم، مدرنیسم ویژگی‌های نسبتاً کم موسیقایی رو توصیف می‌کنه و صداها در موسیقی مدرن از هوس‌انگیز و بی‌نظیر، تا عجیب و غریب و گیج‌کننده متغیر هستن.

موسیقی مدرن در قرن حال حاضر بیشتر به دنبال دیجیتالی و الکترونیکی شدن هست چون به کمک پیشرفت‌های هر روزه علم، ثانیه به ثانیه نوازندگی و تولید انواع و اقسام صداها به وسیله سازهای الکترونیک راحت‌تر و دلنشین‌تر میشه.

در ادامه میخوایم نقش انواع مختلف ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن رو با هم بررسی کنیم.

انواع ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

یکی از تاثیرگذارترین سازها در انواع مختلف ژانرها و سبک‌های موسیقی ساکسیفون هست که با وجود دشوار بودن نواختن این ساز همچنان بین نوازنده‌ها و علاقمندان به موسیقی خیلی پرطرفداره و خرید ساکسیفون همچنان هر روزه در دنیا اتفاق میوفته.

ساکسیفون در موسیقی کلاسیک

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

ساکسیفون در در دهه 1840 میلادی توسط آدولف ساکس به منظور استفاده در موسیقی کلاسیک و ارکستر ساخته شد و در قرن بیستم و بیست و یکم، ساکسیفون در ارکسترهای سمفونیک محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

در اون دوران از ساکسیفون در موسیقی اپرا و کرال نیز استفاده شده و از طرف دیگه یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها از ساکسیفون در دوران موسیقی کلاسیک، نواختن اون در تئاترهای موزیکال بود که معمولا با همراهی یک یا چند ساز بادی دیگه اجرا میشده.

در بعضی از قطعه‎های کلاسیک از ساکسیفون به عنوان سازی که در تکنوازی صدای سازهای دیگه مثل پیانو رو همکاری میکنه استفاده میشده.

ساکسیفون در موسیقی مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

موسیقی مدرن سراسر نوآوری هست و سعی میکنه تا هم از تکنولوژی‌های جدید در ساخت موسیقی استفاده کنه و هم به نوعی سازهای اصیل و کهن رو مورد استفاده قرار بده.

ساکسیفون هم یکی از همون سازهای کهن هست که امروزه در موسیقی مدرن هم به شدت محبوب واقع شده. این روزها حضور ساکسیفون در ژانرهای مختلف موسیقی مثل جاز، فانک، R&B، بلوز، راک و حتی پاپ پر رنگ‌تر هم شده.

ساکسیفون از اون سازهایی هست که قدرت هماهنگ شدن با انواع و اقسام سازها و ژانرهای موسیقی رو داره و به همین دلیل هم موزیست‌های امروزی خیلی زیاد سعی میکنن به هر نحوی که شده جای اون رو در موسیقی مدرن محکم‌تر کنن.

نقش ترومپت در موسیقی کلاسیک

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

ترومپت قوی‌ترین ساز در بین تمام سازهای ارکستر در نظر گرفته میشه. به عنوان بلندترین ساز برنجی در موسیقی کلاسیک، صدای ترومپت رو میتونیم در اکثر اجراهای ارکستر کلاسیک بشنویم.

در کنار همه این‌ها ترومپت سازی هست که کوچک‌ترین اشتباهی در نواختن اون به شدت به چشم میاد و حتی کسانی که سر رشته آنچنانی‌ای از موسیقی ندارن هم میتونن متوجه اون بشن.

در دوران موسیقی کلاسیک ترومپت یکی از اون سازهایی بود که اجرای ارکستر روح میداد و مخاطب رو حسابی جذب اجرا میکرد و با حمایت صدای سایر سازهای ارکستر باعث میشد تا صدای اون‌ها چندین برابر جذاب‌تر بشه.

نوازندگان ترومپت به عشق موسیقی تولید شده در دهه‌های 18 و 19 میلادی زندگی میکنن، زمانی که ترومپت از بقیه سازها نقش پررنگ‌تری در تولید قطعات مختلف موسیقی داشت.

نقش ترومپت در موسیقی مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

ترومپت های مدرن انواع خیلی متنوع‌تری دارن.این ترومپت‌ها در چندین اندازه و سایز مختلف تولید میشن. در هر کدوم از این ترومپت‌ها میتونی به کمک دهان و تنفس صداها و نت‌های متفاوتی رو تولید کنی.

مثل ساکسیفون، ترومپت هم با وجود گذر زمان به خوبی تونسته خودش رو با ماهیت مدرن موسیقی امروز هماهنگ کنه و همچنان در موسیقی حضور پررنگی داره. حتی همچنان موزیسین‌ها و نوازنده‌های نسل Z به صورت اجراهای سولو و تکنوازی از ترومپت استفاده میکنن.

نقش کلارینت در موسیقی کلاسیک

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

صدای جذاب ساز کلارینت رو میتونیم به خوبی در قطعه‌های موسیقی تولید شده در قرن‌های 17 و 18 میلادی بشنویم و تشخیص دهیم. کلارینت که اولین بار توسط یوهان کریستوف دنر در آلمان ساخته شد، یکی دیگه از سازهای تاثیرگذار در موسیقی کلاسیک هست.

در موسیقی کلاسیک کلارینت جزئی از سازهای مخصوص ارکستر و کنسرت محسوب میشده. در ارکسترها معمولا به دو تا نوازنده کلارینت نیاز بوده که هر کدوم دوتا قسمت متفاوت و مجزا رو مینواختن.

هرچی که گذشت تا دهه 19 میلادی نوازنده‌ها و آهنگسازان بزرگ اون دوره تعداد نوازندگان کلارینت در ارکسترها رو گسترش دادن. اول به سه نفر و نهایتا تعداد نوازنده‌های کلارینت در ارکستر به 9 نفر هم رسید.

نقش کلارینت در موسیقی مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

نقش ساز های بادی در موسیقی کلاسیک و مدرن

در موسیقی مدرن میتونیم صدای کلارینت در موسیقی خیلی از خواننده‌ها و نوازنده‌ها محبوب و مشهور بشنویم از The Beatles بگیر تا Pink Floyd.

کلارینت هم مثل بقیه سازهای بادی‌ای که تا اینجا با هم بررسی کردیم در انواع ژانرهای موسیقی شنیده میشه. پاپ، راک، جاز، بلوز و کلی ژانر و سبک دیگه.

به دلیل تن صدای گرم و سبک نوازندگی تمام اکشن، به عنوان یک ساز تکنوازی در سبک موسیقی جاز مدرن خیلی پرطرفدار و کاربردی‌تر شده و نوازنده‌ها و آهنگسازان نسل جدید خیلی زیاد به استفاده از کلارینت در موسیقی مدرن رو آوردن.

خلاصه کلام

تاثیر سازهای بادی در موسیقی یکی از غیرقابل انکار ترین مسائل در تاریخچه موسیقی هست. سازهای بادی با نقش پررنگی که در موسیقی جهان داشتن تاثیر خیلی زیادی بر شکل گیری فرهنگ‌های مختلف گذاشتن.

در اینجا به نقش تعداد کمی از سازهای بادی در موسیقی مدرن و کلاسیک اشاره کردیم و همونطور که میدونی تعداد سازهای بادی انقدر زیاده و انواع متنوع زیادی از سازهای بادی در جهان وجود داره.

سازهای بادی مثل ساکسیفون، کلارینت و ترومپت سازهای اصیلی هستن که عاشقان و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارن. اگه شما هم یکی از افرادی هستی که شیفته صدای این دست از سازها هستی میتونی اون‌ها رو با بهترین قیمت و کیفیت از دلشاد موزیک خریداری کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید