instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

یاماها، موج می‌سازد – تاریخچه شرکت یاماها در موسیقی و ساز

تاریخچه شرکت یاماها

کمتر کسی را می‌توان یافت که اسم «یاماها» را نشنیده باشد. احتمالا در ایران پس از شنیدن این اسم به یاد موتورسیکلت‌‌های اسپورت زیبایی می‌افتید که حس سرعت و قدرت را در ذهن تداعی می‌کند. در هرسن و در هر نقطه ای از جهان که باشید، یاماها محصولی برای عرضه به شما دارد. شرکتی که که با کمی اغماض نمونهء داشتن شیر مرغ تا جان آدمیزاد است. در این مقاله از تاریخچه شرکت یاماها و محصولات معروف آن خواهیم گفت. نقطه آغاز داستان بیش از 135 سال پیش و در ژاپن خواهد بود. زمانی که مدرسه ابتدایی هاماموتسو جینجو از توراکوسو یاماها خواست که یک هارمونیوم (ارگ تلمبه‌ای) را تعمیر و بازسازی کند، احتمالا کسی فکرش را نمی‌کرد که پایه‌های امپراطوری یک شرکت چندملیتی در حال شکل گرفتن است.

yamaha emergence

توراکوسو یاماها پیشنهاد تعمیر را قبول کرد و مشغول به کار شد. در حین کار بر روی این پروژه بود که متوجه شد ‌می‌تواند کسب و کاری حول این ابزارها شکل دهد. توراکوسو یک نقشه ساخت مخصوص برای ابزار های داخلی هارمونیوم طراحی کرد و بعد ها در نسخه اولیه خود از همان طرح استفاده کرد. گفته می‌شود که توراکوسو برای تحویل آن هارمونیوم به موسسه موسیقی، آن را بر روی یک میله روی شانه خودش آیوزان کرد و از کوه های هاکون گذشت. این داستان بعدها به عنوان یک نقش برجسته اجرا شد که تصویرش را می‌بینید:

یاماها موج میسازد

اما این ارگ به دلیل کوک ضعیفش مورد انتقاد شدید قرار گرفت. توراکوسو بدون ترس و با شروع به مطالعه تئوری و کوک موسیقی کرد. پس از تلاش فراوان، سرانجام توانست ارگ را کامل کند. این داستان شروع برند یاماها بود؛ شرکتی که آغازگر تولیدِ سازهای موسیقی غربی در ژاپن شد. امروز تنوع محصولات یاماها بسیار زیاد است اما همگی در چند ویژگی مشترک‌اند: تطبیق‌پذیری، قدرت و طراحی هوشمند.

 

 

سال‌های اولیه یاماها

این شرکت ابتدا با نام گیپون گاکی در سال 1887 شروع به کار نمود. محصول اولیه شرکت هارمونیوم یا ارگ سه‌لوله بود. سال   1900 تولید پیانوهای ایستاده شروع شد. در آغاز کار، یاماها به جز تسلط به بازار ژاپن به چیزی فکر نمی‌کرد و با توجه به پیشگام بودن این شرکت و عطش تقاضا در آن روزها انی هدف محقق شد. جرقه های فکر کردن به بازار جهانی از نمایشگاهی در سنت لوییس در سال 1904 شروع شد؛ جایی که توراکوسو یاماها یک جایزه بزرگ افتخاری برای ساخت پیانو خود دریافت کرد.

grand yamaha piano

بین سال های 1925 تا 1930، صنعتگران شرکت یاماها سفرهای تجاری خود برای یادگیری آخرین تکنیک های پیانوسازی اروپایی را شروع کردند. تکنسین معروف آلمانی، آله شگل در سال 1926 به مرکز یاماها دعوت شد و پیشنهاداتی برای بهتر شدن کیفیت پیانوها ارائه کرد.

 

پیش به سوی فتح

دیری نپایید که پیانیست‌های مشهور اروپایی از سازهای یاماها یاد می‌کردند، از جمله آرتور روبینشتاین و لئو سیروتا. در سال 1928، لئو سیروتا، پیانیست مشهور، نوشت :«من بارها پیانو یاماها زده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که این ساز با بهترین پیانوهای آلمان و آمریکا برابری می‌کند.» بازخورد پیانیست‌های بزرگ همراه با تکنیک‌های برتر که از سازندگان پیانو اروپایی آموخته‌اند، به ارتقای پیانوهای ساخته شده توسط تاروکوسو یاماها کمک کرد. از سال 1917 تا 1950 شرکت رشد چشمگیری در تعداد و همچنین کیفیت پیانوهای ایستاده داشت و توانست حجم بزرگی از بازار را در اختیار خود بگیرد.

در سال 1950، پس از سال ها تحقیق و توسعه، یاماها پیانو گرند FC را روانه بازار کرد. اجرای پیانیست هایی مانند آدولف بالر، والتر گیسکینگ و “شیر کیبورد” ویلهلم بکهاوس باعث شد تا FC به عنوان یک پیانوی در سطح جهانی شهرت پیدا کند.

چگونه یاماها محبوب شد

تا سال 1965، یاماها بیش از هر شرکت دیگری در جهان پیانو تولید می کرد. اولین پیانوهایی که به طور کامل توسط یاماها طراحی، ثبت اختراع و تولید شدند محصول کارخانه جدید مدرن در کاکگاوا، ژاپن بودند. سری C به عنوان پرطرفدار‌ترین پیانوی تاریخ که توسط برخی از محبوب‌ترین هنرمندان 50 سال گذشته از جمله التون جان، آلیشیا کیز، پل مک‌کارتنی، جان لجند، سارا مک‌لاکلان، جیمی کالوم، شریل کرو، چیک، کوریا و سارا باریل استفاده شد و در جهان مطرح شد. سری U تبدیل به محبوب ترین پیانوی ایستاده جهان شد.

اما صنعتگران یاماها در حال حاضر وارد چالش بعدی شده بودند. سزار تالونه، معتبرترین تکنسین پیانو اروپا، در حال کار با یاماها بر روی یک کنسرت جدید بود. در نوامبر 1967، یاماها از پیانوی کنسرت CF در طی ضیافتی در هتل اوکورا توکیو رونمایی کرد. ویلهلم کمپف پیانیست مشهور آن شب CF را نواخت و آن را «یکی از برترین پیانوهای جهان» نامید.

تک به تک فستیوال های موسیقی اروپاییCF  را به عنوان پیانوی رسمی خود پذیرفتند. جشنواره موسیقی فرایبرگ در آلمان، جشنواره موسیقی تول، La Roque d’Antheron  و جشنواره تاریخی La Chaise-Dieu در فرانسه. بسیاری از پیانوهای جشنواره موسیقی منتون بر نواختن Yamaha CF اصرار داشتند که به عنوان تنها پیانوی رسمی جشنواره انتخاب شد. موفقیت پیانوCF صنعتگران یاماها را برانگیخت تا یک پیانوی بزرگ کنسرت جدید با قدرت و کیفیت تن صدا ایجاد کنند تا حتی بزرگترین سالن ها را را با صدایی غنی و پر طنین پر کند. در سال 1983 یاماها از پیانوی گرند کنسرت CFIII یاماها رونمایی کرد که یک موفقیت بزرگ بود. پیانیست مشهور روسی، سویاتوسلاو ریشتر، برای هر اجرای تور خود در ایتالیا از پیانوی جدید استفاده کرد. این پیانو به عنوان تنها پیانوی رسمی مسابقه بین المللی یوهان سباستین باخ در آلمان، ساز رسمی مسابقه پیانو بین المللی شوپن لهستان و پیانوی رسمی برای مسابقه بین المللی چایکوفسکی در روسیه تعیین شد.

چگونه یاماها ساز معیار در مسابقات شد

در می 2010، 19 سال پس از ساخت نمونه اولیه و نظرات تحسین‌شده ترین پیانیست های جهان، یاماها از پیانوی بزرگ کنسرت سری CF رونمایی کرد. به عنوان گل سرسبد این شرکت، اوج پیانو محسوب می شود. در اکتبر 2010 تاریخ سازی یاماها برای ژآپن به اوج رسید.، یولیانا آودیوا، پیانیست روسی، با اجرای یک یاماها CFX، مقام اول را در شانزدهمین مسابقه بین المللی پیانو شوپن در ورشو، لهستان به دست آورد؛ این اولین باری بود که یک  چنین جایزه بزرگی با پیانو ساخت ژاپن کسب میشد. در سال 2016، شرکت کوچکی که توسط توراکوسو یاماها تأسیس شده بود، همچنین برای سومین سال متوالی جایزه معتبر “100 مبتکر برتر جهانی” را از تامسون رویترز دریافت کرد. تایم یاماها کلاوینوا را در فهرستی از تاثیرگذارترین فناوری‌های پنجاه سال گذشته در کنار اختراعات پیشگامانه مانند تلویزیون رنگی، گیم‌بوی و آیفون قرار داد.

تنوع محصولات شرکت یاماها –  YAMAHA

بعد از جنگ جهانی دوم و با رشد تقاضای روز افزون برای کالاهای دیگر، یاماها موتورز به عنوان زیر مجموعه شرکت اصلی شروع به ساخت موتورسیکلت های مسابقه‌ای کرد. همچنین شرکت یاماها با ثبت در بازار بورس توکیو وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد.

ایجاد شرکت زیرمجموعه در مکزیک اولین قدم این شرکت برای تبدیل شدن به یک شرکت چند ملیتی بود. همچنین در دوران پس از جنگ جهانی دوم، شرکت وارد تولید ابزارهای الکترونیکی کوچک مورد نیاز عموم مردم شد. امروزه محصولات شرکت شامل لیست زیر می‌باشد:

  • موتورسیکلت ها
  • وسایل نقلیه روزمره مانند اسکوتر
  • وسایل نقلیه تفریحی؛ وسایل نقلیه تمام زمینی و ماشین های برفی
  • قایق‌ها
  • موتورهای دریایی
  • کشتی شخصی
  • دوچرخه‌های برقی
  • موتورهای خودرو
  • هلیکوپترهای بدون سرنشین صنعتی
  • ماشین های گلف
  • محصولات برق: ژنراتورها، موتورهای چند منظوره، پمپ های آب و برف انداز
  • استخرهای شنا، سرسره های آبی و تجهیزات مربوط به استخر
  • ماشین آلات هوشمند، از جمله روبات های صنعتی فشرده
  • ویلچرهای برقی و واحدهای محرک الکتریکی ویلچر
  • قطعات و لوازم جانبی یاماها، پوشاک، کلاه ایمنی دوچرخه و روغن موتور
  • روبات های صنعتی و نصب کننده های سطحی

و با یک جستجوی ساده در گوگل تنوع محصولات این شرکت میتواند شما را خیره کند:

yamaha all products - همه محصولات شرکت یاماها

yamaha all products – همه محصولات شرکت یاماها

گیتارهای یاماها – Yamaha

گیتارهای یاماها یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت به شمار می‌آیند. یاماها در سال 1940 شروع به ساخت گیتار کرد و توانست پس از بیست سال به صادرات آن به سراسر دنیا بپردازد.

ابتدا در دهه 40، گیتارهای آکوستیک کلاسیک با سیم نایلونی به بازار آمدند تا اینکه سال 1966 سالی تاثیرگذار بر گیتارهای یاماها بود. در آن زمان گیتارهای الکتریک SG، باس های الکتریک SB، آکوستیک زهی فولادی FG و آمپر گیتار معرفی شدند. رونمایی های متعدد دیگری از آمپلی فایرها و پدال‌های افکت گرفته تا گیتارهای با کیفیت بالا مانند خانواده‌های SG، BB،FG و    Revstar ارائه شده‌اند. با گذشت زمان، محصولات این برند چنان گسترش یافته است که یاماها اکنون تعدادی از پرفروش ترین گیتارهای آکوستیک روی زمین را می‌سازد. بیش از یک میلیون نفر در سال با خرید اولین یاماها به نوازندگان گیتار آکوستیک تبدیل می‌شوند.

همه چیز درباره گیتار c40

یاماها با نوآوری در فضای گیتار بیگانه نیست. به عنوان مثال، سال 2017 شاهد عرضه گیتار TransAcoustic بودیم – یک دسته جدید منحصر به فرد از گیتار آکوستیک هیبریدی که جلوه های دلنشینی را برای ارائه یک تجربه نوازندگی جذاب‌تر و الهام بخش‌تر ارائه می دهد.

یاماها با تکیه بر سابقه طولانی به عنوان یک شرکت پیشرو گیتار، تعهد خود را به آینده بازار جهانی گیتار با افزودن خط 6 به خانواده یاماها در سال 2014 نشان داد. 6 با خود خانواده ای از گیتارهای الکتریک دیجیتال، آمپلی فایرها و افکت ها را به همراه داشت تا مجموعه گسترده گیتارهای آکوستیک و الکتریک، باس ها و آمپرهایی را که یاماها برای بیش از نیم قرن به مشتریان ارائه کرده است، تکمیل کند.

خط 6 در سال 1996 با معرفی اولین آمپلی فایر مدل سازی دیجیتال در جهان به نام AxSys 212 راه اندازی شد و پشت پرده مولتی افکت پیشگامانه POD® بود که در سال 1998 راه اندازی شد و با روشی آسان برای ضبط گیتار با صدای عالی صنعت را متحول کرد. گیتارهای Variax® صداها و ویژگی‌های بیشتری نسبت به هر ساز دیگری در تاریخ ارائه می‌دهند، و محصولات بی‌سیم Relay® انتقال آنالوگ به دیجیتال را برای گیتاریست‌ها انجام داده‌اند. خط جامع Rlay- از Relay G10 تا Relay G190 – شامل پیشرفته‌ترین سیستم‌های بی‌سیم گیتار در کلاس‌های خود است که عملکرد و سادگی بی‌سابقه‌ای را برای گیتاریست‌هایی که به صورت زنده اجرا می‌کنند ارائه می‌دهد. خانواده بی سیم XD-V همان کیفیت صدا و سهولت استفاده را برای خواننده‌ها فراهم می‌کند.

اخیراً، در سال 2015، خط 6 خانواده دستگاه‌های Helix® را معرفی کرد، پرچم‌دار جدید پردازنده‌های چند افکت برای گیتاریست‌ها. هلیکس نشان دهنده یک جهش بزرگ به جلو در فناوری مدل سازی آمپلی فایر و افکت و همچنین طرز تفکر جدیدی در مورد نوازندگان گیتاریست و ارتباط آنها با فناوری است.

مشخصات بدنه یاماها c80

سال 2018 شرکت گیتار یاماها در ایالات متحده به عنوان زیر مجموعه اصلی شرکت یاماها ایجاد شد تا فضایی باشد برای ارتباط تیم های بین المللی از شرکت های مختلف که بر روی نیازهای گیتاریست های سراسر جهان تمرکز می کنند. گروه گیتار یاماها بر بازاریابی جهانی محصولات گیتار برای گیتارهای Line 6و یاماها نظارت می‌کند، در حالی که محصولات Line 6 و Ampeg را مستقیماً توسعه می‌دهد و با همتایان خود در ژاپن در توسعه محصولات گیتار یاماها همکاری می‌کند.

همچنین در سال 2018 شرکت گیتار یاماها نام تجاری افسانه‌ای Ampeg® را که به‌خاطر تقویت‌کننده‌های باس و پدال‌هایش معروف است، خریداری کرد. آمپگ برخی از نوآورانه‌ترین محصولات تقویت‌کننده صنعت موسیقی را تولید کرده است، از جمله اولین آمپلی فایر باس کمبو، اولین آمپ گیتار با ریورب و آمپلی فایر باس استیج. از دهه 1940، Ampeg  ویژگی‌ها و قابلیت‌های عملکردی منحصربه‌فرد و اغلب برای اولین بار در بازار را ارائه کرده است، که در نتیجه شش حق ثبت اختراع در ایالات متحده تحت نام تجاری Ampeg ثبت شده است. اضافه شدن خط Ampeg کل پیشنهاد برای گیتاریست های باس را تکمیل می کند، که در حال حاضر شامل گیتارهای باس افسانه ای یاماها مانند مدل های BB و TRBX، در کنار سیستم های بی سیم رله Line 6 و دستگاه های مدل سازی هلیکس می شود.

گروه گیتار یاماها سابقه تلاش بسیاری برای ایده‌های نوآورانه نوازندگان گیتار و باس داشته است. این شرکت دسترسی ما را به ابزارهایی که برای ایجاد، اجرا و ضبط نیاز داریم، به روش‌هایی که هرگز فکرش را نمی‌کردیم، فراهم کرده است. گیتار یاماها  همیشه جهش های چشمگیری خواهد داشت چون خود را بخشی از ساخت موسیقی عالی می‌داند.

معرفی، مقایسه و تست صدای گیتارهای یاماها

ما در دلشاد موزیک تلاش کردیم در یک مجموعه مقاله و ویدیوهای کوتاه سری C یاماها را به صورت کامل معرفی کنیم و همراه آنباکسینگ ؛ تست صدای آنها را هم ضبط و در نهایت در یک ویدیو کوتاه دیگر با جزئیات تمام این سری محبوب را با هم مقایسه کنیم و شباهت ها و تفاوتهای هر کدام را بیان کنیم.

برای دسترسی به این مجموعه روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:

سه رقیب از یک خانواده – معرفی و مقایسه‌ی گیتارهای C40- C70 و C80 یاماها

مقایسه گیتار c40. c70.c80

.

پیشنهاد میکنیم حتما به لینک بالا سری بزنید. امید که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. خوشحال میشیم نظرات خودتون را با ما در میان بگذارید.

 

8 دیدگاه در “یاماها، موج می‌سازد – تاریخچه شرکت یاماها در موسیقی و ساز

  1. محمد گفت:

    واقعا دمتون گرم . عجب تاریخچه جالبی داشته یاماها –
    ژاپنی ها با همین روحیه اون کشور فوق پیشرفته رو ساختن.
    لذت بردم . ممنونم

    1. ادمین دلشاد موزیک گفت:

      ممنونم محمد جان – آره برای ما هم مقاله وقتی آماده شد؛ خوندنش لذت خاصی داشت

  2. لیلا فعانی گفت:

    لذت بردم. به عنوان مخاطب واقعا ممنونم. من هم مثل آقا محمد کلی گشتم ولی هیچ مقاله ای به اندازه نوشته شما کامل نبود.

    1. دلشاد موزیک گفت:

      ممنونم لیلا جان – شما لطف دارید. باعث افتخار ماست که همراه ما هستید

  3. مهدی رضاییان گفت:

    فوق العاده بود. فقط متنش برای من کمی سخت و سنگین بود. اما واقعا لذت بدم که یه شرکت این مدلی میتونه در طول یک زمان طولانی رشد کنه و به اینجا برسه
    من گیتار یاماها رو داشتم و میخواستم تاریخچه شرکت رو بدونم که به سایت شما رسیدم. ممنون از شما.

    1. دلشاد موزیک گفت:

      حق با شما مهدی جان – اما نتونستیم از جزئیات بگذریم و مجبور شدیم تا جایی که میشه تاریخ و جزئیات و اسامی رو بیاریم که احتمالا همین باعث شده کمی سخت اونها رو مطالعه کنید.

  4. محمد عبادی گفت:

    بسیار مقاله جالبی بود. واقعا لذت بردم
    ممنون از تیم دلشاد موزیک که چنین محتوای ارزشمندی رو آماده کرده اند. هرچقدر توی اینترنت گشتم چنین نوشته کاملی که شما آماده کرده بودید و پیدا نکردم.

    1. دلشاد موزیک گفت:

      صدسپاس محمد جان – همه تلاش ما اینه که مخاطبان دلشاد مقاله ها تحقیق شده ی با کیفیتی رو دریافت کنند. از همراهی شما بسیار خوشحالیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید