«بنام یزدان پاک»
بی تردید یکی از مفاخر موسیقی معاصر ما در زمینه نوازندگی، آهنگسازی و ابداعات هنری زنده یاد استاد حبیب اله بدیعی میباشد. او دارای شخصیتی فاخر و احترام آمیز بود که این شخصیت در شیوه نوازندگی و ابداعات هنریش مشهود است.
تکنیک نوازندگی او آمیخته ای از اصالت موسیقی ایران به همراه تکنیک موسیقی کلاسیک غرب است بیگمان آثار به جای مانده از این هنرمند گویای واقعیتی از این مطلب است. در زمینۀ آهنگسازی با خلق آثار جاودانه ای چون کعبه دلها میگریزم شرار جاودان و خیلی آثار دیگر گویای قریحه پر احساس و تسلط وی بر گوشه ها و ردیفهای موسیقی سرزمین ما است.
در خاتمه با سپاس از دوست جوان و هنرمندم آقای فرشید فرهمند حسن زاده که همواره نسبت به تمام پیشکسوتان هنر موسیقی این مرزوبوم علاقمند و ارادتی خاص دارند.
و سبب آشنایی بیشتر جوانان میهن عزیزمان با هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایران زمین میشوند آرزوی سلامت و سعادت و موفقیت برای ایشان و با آرزوی آمرزش و رحمت برای روان پاک زنده یاد حبیب اله بدیعی از درگاه یزدان پاک را مینمایم.
با ادب و احترام فضل اله توكل
شرح حال زندگی استاد از زبان خود ایشان
حبيب اله بدیعی در گفتگویی با شاپور بهروزی در مرداد ۱۳۶۶ چنین گفت: «شش ساله بودم یک گرامافون کوکی قدیمی در طبقه بالای منزل داشتیم. تعداد زیادی صفحات قمر و بدیع زاده و تاج اصفهانی و ویولن صبا از جمله قطعه ی زنگ شتر استاد در میان این صفحات بود.
بیشتر اوقات پنهانی به طبقه ی فوقانی میرفتم و دور از چشم اغیار به این صفحات گوش میدادم و شیدا و مسحور نواهای سحرانگیز آن می شدم. البته دلباختگی به این نوع موسیقی نسبتاً سنگین با سن کمی که داشتم هیچگونه تناسبی نداشت.
سال ۱۳۲۹ در برنامه ی موسیقی ارتش ۱۰ دقیقه ساز سلو برایم منظور داشتند. سال ۱۳۳۰ بود که رسماً در ارکستر ابراهیم منصوری مشغول کار شدم در جنب این فعالیت هنری در فیلم ولگرد که در سال ۱۳۳۱ به روی اکران سینماهای پایتخت درآمد؛
آوای استاد قوامی و شمس را با ویولن همراهی کردم. یک سال پیش استادی به نام جینگوزیان که از قفقاز به ایران آمده بود قطعات کلاسیک غربی را کار کردم.
از سال ۱۳۳۷ در برنامه گلها نوازندگی میکردم تاکنون ۲۰۰ آهنگ ساخته ام. مدتها عضو شورای موسیقی بودم. چندی نیز رئیس اداره ی موسیقی رادیو شدم سِمتهای من به این ترتیب است:
۱- سال ۱۳۴۳ عضو شورای موسیقی رادیو
۲- سال ۱۳۴۵ معاون اداره ی موسیقی رادیو
۳- سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۸ سرپرست شورای واحد موسیقی رادیو
۴- به ترتیب رهبر ارکستر شماره های ۲ و ۴ و ۶ و رهبر ارکستر باربد.
زنده یاد حبیب اله بدیعی از زبان جهانبخش پازوکی
زنده یاد حبیب اله بدیعی هنرمندی خوش برخورد و با ظاهری آراسته بودند ایشان مدتی سمت عضویت شورای موسیقی رادیو را عهده دار بودند و اگر نتی به ایشان داده میشد در شورا مطرح میکردند که در صورت شایسته بودن جهت اجرا آن را تصویب و در اختیار ارکستر رادیو و ارکستر گلها می سپردند.
و آهنگهای نوازندگان و آهنگسازان آن زمان که به ایشان داده میشد با نظر شورا در اختیار خوانندگان رادیو و تلیزیون قرار میگرفت و برای پخش رادیو داده می شد.
زنده یاد به مناسبت ضیغ وقتی که در رادیو داشتند فرصت شرکت در جلسات تفریحی را نداشتند و فقط از نظر کاری و مسئولیتهایی که در رادیو داشتند مراجعه کنندگان را راهنمایی و یاری میکردند ضمن این که خود ایشان یکی از نوازندگان و آهنگسازان بسیار چیره دست رادیو بودند و در ارکستر گلها آثاری از ایشان به جا مانده که مهر جاودانی بر آن خورده است.
مرحوم حبیب اله بدیعی آهنگهایی که برای اجرا تصویب میشد را در اختیار خوانندگانی قرار می دادند که به خوبی از عهده ی اجرای آن بر می آمدند همچنین بنیانگذار ارکستر گل ها جناب داوود پیرنیا با ایشان همکاری تنگاتنگی در مورد آهنگها و تصانیف داشتند ایشان همواره یادآور فعالیت های سایر هنرمندان نیز بودند و اینجانب را در زمره ی آن بیان میکردند.
چون بنده با استادان موسیقی از جمله جلیل شهناز، کسایی و … همکاری داشتم و همه ی هنرمندان رادیو از ایشان به نیکی یاد میکردند و آثار بسیار ارزنده با همکاری آنها از استاد حبیب اله بدیعی چه در گلهای جاویدان چه در گلهای صحرایی گلهای رنگارنگ و یک شاخه گل به جا مانده است. جادارد از سایر استادان موسیقی ایران من جمله پرویز یاحقی اسداله ملک و … نیزیاد شود.
جهانبخش پازوکی
نوامبر ۲۰۱۰
زنده یاد حبیب اله بدیعی از زبان شهرام فسازاده
من کارهای استاد بدیعی را در گذشته در شباب جوانی از طریق رادیو ایران گوش میکردم و موسیقی را ابتدا با ساز فلوت شروع کردم تا این که نوای ساز ویولن استاد بدیعی چنان تأثیری در روح و روانم گذاشت که برای من توجه چیز دیگر به غیر از ساز ویولن استاد بدیعی وجود نداشت ضمن آموزش و فراگیری نزد ایشان رسیدم و با خضوع و خشوع دست ایشان را به گرمی فشردم و مراتب ارادت خویش را به ایشان ابراز نمودم مضافاً به این که استاد از گذشته اینجانب را می شناختند.
بسیار لطف نمودند و من را همان روز ناهار به منزلشان دعوت نمودند و من آن روز کار شخصی داشتم فراموش کردم و وقت را غنیمت شمردم و با ایشان ناهار صرف کردم و سال ها آموزش ویولن را نزد ایشان ادامه دادم و از نظرات و راهنمایی های استاد استفاده ی شایانی بردم تا زمانی که وارد کار حرفه ای شدم دیگر سعادت دیدار ایشان را نداشتم.
ولی این توفیق برای من به وجود آمد که روزی بعد از انقلاب برای انجام کاری بسیار مهم و ضروری در خیابان ظفر رانندگی میکردم در اواسط خیابان ناگهان استاد را در پیاده روی خیابان در حین پیاده روی دیدم و من ناگهان از شوق استاد پا روی ترمز ماشین گذاشتم که باعث تصادف اتومبیل عقبی به پشت اتومبیل من شد.
خاطره ی بد
ساعت ۲ نیمه شب تلفن منزلم زنگ خورد خانم غزاله همسر استاد فرمودند آقای فسازاده آقای بدیعی حالش بسیار وخیم است خودت را هرچه سریعتر به منزل برسان و بنده سراسیمه خود را به منزل استاد در خیابان ونک رساندم به محض رسیدن به منزل استاد مشاهده نمودم اورژانس در آنجا حضور دارد ضمناً خواهر استاد بدیعی بهجت بدیعی به اینجانب فرمودند استاد از دنیا رفته اند که بنده سر جنازه استاد حضور یافتم و ساعت مچی را از دست ابر مرد بزرگ تاریخ موسیقی ایران درآوردم که اورژانس ایشان را به سردخانهی بیمارستان طوس انتقال دادند که ساعت ۳ بامداد را نشان میداد روحش شاد باد.
شهرام فسازاده
نوامبر ۲۰۱۰
مقدمه کتاب ساز تنها جلد دوم
به نام خدا
با توجه به بافت تک صدایی موسیقی ایران که در دسته بندی اتنوموزیکولوژی زیر مجموعه ی موسیقی اقوام پیشرفته ی شرقی به حساب می آید، موسیقی فردی و تکنوازی در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. زیرا به خاطر تک صدایی بودن ذاتی و غنای ملودیک آن اجرای این موسیقی با یک ساز تنها می تواند بیانگر حالات و ظرایف آن باشد.
گرچه در قرن اخیر با توجه به تأثیرات موسیقی غربی اجرای گروهی موسیقی ایران و شکل گیری و گسترش ارکسترهای مختلف پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در زمینه ی گروه نوازی ایجاد شده ولی هیچگاه از اهمیت موسیقی تکنوازی و فردی کاسته نشده و بخش عمده ای از موسیقی ایران بدین صورت نواخته یا ضبط گردیده است.
از طرفی با شکلگیری موسیقی ردیف و مدون شدن آن در دوره ی قاجار به خصوص از زمان میرزا عبدالله و اهمیتی که ردیف موسیقی ایران دارد که به صورت تکنوازی اجرا میشود.
پس میتوان نتیجه گرفت که بیشترین محتوای اجرایی در موسیقی تکنوازی برگرفته از ردیف موسیقی می باشد به طوری که جملات ردیف یک هسته ی مرکزی ثابت دارد که در عین ثبوت آن انعطاف پذیر هم می باشد و نوازنده میتواند بر اساس انعطاف آن جملات مختلف و متنوعی به صورت بداهه نوازی طراحی و اجرا نماید به در عین اینکه هسته ی مرکزی آن ثابت بماند.
البته کم نبوده اند نوازندگان و اساتید گرانمایه که در زمینهی بداهه نوازی و تکنوازی آثار بسیار با ارزش و کم نظیری خلق نموده اند ولی اساتید شاخصی هستند که علاوه بر این که بداهه نوازان چیره دستی هستند.
در نواختن و تکنوازی دارای سبک مخصوص به خود نیز میباشند یعنی جملات ایشان علاوه بر این که بر پایه ی ردیف موسیقی میباشد ولی دارای نوع آوری و ابتکار و قالبهای ریتمیک متنوعی غیر از آنچه در ردیف موسیقی ایرانی هست نیز می باشد.
در این بین استاد حبیب اله بدیعی یکی از آن اساتید شاخص میباشد که با تأثیر از شکل های پاساژی و گامی و فیگورهای موسیقی کلاسیک غربی و تلفیق استادانه ی آن با ردیف موسیقی ایرانی و بهره وری از ذوق و سلیقه ی و استعداد ویژه خودشان آثار با ارزش و جملات بدیع و متنوعی در زمینه ی تکنوازی و بداهه نوازی ساز ویولن از خود به جا گذاشتند که نواختن آنها به عنوان یک سبک جدید میتواند در کنار نواختن ردیف موسیقی برای دوستداران و علاقه مندان این ساز یا سازهای ایرانی دیگر سودمند باشد.
در پایان ضمن قدردانی از دوستان گرامی آقایان شایا صادقی حامد هاشمی آریا اخلاصی، دکتر طاهر شمس وسعید صیادی نژاد به خاطر همکاری در تهیه منابع صوتی اجراهای استاد مایلم تشکر ویژه ای از زحمات انتشارات سرود (آقایان عبدالرضا عزیزیان و مهرداد گرگین زاده) برای چاپ این مجموعه داشته باشم.
فرشید فرهمند
مهرماه ۹۸
فهرست کتاب ساز تنها جلد دوم
اصفهان
۱- پیش درآمد
۲ – چهارمضراب اول
۳- چهار مضراب دوم
۴- چهار مضراب سوم
۵- چهار مضراب چهارم
۶- چهار مضراب پنجم
۷- چهار مضراب ششم
۸- آواز اصفهان درآمد) (اول) .
۹- درآمد دوم
۱۰ – درآمد سوم جامه دران
١١ بيات راجع .
۱۲ – اوج .
۱۳ – چهار مضراب اوج
۱۴- اشاره به شور و فرود به اصفهان .
سه گاه (۱)
۱- پیش درآمد اول
۲ – پیش درآمد دوم .
۳- چهار مضراب اول .
۴- چهارمضراب دوم .
۵- چهار مضراب سوم .
۶- چهار مضراب چهارم
۷- چهار مضراب پنجم .
۸- آواز سه گاه .
۹ – درآمد دوم .
۱۰ – زابل .
۱۱- مخالف و فرود به سهگاه .
سه گاه (۲)
۱- دوضربی سه گاه
۲- چهار مضراب
۳ – آواز سه گاه
۴- زابل
۵- مويه
۶ چهار مضراب مخالف
۷- مخالف .
8- فرود به سهگاه .
سه گاه (۳)
۱ چهار مضراب اول
۲- چهار مضراب دوم .
چهار مضراب سوم .
۴ چهار مضراب چهارم .
۵- چهار مضراب پنجم
۶ آواز سه گاه درآمد اول) .
۷- درآمد دوم
۱۲۸ – درآمد سوم .
۹- درآمد چهارم
۱۰ – درآمد پنجم .
۱۱ – درآمد ششم .
۱۲ – زابل .
۱۳- مخالف
۱۴- حصار، مثنوی مخالف و مغلوب .
۱۵ – فرود به سهگاه .
آواز دشتی (۱)
۱- چهار مضراب اول
۲ – چهار مضراب دوم .
۳ – آواز دشتی
۴- بیات راجع . ۵- گیلکی .
۶- اوج .
۷- دیلمان.
8- فرود به دشتی
آواز دشتی (۲)
۱- پیش درآمد .
۲ – چهارمضراب
۳ – آواز دشتی .
۴ – درآمد دوم .
۵- بیات راجع.
۶- گیلکی و فرود به دشتی .
خرید آنلاین کتاب ساز تنها جلد دوم
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب ساز تنها جلد دوم – چهارمضراب ها و قطعات آوازی حبیب اله بدیعی را به صورت آنلاین خریداری کنید.
مشخصات این کتاب:
- جلد دوم مجموعه
- زیرعنوان: چهارمضراب ها و قطعات آوازی حبیب اله بدیعی
- آهنگساز: حبیباله بدیعینگارش: فرشید فرهمند حسنزادهناشر: سرود
همچنین لازم به توضیح است که این کتاب ساز تنها در چهار جلد منتشر شده است که در لینک های زیر میتوانید همه آنها را مشاهده و خریداری نمایید:
- کتاب ساز تنها جلد اول
- کتاب ساز تنها جلد دوم
- کتاب ساز تنها جلد سوم
- کتاب ساز تنها جلد چهارم
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید. برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتابهای فروشگاه دلشاد موزیک
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.