instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

7 مورد از فواید آموزش موسیقی به کودکان

فواید آموزش موسیقی به کودکان

اگر به دنبال افزایش مهارت‌های فرزندتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم او را در یک کلاس موسیقی ثبت نام کنید. نواختن آلات موسیقی مختلف، مزایای بسیاری برای فرزند شما به همراه دارد.

آموختن موسیقی مهارتی است که به صبر و حوصله و زمان طولانی نیاز دارد؛ اما در صورت طی کردن مراحل آن، فرزندتان می‌تواند مسائل دیگر را مانند مسائل ریاضی، آداب اجتماعی و … را بهتر و سریع تر بیاموزد و در آموختن درس هایش موفق تر عمل کند.

فواید آموزش موسیقی به کودکان

فواید آموزش موسیقی به کودکان

در ادامه به بررسی فواید آموزش موسیقی به کودکان می پردازیم و هر کدام از موارد را به طور دقیق توضیح می‌دهیم.

 

آموختن موسیقی برای کودکان چه فوایدی دارد؟

در این قسمت قصد داریم هر یک از این فواید را به طور دقیق برایتان بررسی کنیم. فواید آموزش موسیقی به کودکان عبارت اند از:

 

1. بهبود یادگیری ریاضیات

ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما موسیقی با علم ریاضی، ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که فرزند شما ریتم، ضرب و شدت را در موسیقی می آموزد، در واقع در حال یادگیری ضرب، تقسیم، جمع و دیگر مسائل علم ریاضی است.

عکسی از تاثیر موسیقی در بهبود یادگیری ریاضیات

عکسی از تاثیر موسیقی در بهبود یادگیری ریاضیات

به زبان ساده، یادگیری موسیقی و ریاضی قسمت مشخصی از مغز را درگیر می کنند.

طبق نظریه لین کلینر، بنیان گذار  Music Rhapsody، یادگیری موسیقی حافظه کودکان را به طور موثری بهبود می بخشد؛ زیرا با حفظ کردن آهنگ های کوتاه و بلند، ذهن خود را فعال می کنند و حافظه بهتری خواهند داشت.

بسیاری از متخصصین معتقدند که موسیقی یکی از ابزار های کاربردی برای آموزش علم ریاضی است؛ در حالی که کمتر به آن توجه شده است و دیگران معمولا از این فواید غافل اند.

 

2. کشف حقایق علمی

بسیاری از کلاس های موسیقی، به کودکان فرصت آشنایی با ابزار آلات جدید را می دهند. همین فرصت، زمینه مناسبی را برای فرزند شما فراهم می کند تا حقایق جدیدی را کشف کند.

برای مثال با چیدن سیم های گیتار، کودک غیر مستقیم با مبحث ارتعاشات، هارمونیک و سمپاتیک در علم فیزیک آشنا می شود. همچنین نواختن ساز های زهی نیز کودک شما را با مفاهیم جدید و پایه علم فیزیک آشنا می کند.

در این حالت، فرزندتان بدون اینکه خودش آگاه باشد، با علوم پایه فیزیک آشنا و ذهنش در این حوزه توانمند تر می شود.

 

3. بهبود شرایط جسمانی

از آن جایی که نواختن ساز ها معمولا به هماهنگی هر دو دست و گاهی اوقات دست و پا به طور همزمان احتیاج دارند، بهتر است آموزش نواختن یک ساز را برای کودکتان زمانی که در حال است، در نظر بگیرید.

عکسی از تاثیر موسیقی بر بهبود شرایط جسمانی

عکسی از تاثیر موسیقی بر بهبود شرایط جسمانی

معمولا بهترین ساز ها برای افزایش هماهنگی میان اعضای بدن با یکدیگر یا حتی افزایش هماهنگی اعضای بدن با مغز، سازهای کیبوردی مانند پیانو هستند. همچنین ساز های دیگری که با وارد کردن ضربه نواخته می شوند نیز در بهبود شرایط جسمانی نقش موثری دارند.

چندین تحقیق نشان داده است که آموزش موسیقی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت جسمانی داشته باشد.یکی دیگر از این تاثیرات افزایش توانایی های تنفسی است. آموزش موسیقی به کودکان شامل تمرین‌های تنفسی مانند تنفس عمیق و تنفس کنترل شده است که می‌تواند کمک کند تا ریه ها و عضلات تنفسی بهتر عمل کنند. این باعث افزایش کیفیت تامین اکسیژن برای بدن و کاهش خستگی شده و در نتیجه بهبود شرایط جسمانی می‌شود.

 

4. تقویت مهارت های اجتماعی کودک

در ادامه بررسی فواید آموزش موسیقی به کودکان، لازم است به افزایش تعاملات اجتماعی نیز اشاره کنیم. هنگامی که کودک شما نواختن سازی را می آموزد، در نهایت نواختن در یک تیم بزرگ تر را تجربه می کند.

با قرار گیری در میان چند نفر و تلاش برای هماهنگی بیشتر، کودکان همکاری را می آموزند. دانستن نقش فردی خود در جامعه بسیار اهمیت دارد.

کودکان یاد می گیرند که اگر با صدای بلند تری نسبت به سایر اعضای گروه ساز خود را بنوازند، تمام ریتم آهنگ به هم میریزد و اگر هماهنگی لازم را با افراد دیگر نداشته باشند، ممکن است نتیجه کار کاملا به طور نامطلوبی تغییر کند.

در نتیجه آن ها تمام تلاششان را می کنند تا بیشترین هماهنگی را با نوازندگان دیگر داشته باشند و بتوانند با آن ها به نحو موثری ارتباط برقرار کنند.

 

5. آموزش صبر و انضباط

در میان فواید آموزش موسیقی به کودکان، افزایش صبر و انضباط بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر قصد دارید که کودکتان موسیقی را زیبا بنوازد، لازم است زمان بسیاری را تنها بر روی یاد گیری مفاهیم اولیه آن بگذارید.

به عنوان مثال اگر فرزندتان می خواهد ویولون بنوازد، ابتدا باید نحوه در دست نگه داشتن این ساز را به خاطر بسپارد و سپس به سراغ نواختن نت های ساده برود و با گذر زمان این نت ها دشوارتر می شوند و نواختن آهنگ ها سخت تر.

از آن جایی که نواختن یک ساز به صبر، حوصله و پیوستگی احتیاج دارد، کودکان یاد می گیرند که هیچ چیزی به سادگی به دست نمی آید؛ بلکه باید برای تمام خواسته هایشان تلاش کنند و برای رسیدن به آن ها صبر پیشه کنند.

 

6. بالا بردن اعتماد به نفس

یاد گرفتن مهارت جدید در بالا بردن اعتماد به نفس کودکان بسیار اهمیت دارد. آن ها در مکان های مختلف مانند مدرسه، باشگاه و … با دوستان زیادی آشنا می شوند و اگر مهارت های زیادی داشته باشند، اعتماد به نفس آن ها بالاتر می رود و به خود افتخار می کنند.

تاثیر موسیقی بر بالا بردن اعتماد به نفس

تاثیر موسیقی بر بالا بردن اعتماد به نفس

همچنین با عضو شدن در گروه های موسیقی، و یاد بگیرند که هیچ کس کامل نیست و به همه مهارت ها به طور کامل مسلط نیست. همه انسان ها باید برای چیزی که می خواهند به دست آورند با صبر و حوصله تمام توان و نیروی خود را به کار گیرند؛ در غیر این صورت آن را به دست نخواهند آورد.

همانطور که توضیح دادیم آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند بهبود اعتماد به نفس آنها را به همراه داشته باشد. اعتماد به نفس به معنای اطمینان از خود و قدرت خود و توانایی در برخورد با چالش هاست. آموزش موسیقی می‌تواند به کودکان کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

یکی از دلایل این موضوع این است که آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند آنها را به موفقیت های کوچک و بزرگ در موسیقی ترغیب کند. با این کار، کودکان احساس می‌کنند که می‌توانند در یک زمینه خاص، به موفقیت دست یابند. این موفقیت‌ها می‌تواند به اعتماد به نفس کودکان کمک کند.

علاوه بر این، آموزش موسیقی می‌تواند به کودکان کمک کند تا با خطاها و شکست‌هایی که در اجرای موسیقی تجربه می‌کنند، مقابله کنند. همانطور که می‌دانیم، اجرای موسیقی ممکن است خطاها و اشتباهات داشته باشد. با این حال، آموزش موسیقی به کودکان یاد می‌دهد که چگونه با اشتباهات مقابله کنند، از آنها یاد بگیرند و باز هم ادامه دهند. این مهارت‌ها می‌تواند به کودکان کمک کند که در دیگر زمینه های زندگی نیز با شکست ها بهتر روبرو شوند.

آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد، شامل تشویق به موفقیت‌های کوچک و بزرگ، آموزش مقابله با خطاها و شکست‌ها، و بهبود قابل توجه توانایی‌ها و اعتماد به نفش شود.

 

7. آشنایی با سنت و فرهنگ های مختلف

در ادامه معرفی فواید آموزش موسیقی به کودکان باید ذکر کنیم که موسیقی هر کشوری نمایانگر فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور است. در نتیجه، هر شخصی که با موسیقی کشور های مختلف آشنا شود، در واقع با فرهنگ آن کشور ها آشنا شده است.

آموزش موسیقی به کودکان، فراتر از یادگیری نت‌خوانی و نوازندگی، فرصتی است برای آشنایی آن‌ها با سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف. هنر موسیقی، یکی از اصلی‌ترین وسایل برای انتقال و ابراز فرهنگ‌های مختلف در جوامع است.

با آموزش موسیقی به کودکان، آن‌ها با ملودی‌ها، ریتم‌ها و سازهای مختلفی آشنا می‌شوند که در سراسر جهان وجود دارد. به این ترتیب، آن‌ها فرصتی را خواهند داشت تا با فرهنگ‌های مختلف آشنا شده و درک بهتری از دنیای پیرامون خود پیدا کنند. همچنین آموزش موسیقی به کودکان، فرصتی است برای آن‌ها برای آشنایی با تاریخچه موسیقی و موسیقیدانان برجسته در تمدن‌های مختلف.

علاوه بر این، آموزش موسیقی به کودکان می‌تواند از مسیر تقابل فرهنگ‌ها به سمت همکاری و هم‌زیستی بین فرهنگ‌ها و قومیت‌ها هدایت کند. با آشنایی با موسیقی و فرهنگ‌های مختلف، کودکان می‌توانند به عنوان یک جامعه یاد بگیرند که چگونه برای هم‌زیستی با همکاری و همدلی کار کنند. آموزش موسیقی به کودکان، یک فرصت طلایی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف است. این فرصت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بازتابی از تنوع و ثروت فرهنگی جهان را در خودشان پیدا کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

از آن جایی که هر ابزار موسیقی در انواع مختلف سبک ها نواخته می شود (کلاسیک، جاز و …) کودک شما تنها با نواختن یک ساز می تواند از طیف وسیعی از فرهنگ ها آشنایی یابد.

 

نتیجه گیری

در گذشته نسبت به امروز، خصوصا در کشور ما، انسان ها از آموزش موسیقی به کودکان غافل بودند، آن را مهارتی بی اهمیت به شمار می آوردند و تاثیر آن را بر زندگی شخصی و اجتماعی به طور کامل نادیده می گرفتند.

اگر به آن ها گفته می شد که کودک خود را در کلاس های نوازندگی ثبت نام کنند، معتقد بودند که مهارت های مهم تر و ضروری تری برای آموختن هست که برای آینده کودکانشان بسیار مفید تر از موسیقی است. اما امروزه تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر ذهن افراد ثابت شده است.

در نتیجه، با توجه به فواید آموزش موسیقی به کودکان ، به والدین پیشنهاد می کنیم که کلاس موسیقی را جزو برنامه های اصلی کودکان خود قرار دهند و از نتایج بی نظیر آن شگفت زده شوند.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

 

خرید انواع ساز برای کودکان

اگر دوست دارید کودک خودتون رو با موسیقی آشنا کنید دلشاد موزیک سازهای مختلفی رو برای کودکان داره.

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

در لینک زیر میتوانید انواع ساز مخصوص کودکان (طبلک- بلز- پک ارف- کاخن- ویولن کودکان و …) را مشاهده کنید و اگر تمایل داشتید خرید نماید.

فروشگاه مخصوص ساز کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید