instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

مراحل آموزش موسیقی به کودکان

مراحل آموزش موسیقی به کودکان

آموزش موسیقی به کودکان هم در خانه و هم در مهد کودک و آموزشگاه های گوناگون امکان پذیر است؛ اما آموزش اصلی بهتر است که در آموزشگاه صورت بگیرد.

مراحل آموزش موسیقی به کودکان

مراحل آموزش موسیقی به کودکان

شما می توانید کودکانتان را برای یادگیری موسیقی در خانه با انجام روش ها و طی مراحلی آماده کنید و در آموزشگاه ها آموزش حرفه ای برایشان برگزینید. در این مقاله سعی کردیم شما را با مراحل آموزش موسیقی به کودکان آشنا کنیم و نکات لازم در این زمینه را بررسی نماییم.

 

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در منزل

زمانی که والدین در منزل به کودکان خود آموزش می دهند، این کار برای آنان به یک سرگرمی لذت بخش و برای کودکانشان به یادگیری مهارتی جدید و ارزشمند در کنار  کسانی که دوستشان دارند، بدل می شود.

عکسی از مراحل آموزش موسیقی به کودکان در منزل

عکسی از مراحل آموزش موسیقی به کودکان در منزل

برای شکل گیری چنین تجربه ای، لازم است که والدین با مراحل آموزش موسیقی به کودکان خود آشنایی داشته باشند و بدانند که این کار را از کجا و چگونه آغاز کنند. این مراحل عبارت اند از:

تهیه منابع

در اولین مرحله باید منابعی را پیدا کنید که با اصول آموزش خانگی شما هماهنگ و سازگار باشد.

منابع آموزش یادگیری خانگی معمولا با منابع آن در آموزشگاه ها یکی هستند و تفاوت چندانی ندارند؛ در نتیجه برای یافتن این منابع می توانید در ابتدا از معلمان موسیقی سوال نمایید تا نام بهترین و معتبر ترین منابع موجود را به شما معرفی کنند.

شما می توانید از کتابخانه ها، فروشگاه های کتاب دست دوم و فروشگاه های آنلاین کتاب، این منابع را تهیه نمایید.

 

تهیه ابزار موسیقی

در مرحله دوم از مراحل آموزش موسیقی به کودکان در منزل باید به فکر تهیه آلات نواختن موسیقی باشید. ممکن است باورش برایتان سخت باشد؛ اما شما به ابزار زیادی برای آموزش به کودکتان نیازی ندارید.

بسیاری از دروس موسیقی را می توانید بدون ابزار به کودک خود آموزش دهید. حتی می توانید در کنار کودکتان شروع کنید به ساختن ساز های ابداعی که انجام همین کار در نوع خود می تواند بسیار جالب و سرگرم کننده باشد.

عکسی از تهیه ابزار موسیقی

عکسی از تهیه ابزار موسیقی

شما می توانید با صحبت کردن، زمزمه کردن، یا ایجاد صدا های کلامی مختلف به آموزش موسیقی بپردازید. می توانید از صدای خود به جای ساز استفاده کنید.

 

کف زدن، پا کوبیدن، ضربه زدن با انگشتان، تکان دادن قسمت های مختلف بدن، پریدن و … را می توانیم ابزار های دیگر برای آموختن و آموزش دادن موسیقی برشماریم. با انجام این کار ها شما در کنار موسیقی، خلاقیت و ابداع را نیز به کودکتان آموزش داده اید.

ابزار های ارزان قیمت دیگری هم هستند که می توانید از آن ها برای آموزش اولیه موسیقی استفاده کنید. این ابزار ها عبارت اند از:

1. ضبط کننده پلاستیکی

یکی از ابزار های ساده و ارزان برای این کار، ضبط کننده پلاستیکی است. طرز کار آن هم بدین صورت است که کودکتان برای ایجاد نت های گوناگون، انگشتان خود را بر روی حفره هایی قرار می دهد و سپس آن ها را از آن حفره ها بر می دارد.

2. طبل های دستی کوچک

این طبل ها در اَشکال مختلف و در اندازه های گوناگون در دسترس اند. این طبل ها ساده و ارزان قیمت هستند و طرز کارشان نیز آسان است. طبل های دستی برای یادگیری ریتم بسیار مفید واقع می شوند.

3. زنگ های دستی

این ساز های کوچک و ارزان برای هنر دوستان مبتدی و به ویژه کودکان، ابزار کارآمدی تلقی می شوند. آن ها را می توان با تکان دادن یا حرکت دادن نواخت. جنس این ساز ها بسیار محکم است و به صورت تکی یا بسته ای به فروش می رسند.

موارد گفته شده بیشتر برای آشنایی کودکان با موسیقی و آموزش های اولیه مناسب است. برای آموزش حرفه ای کودکتان بهتر است که آن ها موسیقی را در مهد کودک یا آموزشگاه بیاموزند. در ادامه برای مربیان و معلمان آموزشگاه های موسیقی مراحل آموزش موسیقی به کودکان را شرح می دهیم.

 

مراحل آموزش موسیقی به کودکان در آموزشگاه

کودکان وقتی میخواهند آموزش موسیقی را در آموزشگاه شروع کنند، بهتر است که مربیان و سایر دست اندرکاران آموزشگاه  ابعاد مختلف و متعدد دخیل در این زمینه رو مورد توجه قرار دهند.

عکسی از مراحل آموزش موسیقی به کودکان در آموزشگاه

عکسی از مراحل آموزش موسیقی به کودکان در آموزشگاه

برای آموزش موسقی به کودکان برای مربیان و معلمان موسیقی، نکاتی را برمی شماریم:

آموزش مرحله به مرحله

در نظر گرفتن این نکته بسیار حائز اهمیت است و نادیده گرفتن آن موجب می شود که کودک به طور کلی از آموختن موسیقی بیزار شود. شما لازم است مرحله به مرحله پیش بروید و تمام اطلاعات جدید را برای کودکان کاملا توضیح بدهید. به مثالی که ذکر می کنیم توجه کنید:

«این یک دکمه C وسط است که بین کلید های سه گانه و باس زندگی می کند و برای اجرای یک ضرب قلاب دوزی از آن استفاده می شود. نواختن آن نیز بدین صورت است … .»

در مثال ذکر شده، مفاهیم موسیقی زیادی پنهان شده است. برای مثالT کودک برای آموختن آن چه که بیان کردیم باید به مفاهیم ریتم، آهنگ و اصطلاحات موسیقی مسلط باشد؛ در غیر این صورت، نکات بیان شده، ذهن او را مشوّش می کند و یادگیری را به تاخیر می اندازد.

از معلوم شروع کنید و به سراغ مجهول بروید

برای مثال، معلمی برای آموختن کتاب های خطی موسیقی، از یک داستان قدیمی یک خانه استفاده می کند. درس اول از یک تخته وایت برد شروع می شود که روی آن خطوط چوبی قرار گرفته است.

عکسی از مربی در حال آموزش موسیقی در آموزشگاه

عکسی از مربی در حال آموزش موسیقی در آموزشگاه

پنج برای تریبل، پنج برای باس و … و این تبدیل به یک داستان خواهد شد. آن معلم در ابتدا دو دیوار بر تخته می کشد و از بچه ها، برای بیشتر درگیر کردن آن ها در فرآیند یادگیری، می خواهد حدس بزنند که آن چه بر تخته است چه چیزی است؟

اگر نتوانستند حدس بزنند، یک دودکش و چند پنجره می کشد و آنقدر ادامه می دهد تا آنها یک صدا بگویند :«خانه»! مفهوم خانه در ذهن کودکان از پیش جا افتاده است و آن ها با این مثال، دروس موسیقی را بهتر یاد می گیرند.

استفاده از روش های گوناگون برای تکرار

یادگیری هر مفهوم تازه ای، با تکرار و تمرین آسان تر و بهتر صورت می گیرد. برای یاد دادن موسیقی، آن را بار ها و بار ها تکرار کنید و از کودکان بخواهید همین کار را انجام دهند.

برای مثال، در آموزش مفهوم کلی این که برخی از نت ها روی خطوط قرار می گیرند و برخی دیگر هم در فضا ها، می توانید کودکان را رو به روی تخته سفید بنشانید، خانه موسیقی را برای آن ها رسم کنید و بگویید که نت ها بر روی تمام خطوط و فضا های خانه زندگی می کنند.

مجموع این روش ها تاثیر زیادی در یادگیری موسیقی دارد.

 

جمع بندی

داشتن آگاهی کامل از مراحل آموزش موسیقی به کودکان، این فرآیند را بسیار آسان تر و لذت بخش تر می کند.

شما به عنوان والدین کودک می توانید مفاهیم اصلی و ابتدایی موسیقی را برای کودکانتان شرح دهید و سپس به آموزش مفاهیم عمیق تر و دشوار تر  موسیقی به آن ها بپردازید. در این نوشته تلاش کردیم این مراحل را هم در خانه و هم در مهد کودک یا آموزشگاه برای شما توضیح دهیم.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

 

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

در لینک زیر میتوانید انواع ساز مخصوص کودکان (طبلک- بلز- پک ارف- کاخن- ویولن کودکان و …) را مشاهده کنید و اگر تمایل داشتید خرید نماید.

فروشگاه مخصوص ساز کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید