instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل (افرا) در فرت برد گیتار

تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل در فرت برد گیتار

یکی از مهم ترین بخش های گیتار، فرت برد است که بر صدای ساز گیتار تأثیر بسیار زیادی دارد. فرت برد گیتار بر روی نحوۀ نواختن و صدایی که از ساز گیتار خارج می شود تأثیر مستقیمی دارد و این به علت جنس چوبی است که در فرت برد گیتار استفاده شده است.

همچنین اگر بخواهیم از منظر زیبایی شناسی و احساس ساز را بررسی کنیم، فرت برد یکی از بخش هایی است که بر این دو مورد اثر گذار است. به همین علت است که بسیاری از افراد می خواهند درمورد تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل بدانند.

از برجسته ترین چوب های فرت برد گیتار می توان به چوب رز و میپل (افرا) اشاره کرد. تفاوت هایی میان این دو چوب وجود دارد که باعث شده چوب رز محبوب تر از چوب میپل باشد؛ اما این به این معنی نیست که چوب میپل از چوب رز بد تر است. در ادامه تفاوت های این دو نوع چوب بررسی می شود.

 

تفاوت ظاهر چوب ها

تاثیر چوب فرت بر روی گیتار

از منظر زیبایی شناسی اصولاً چوب رز رنگ قهوه ای کاراملی تیره و ظاهری دانه دار دارد؛ در صورتی که میپل سایه ای کرمی با منافذ کوچک و روشن دارد.

از نظر ساختار گیتاری که با فرت برد میپل ساخته شده باشد، دستۀ آن معمولاً یک ساختار یک تکه دارد که از همان مواد ساخته شده است. این بر خلاف چوب رزوود است که اغلب اجزای آن به هم چسبانده می شوند و دستۀ آن می تواند از مواد مختلفی ساخته شده باشد. چوب میپل صدای واضح تری دارد. گرچه قابلیت پخش به نوع پرداخت چوب نیز بستگی دارد؛ اما در بیشتر موارد میپل در مقایسه با چوب رز پرداخت آسان تری دارد.

منافذ و دانه های رزوود کثیفی و گرد و غبار را جذب می کند و به مرور زمان آن را مستعد تیره شدن می کند. همچنین برخلاف اهمیت زیاد آن، مردم زیادی هنگام ارزیابی کیفیت و عملکرد گیتار، فرت برد را نادیده می گیرند و بسیار روی دسته یا بدنۀ آن تمرکز می کنند و به ندرت به صفحۀ فرت برد و تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل توجه می کنند.

فرت برد گیتار بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا تا حد زیادی بر نحوۀ نواختن گیتار و صدای سازی که از گیتار به صدا درمی آید، تأثیرگذار است. علاوه بر اجرای تکنیک های مناسب در نواختن گیتار که به نحوۀ نواختن و لمس بستگی دارد، انتخاب چوب یکی از پر اهمیت ترین بخش خرید یک گیتار مناسب است که به تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل بر می گردد. همچنین به دلیل جنس چوب قابلیت پخش صدا در ساز تغییر می کند و از نظر بصری نیز توجه افراد را به خود جلب می کند.

این که بتوانیم انتخاب درستی بین چوب رزوود و میپل داشته باشیم به بررسی تفاوت های چوب ها بستگی دارد. ما سعی می کنیم در اینجا توضیحات بیشتری دربارۀ تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل به شما بدهیم تا تصمیم گیری و انتخاب برای شما راحت تر باشد.

 

انواع چوب ها

انواع چوب فرت

انواع چوب رز را می توانیم در سه دستۀ اصلی چوب رزوود هندی ، چوب رزوود برزیلی و چوب رزوود هندوراس و انواع میپل را در دو نوع میپل سخت و میپل نقره ای تقسیم بندی کنیم:

  • چوب رزوود هندی

چوب رزوود هندی از غنی ترین و محبوب ترین چوب ها برای فرت برد است. چوب رزوود هندی ویژگی شگفت انگیزی در ایجاد نت های سه گانه و عمیق دارد. این چوب از نظر هزینه نیز میان چوب های ساز گیتار، بسیار مقرون به صرفه است.

  • چوب رزوود برزیلی

چوب رزوود برزیلی از دسته چوب های گران قیمت است. پرداخت هزینۀ زیاد بابت خرید سازی از جنس چوب برزیلی می تواند به دلیل آن باشد که یافتن آن بسیار سخت است؛ زیرا برای تهیۀ این چوب از درختی که در خطر انقراض وجود دارد استفاده می شود.

  • چوب رزوود هندوراس

چوب رزوود هندوراس محبوبیت کمتری نسبت به چوب های رزوود هندی و رزوود برزیلی دارد؛ اما به همان میزان می تواند یک گزینۀ عالی برای استفاده در فرت برد گیتار باشد. این چوب رنگی مانند رنگ چوب رزوود برزیلی دارد و در معرض خطر انقراض هم وجود دارد اما نه به مقدار چوب رزوود برزیلی.

  • میپل سخت

میپل سخت به نسبت میپل نقره ای ماده ای سخت تر، با دوام تر و گران تر است که به دلیل هزینۀ بالایی که صرف آن می شود مناسب بودجۀ افراد نیست‌.

  • میپل نقره ای

میپل نقره ای برای افرادی که قصد پرداخت مبلغ اندکی برای خرید یک ساز دارند گزینۀ مناسبی است؛ اما این به این منظور نیست که کیفیت ساز هایی با این جنس چوب پایین است؛ بلکه به این منظور است که پیدا کردن آن راحت تر است. بسیاری از گیتار های از جنس میپل نقره ای ساخت چین و اندونزی هستند.

 

نحوه نگهداری مناسب چوبهای مختلف

نحوه نگهداری گیتار

نگهداری مناسب از ساز یکی از مهم ترین موارد برای استفاده از هر جنس چوبی است. فرقی نمی کند که چوب رزوود باشد یا میپل. نگهداری چوب رز به دلیل جنسی که دارد نیازمند رسیدگی بیشتری برای زدودن گرد و غبار است. برای اینکه بتوانید نگهداری خوبی از چوب فرت برد خود داشته باشید لازم است که با برداشتن سیم های گیتار شروع کنید و سپس آن را با دستمال آغشته به الکل تمیز کنید.

البته باید به نواحی رنگدار توجه کنید که نشان دهندۀ لکه ها و نواحی کثیف شده است. اگر این لکه ها از بین نرفتند می توانید از پشم فولادی کمک بگیرید. در مرحلۀ آخر می توانید بر روی یک پارچۀ تمیز روغن لیمو بریزید و برای برگرداندن فرت برد به حالت اولیۀ خود از آن استفاده کنید. سپس بعد از یک شب صبر کردن تا خشک شدن روغن سیم ها را مجدداً متصل کنید.

 

کلام آخر

شناخت جنس چوب ها و صدایی که تولید می کنند می تواند برای انتخاب نوع گیتار بسیار کمک کننده باشد. همچنین با شناخت تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل بهتر می توان سازی را که مد نظر داریم از دیگر سازها تفکیک کنیم.

چوب رزوود صدایی غنی دارد که این صدا در مقایسه با صدای چوب میپل ملایم تر است؛ اما اگر ترجیح شما گیتاری با صدایی تند است پیشنهاد ما به شما فرت برد میپل است. شما به راحتی می توانید تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل را از یکدیگر تشخیص دهید؛ زیرا فرت برد میپل متراکم و سخت تر از رزوود است و این موجب می شود تا نت ها آسان تر بیان شوند.

اکنون با توجه به شناخت بهتر ویژگی های میان این دو نوع چوب فرت برد رزوود و فرت برد میپل می توان تفاوت صدای چوب های رزوود و میپل را از هم تشخیص داد. مجموعه دلشاد اولین فروشگاه لوازم موسیقی در ایران است. شما در هر نقطه از ایران که هستید می توانید ساز محبوب خود را از این مجموعه سفارش دهید.

دلشاد موزیک از طریق باربری های مجاز و معتبر، ساز شما را به همۀ نقاط ایران و حتی خارج از کشور ارسال می کند.

صفحه مرجع گیتارهای یاماها yamaha - مقایسه و تست صدا و آنباکسینگ و لوازم جانبی

پیشنهاد میکنیم بعد از خواندن این مقاله سری هم به مقاله معرفی کامل گیتارهای یاماها C40، C70، C80 بزنید. در این مقاله همراه با معرفی و مقایسه، ویدیوی آنباکسینگ و تست صدای هرکدام را هم مشاهده خواهید کرد.

برای ورود به صفحه مرجع گیتارهای یاماها اینجا کلیک کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید