instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

Perfect pitch(پرفکت پیچ) کلمه‌ایه که شاید کمتر کسی اسمش رو شنیده باشه و بدونه دقیقا چیه و به چی کمک میکنه اما یکی از اصلی‌ترین توانایی‌هاییه که هرکسی که داشته باشه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر میتونه موسیقی رو یاد بگیره و سازهای مختلفو بنوازه. اصلا یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هاییه که به کمکش میتونیم بفهمیم استعداد موسیقی داریم یا نه.

راستی، قبل از اینکه کامل و ریز به ریز بفهمیم پرفکت پیچ چیه، اگه هنوز نمیدونید چجوری باید استعداد موسیقیتون رو کشف کنید یک سری به پست راه های کشف استعداد موسیقی در بلاگمون بزنید. همه مراحل رو با جزئیات براتون نوشتیم تا کمکتون کنیم استعداد درونیتون رو کشف و شکوفا کنید.

خب دیگه وقتشه بریم ببینیم که اصلا پرفکت پیچ چی هست و به چه دردی میخوره.

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست؟

وقتی میگیم پرفکت پیچ که بهش ابسولوت پیچ  (Abolute pitch) هم میگن منظورمون مهارتیه که فقط با شنیدن نت‌ها بتونیم بشناسیمشون و تشخیصشون بدیم و همینطور به توانایی‌ای میگن که بعضی خواننده‌های خاص بخاطر داشتن این استعداد میتونن درست و روی نت بخونن. حالا اگه میخوای بیشتر راجع به پرفکت پیچ بدونی تا آخر با ما همراه باش.

تا مدت‌ها بیشتر مردم فکر می‌کردن که داشتن پرفکت‌ پیچ ژنتیکیه و یا نیازه که فرد از سن خیلی کم آموزش موسیقی دیده باشه.

مثلا بعضیا میگن اگه یکی بعد از نه سالگی آموزشش رو شروع کنه دیگه شانسی برای یاد گرفتن این مهارت نداره، اما ما اینجاییم تا این مژده رو بهتون بدیم که جدیدا این نظریه رد شده.

پژوهشگرای مختلف بعد از کلی تحقیق فهمیدن که درسته که بعضیا ذاتی و ژنتیکی از این استعداد برخوردارن اما توی سن‌های بالاتر هم میشه یادش گرفت اما چیزی که توی یادگیری این مهارت مهمه اینه که با علاقه اتفاق بیوفته یعنی کسی مجبور به یاد گرفتنش نشه.

به هرحال همه میدونیم که هرکاری که با اجبار همراه بشه نتیجه برعکس میده و حتی اگه امیدی هم برای موفقیت وجود داشته باشه رو از بین میبره. مجبور شدن به یاد گرفتنش امکان و سرعت یادگیری رو پایین‌تر میاره.

علاقه باعث میشه که آدم‌ها راحت‌تر و سریع‌تر یاد بگیرن. نه فقط این مهارت رو بلکه هر مهارت دیگه‌ای رو چون علاقه باعث میشه تا بیشتر توجه کنیم و بیشتر براش وقت بذاریم.

کارکرد پرفکت پیچ چیست؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

همونجوری که قبل‌تر گفتیم به توانایی تشخیص و شناختن نت‌های مختلف فقط با شنیدن میگیم پرفکت پیچ. مثلا اگه یکی نت سی شارپ رو روی هر سازی مثلا پیانو بزنه، کسی که پرفکت پیچ داره بعد از شنیدن نت راحت میتونه اونو با اسم تشخیص بده.

خواننده‌هایی هم که این مهارتو دارن بدون اینکه نت رو بشنون میتونن درست و بدون اینکه از نت خارج بشن بخونن.

معمولا پرفکت پیچ خیلی نادرتر از اون چیزی که واقعا هست نشون داده میشه. کلا اینجوری جا افتاده و بین موزیسین‌ها پخش شده که مثلا بین هر ده هزار نفر فقط یه نفر از این توانایی یا استعداد برخورداره اما واقعیت اینه که این استعداد خیلی رایج‌تر از چیزیه که فکرش رو می‌کنین.

اگه بدونیم چجوری دنبال آدمایی که پرفکت پیچ دارن بگردیم، بین عموم مردم راحت میتونیم پیداشون کنیم.

چجوری میشه به مهارت پرفکت پیچ دست پیدا کرد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

با این‌که بعضیا فکر میکنن که پرفکت پیچ “واقعی” فقط از طریق ژنتیک به دست میاد، تحقیقایی که جدیدا انجام شده نشون داده که با تمرین و با کمک استادای خوب، کسایی که ذاتی این استعداد رو ندارن هم میتونن به دستش بیارن اما یادتون باشه که تقویت کردن این استعداد اونقدرا هم راحت نیست و به تمرین زیاد احتیاج داره فقط سعی کنید که وسط کار امیدتونو از دست ندید و روحیه‌اتون رو نبازید چون این مهارت خارق‌العاده فقط در چند قدمی شما قرار داره.

خب حالا که کامل فهمیدیم پرفکت پیچ چیه وقتش رسیده تا چندتا راهکار بهتون بگیم که به کمکشون این مهارت نایاب رو یکمی راحت‌تر به دست بیارید.

راهکارهایی برای تقویت پرفکت پیچ

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

  1. یاد گرفتنشو از بچگی شروع کن چون اون موقع مغز راحت‌تر یاد میگیره و انعطاف‌پذیرتره اما این اصلا به این معنی نیست که اگه دیرتر شروع کردی دیگه نمیتونی یاد بگیریش.
  2. به ژانرهای مختلف موسیقی گوش بده و درحالی که گوش میدی به گام صدا و نت‌ها توجه کن و سعی کن تشخیصشون بدی یا تلاش کن با گام درست باهاشون همخوانی کنی.
  3. منظم تمرین کن. مثلا نت‌های مختلف رو روی پیانو به صدا دربیار و سعی کن بدون نگاه کردن به کلید‌ها اسم نت رو تشخیص بدی.
  4. ساز بزن. زدن ساز با تقویت کردن گوش موسیقیایی میتونه باعث تقویت پرفکت پیچ بشه. گیتار، پیانو و ویولن گزینه‌های خوبی برای تقویت این مهارتن.
  5. کلاس برو. از یه استاد کار بلد کمک بگیر تا راهنماییت کنه و بهت درباره روند پیشرفتت فیدبک بده. یه استاد خوب میتونه بهت توی تقویت تکنیک های مختلف کمک کنه و بهت تمرینایی بده تا گوش موسیقیاییت رو تقویت کنی.
  6. از تکنولوژی استفاده کن. اپلیکیشن‌هایی هستن که به تقویت گوش موسیقیایی و پرفکت پیچ کمک می‌کنن مثلا اپلیکیشن perfect pitch trainer که با استفاده ازش میتونی کلی پیشرفت کنی.
  7. از دوستات کمک بگیر. ازشون بخواه تا با کمک آزمون‌هایی که توی سطح اینترنت و وبسایت‌ها هست ازت تست بگیرن. اینجوری میتونی اگه پیشرفت یا پسرفتی داشتی بفهمی و سعی کنی ایرادایی که داری رو پیدا کنی.

موزیسین‌هایی که پرفکت پیچ دارن

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

پرفکت پیچ چیست و چگونه به دست میاد؟

چندتا از بهترین آهنگسازهای کلاسیک مثل موتزارت، بتوون، شوپن و هندل این استعداد رو داشتن و بین خواننده‌های پاپ هم پیدا کردن کسایی که پرفکت پیچ دارن خیلی سخت نیست.

ماریا کری، مایکل جکسون، ویتنی هیوستن،خواننده گروه بی تی اس جئون جونگ کوک و حتی پاپ‌استار جوان چارلی پوث هم این استعداد رو داره و توی برنامه‌های مختلف یا حتی توی استوری‌ها و پست‌های اینستاگرامش نشون داده که چقدر سریع و راحت نت‌های موسیقی رو شناسایی میکنه.

نه فقط نت‌هایی که با ساز نواخته میشن، پوث حتی نت موسیقی رندوم‌ترین صداها مثل بوق ماشین یا صدای بسته شدن در رو هم فقط با یک‌بار شنیدن تشخیص میده.

مایکل جکسون هم یکی از اون موزیسین‌هایی بود که همه نت‌ها رو بدون اشتباه و با اسم میشناخت.

یادت نره که به دست آوردن این مهارت زمان‌ بره و تلاش زیادی لازم داره پس صبور باش. تازه، حتی اگه با این تمرینا نتونی مهارت پرفکت پیچت رو تقویت کنی بازم تبدیل میشی به یه موزیسین عالی با گوش فوق‌العاده برای شناخت گام صدا و موسیقی پس ناامید نشو.

جمع‌بندی

تقویت استعداد پرفکت پیچ اصلا غیرممکن نیست فقط مثل یاد گرفتن هر مهارت دیگه‌ای نیازمند تمرین و استمراره پس ناامید نشو و با قدم قدم طی کردن مسیر و در آرامش به سمت رویای شیرین موزیسین شدن پیش برو.

حالا که فهمیدیم یکی از راه‌های تقویت این استعداد تمرین و گرفتن ساز زدنه، با خیال راحت برو به دلشاد موزیک و یاد گرفتن پرفکت پیچ و تقویت گوش موسیقیایی رو با خریدن ساز مورد علاقت با بهترین کیفیت و قیمت مناسب که کمتر جایی پیدا میشه شروع کن.

ما در دلشاد موزیک همیشه حواسمون به شما هست و تلاش میکنیم تا با مشاوره درست و رسوندن ساز باکیفیت و درجه یک به دستتون مسیر رو براتون لذت‌بخش‌تر و آسون‌تر کنیم.

 

مقایسه سازهای دلشاد موزیک

گیتار ها

سازهای ایرانی

سازهای کوبه ای

سازهای بادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید