instagram delshad music instagram delshad music
اینستاگرم واتس‌اپ تلگرام آپارات

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن چیست؟

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن چیست؟

موسیقی فیلم که به آن موسیقی متن نیز گفته می شود، نوعی موسیقی است که منحصرا برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی یا یک انیمیشن نوشته شده و بر روی آن میکس می شود. موسیقی فیلم را می توان یکی از گرایش های مجزا در هنر موسیقی به حساب آورد.

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

محتوا پنهان

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

قدمت موسیقی متن فیلم به زمان ابتدای پیدایش سینما باز می گردد. یکی از سوال های متداول برای افرادی که به حوزه موسیقی به خصوص موسیقی متن علاقه مند هستند، تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن است.

برای این که بیشتر با این موضوع آشنا شوید و جواب سوال خود را پیدا کنید، ادامه مقاله تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن  را از دست ندهید.

موسیقی فیلم و انیمشین چیست و چگونه ساخته می شود؟

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

موسیقی متن فیلم و انیمشین در واقع نوعی موسیقی است که به صورت انحصاری برای یک فیلم یا انیمیشن نوشته و سپس نواخته می شود. موسیقی می تواند بیانگر احساسات یک فیلم باشد و کاری کند که بیننده را مشتاق به ادامه دیدن فیلم کند.

در مورد تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن در ابتدا باید گفت که اکثر کسانی که به عنوان آهنگساز متن فیلم فعالیت دارند، قبل از ساخت موسیقی فیلم با کارگردان آن ملاقات می کنند.

در واقع موسیقی فیلم با دستور کارگردان ساخته می شود و این کارگردان است که تعیین می کند یک موسیقی باید چگونه در کدام قسمت از فیلم وجود داشته باشد. موسیقی متن فیلم و انیمیشن بر اساس ژانر فیلم، تمپو ها، هیجانات و جو کلی و حاکم بر فضای فیلم ساخته می شود.

ساخت موسیقی انیمیشن چه تفاوتی با دیگر پروژه ها دارد؟

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

مهم ترین نکته در تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن در این است که تمامی انیمیشن ها شبیه یک بوم خالی هستند. یعنی خیلی ساده شروع می شوند و برای این که بتوانند مخاطب خود را جذب کنند، به شدت به موسیقی متکی هستند.

به همین دلیل مهم ترین تفاوت انیمیشن با فیلم این است که انیمیشن نیاز بیشتری به موسیقی متن دارد؛ زیرا یکی از عواملی که باعث می شود بیننده ها به خصوص کودکان و نوجوانان با شخصیت های داستان ارتباط برقرار کنند، موسیقی است.

موسیقی در کنار داستان انیمشین می تواند به شخصیت ها عمق احساسی ببخشد و کاری کند که مخاطبان احساس هم ذات پنداری بیشتری با شخصیت داشته باشند.

یعنی به طور کلی در تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمشین باید گفت که انیمشین نیاز خیلی بیشتری به موسیقی متن دارد؛ زیرا موسیقی علاوه بر این موارد نشان دهنده احساسات در انیمشین است. هر انیمشین باید موسیقی متن مخصوص با دنیای خود را داشته باشد.

یعنی موسیقی ای که برای انیمشین ساخته می شود، باید با شخصیت های آن، دنیای انیمشین و موارد دیگر آن همخوانی داشته باشد تا بتواند بهترین اثر گذاری را داشته باشد.

مهم ترین تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن، در فرایند ساخت آن هاست. همه می توانند به طور همزمان بر روی جنبه های ساخت انیمیشن کار کنند. اما در هنگام ساخت فیلم، همه چیز مرحله به مرحله پیش می رود.

به همین دلیل است که گاهی اوقات موسیقی متن انیمیشن همزمان با ساخت انیمیشن ساخته می شود.

برای این که فرآیند ساخت موسیقی انیمشین خوب پیش برود، آهنگساز نباید احساسات شخصیت های انیمشین را سطحی یا خیلی کمدی ببیند.

در تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمشین باید گفت که برای ساخت موسیقی انیمشین آهنگساز باید خودش را جای شخصیت داستان قرار دهد و سوالات مختلفی از خودش مانند این که شخصیت به چه چیزی فکر می کند، چه اهدافی دارد و چه کاری می خواهد انجام دهد فکر کند.

فکر کردن به موارد این چنینی کمک می کند تا آهنگساز موسیقی های بهتری را برای انیمشین بسازد. همچنین در اغلب موارد ساخت موسیقی انیمیشن براساس استوری برد است و آهنگساز انیمیشن تصاویری در دست دارد تا با حال و هوای انیمیشن آشنا شود.

نحوه ساخت موسیقی فیلم ها

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن

حال که متوجه شدید تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن چیست، باید به نحوه ساخت موسیقی فیلم اشاره کنیم. در ساخت موسیقی متن فیلم اول از همه باید جو حاکم بر فیلم مشخص شود؛ زیرا جو فیلم می تواند تاثیر بسیار زیادی روی موسیقی تولید شده برای فیلم بگذارد.

موسیقی ای که با جو حاکم بر فیلم همخوانی داشته باشد و به خوبی اجرا شده باشد، می تواند مخاطب را به سمت خود بکشاند و او را پای فیلم نگه دارد.

برای این که جو فیلم مشخص شود، کارگران و آهنگساز با یکدیگر در این زمینه گفت و گو هایی خواهند کرد.

برای مثال کارگردان مشخص می کند که فیلم مورد نظر قرار است روی زمین اتفاق بیفتد یا در فضا جریان دارد و  به نوعی در دسته فیلم های علمی تخیلی قرار می گیرد؛ زیرا فیلم هایی که در فضا جریان دارند، معمولا موسیقی متن آن ها به گونه ای ساخته می شود که بی کران بودن فضا و عظمت فضا را نشان دهد.

یا در مثالی دیگر موسیقی فیلم های وسترن و وسترن اسپاگتی معمولا نشان بی قانونی در غرب وحشی قدیم است. فراتر از جو حاکم فیلم، یک موسیقی حتی نشان دهنده زمانی است که داستان فیلم در آن اتفاق می افتد؛ زیرا موسیقی می تواند یادآور بازه زمانی خاص باشد.

آهنگسازان برای این که بتوانند نشان دهند داستان فیلم در چه بازه زمانی و چه مکانی اتفاق می افتد، از ساز های مختلف استفاده می کنند که می توانند حال و هوای یک فیلم را ایجاد کند.

برای مثال اکثر مردم دنیا هنگامی موسیقی های نواخته شده با ساز عود را می شوند، ناخودآگاه یاد کشور های عربی می افتند.

علاوه بر این موارد یکی از نکات بسیار مهم دیگری که در ساخت موسیقی متن فیلم باید به آن توجه کرد، حس و حال فیلم است؛ زیرا در اینکه موسیقی می تواند احساسان بیننده فیلم را برانگیزد شکی نیست.

به همین دلیل یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود فیلم روی احساسات بیننده تاثیر عمیقی بگذارد، موسیقی آن فیلم است. موسیقی فیلم می تواند برای ایجاد حال و هوای عاشقانه بین دو عاشق یا برای ایجاد صحنه ای غم انگیز مانند مرگ یکی از شخصیت های داستان به کار گرفته شود.

نتیجه گیری

موسیقی فیلم یکی از شاخه های مهم موسیقی است. ساخت موسیقی برای انیمشین و فیلم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا موسیقی نشان دهنده کیفیت، احساسات، جو فیلم و انیمشین و بسیاری از موارد دیگر است.

کسانی که قصد دارند در حوزه ساخت موسیقی متن فیلم و انیمشین شروع به کار کنند، باید با نکات بسیار زیادی آشنا شوند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با موسیقی فیلم، در مورد تفاوت موسیقی متن فیلم و انیمیشن توضیح داده شد.

برای مشاهده تمام مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده مقالات آموزشی

خرید انواع ساز برای کودکان

خرید فلوت رکوردر برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید