فهرست کتاب خودآموز سازدهنی
- پیشگفتار ناشر
- ترانه جویبار
- کدامیک از جملات زیر حرف دل شماست؟
- فصل اول: مبانی نواختن سازدهنی کروماتیک
- چرا نتهای سازدهنی مثل پیانو منظم و متوالی نیستند؟
- کروماتیک و دیاتونیک یعنی چه؟
- دیز و بمل Diese & Bemol چیست ؟
- روشهای مختلف نواختن نتهای سازدهنی کروماتیک
- فصل دوم شانزده قطعه در تنالیته های مختلف
- فصل سوم کسر میزان 6/8 هر میزان دو سیاه نقطه دار
- فصل چهارم قطعاتی برای همنوازی گیتار و سازدهنی
فهرست آهنگ ها در کتاب خودآموز سازدهنی
- عزیزم سوزه
- خوابهای طلایی
- ملودی سمفونی نهم بتهوون
- بارون بارونه
- دایه دایه
- اران خواز (مونامو)
- خوب بد زشت
- مجنون نبودم سلطان قلبها .
- دریاچه قو (Swan Lake)
- چشمان سیاه (Dark Eyes)
- پاپیون Free As The Wind
- سلنزارا (Solenzara)
- صدای سکوت The Sound Of Silence))
- سلام (Hello)
- هتل كاليفرنيا (Hotel California)
- شور عاشقانه (هزار دستان)
- عروسی عشق (Wedding Of Love)
- دیروز (Yesterday)
- آیریلیق (جدایی)
- لایم لایت (Lime Light)
- رومانس (Romance)
- امانوئل (Emmanuelle)
- رشیدخان
- عزیز جون دختر شیرازی
- بوی گندم
- مرا ببوس
- ای که بی تو
- سیسیلیانو (Siciliano)
- گرینز لیوز (Greensleeves)
- جان مریم
- پدرخوانده (The Godfather)
- پدرخوانده برای گیتار
- گل سنگ
- گل سنگ برای گیتار
- جمعه
- جمعه برای گیتار
- رومئو و ژولیت (A Time For Us)
- رومئو و ژولیت برای گیتار
- میدو لندز (Meadow Lands)
- میدو لندز برای گیتار
- شکار آهو
- شکار آهو برای گیتار
- لامبادا (Llorando Se Fue)
- لامبادا برای گیتار
- قصه عشق (Love Story)
- قصه عشق برای گیتار
- عشق آبی است Love Is Blue)
- عشق آبی است برای گیتار
- خوابهای طلایی در Em
- خوابهای طلایی برای گیتار
پیشگفتار کتاب خودآموز سازدهنی
به نام خدا
نخستین سازدهنی امروزی توسط فردی به نام (Christian Friedrich Buschmann) در اوایل قرن 19 و در سال 1820 ساخته شد.
البته به موازات آن از سرچارلزویت استون نیز به عنوان مخترع این ساز نام می برند؛ که در سال 1829 ساز ساخته خود را “ایولینا” نامید. تا مدتها این ساز مورد استفاده ی آماتورها و اغلب روستاییان بود.
سپس به تدریج کسترش یافته ونظر حرفه ای ها را جلب نموده تا در کشورهای مختلف قبول عام یافت.
شاید در ابتدا سازندگان اولیه ی آن نیز تصوری از اینهمه پیشرفت را نداشته و شاید امروزه نیز برای کسانی که آشنایی مختصری درباره ی آن دارند باور کردنی نباشد که نوازندگان این ساز به حدی از ویرتوزیته رسیده اند که بسیاری از قطعات مشکل مانند کنسرتو ویولن های بزرگ را همرا با ارکستر و با یک ساز کوچگ دهنی در حد عالی و غیر تصور اجرا می کنند.
همچنین ارکسترهای کوچک و بزرگی با ترکیبی از انواع سازدهنی در سراسر دنیا به وجود آمده اند و با اجراهای بی بدیل خود ثابت کرده اند که این ساز به ظاهر کوچک از چه پتانسیل بالایی – هم در اجرای فیزیکی و هم در انتقال انواع احساسات موسیقایی – برخوردار است و سازی که روزی به آن به عنوان اسباب بازی کودکان و سرگرمی بزرگسالان نگرسته می شد، امروزه در کمال اقتدار در کنار سازهای کلاسیک جهان عرض اندام میکند.
اما گذشته از قابلیت های حرفه ای، به خاطر برخی خصوصیات از جمله جثه ی کوچگ (به طوری که براحتی در جیب جا می گیرد)، محتاج نبودن به کودک، سهولت و جذابیت یادگیری در ابتدا کار، قابلبت اجرا در مکان های مختلف – از جمله فضای های باز (پارک ها، کوه، گوشه ی خیابان و غیره…) صداهای متنوع و حتی ارکسترگونه و انطباق آنها با انواع موسیقی های عامیانه و سرگرم کننده و نیز موسیقی ملل مختلف؛ امروزه سازدهنی – بیش از هر ساز دیگر – مورد اقبال عامه ی مردم قرار گرفته و به قول معروف مردمی شده است.
در ایران از قدیم-جز معدود موارد-آنرا در اسباب بازی فروشی های می دیدیم و در موسیقی مرکز توجهی نبود. در سال های اخیر با توجه به گسترش موسیقی در بین مردم و نیاز به باز شدن فضای بیشتر توجه برخی موسیقیدان ها به زمینه های جدیدر کار جلب شده از جمله و به ویژگی آقای پاک نژاد- به عنوان موسیقیدانی حرفه ای، با قریحه و اهل تحقیق- که برای اولین بار این ساز را ساز اول خود قرار داده و با شور و عشقی زایدالوصف تمام اطلاعاتی خود را در موسیقی به این ساز منتقل نموده اند؛ که ثمره آن علاوه بر نوازندگی درخشان و عالی- بخصوص روی قطعات ایرانی- تحقیق در مورد این ساز، نوشتن کتابهای آموزشی و معرفی و نشر آن در جامعه ی ما بوده است.
دوره ی جامع آموزش سازدهنی (خودآموز سازدهنی) در 3 جلد که کتاب حاضر مجلد دوم آن است با علاقه ووسواس فروان نوشته شده و سعی نویسنده و انتشارات سرود بر این بوده که علاوه بر بهره گیری از آخرین دستاورد های آموزشی در زمینه ی موسیقی تا سرحد امکان کتاب ایرانی باشد.
اینجانب نیز در حد بضاعت خویش در بازنگری و ویرایش کتاب کوشیده و تذکرات لازم را به نویسنده داده ام و در مجموع تلاش بر هرچه بی عیب تر بودن کتاب بوده است. تا چه قبول افتد و چه نظر آید.
در خاتمه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی تمامی آنانیکه در راه تعالی فرهنگ این مرز و بوم زحمت کشیده و از آنها اموخته ایم و با آرزوی موفقیت هرچه بیشتر برای آقای پاک نژاد و سایر موسیقیدانان جوان و پیشرو ایرانی و با امید به اینکه این کتاب مورد قبول اساتید گرانمایه و سایر علاقه مندان قرار گیرد مطلب را خاتمه می دهم.
محمد رضا گرگین زاده
ترانه جویبار
به نظر شما یک بوم سفید نقاشی با یک فضای ساکت مشابه است؟
شاید بگویید سفید خودش یک رنگ است، و سکوت را نمی شود نوعی صدا به حساب آورد.
ایا می توانیم بگوییم همان طور که نور سفید، همه رنگ ها را در خود دارد، سکوت هم از همه اصوات تشکیل شده است؟
جایی را تصور کنید که چیز خاصی نگاه شما را جلب نمی کند، ولی صداهایی را می شنوید، آن جا را مقایسه کنید با مکانی که اشیاء و احجام رنگارنگی وجود دارد ولی صدایی به گوش نمی رسد، کدامیک را دارای روح بیشتری می دانید؟
البته تردیدی نیست که همه پدیده های جهان پیرامون ما سرشار از معنا و پیامند، و آنان که جانشان با جوهر حقیقت جویی عجین است، از طریق هر کدام محسوسات عالم هستی، خود را به سرچشمه حقایق نزدیک می کنند، با این وجود به نظر می آید صداها به گونه متفاوتی با ناشناخته ترین زوایای روح و نهاد ما ارتباط دارند. به زعم کسانی که «حرکت» را اساس هستی می دانند، شاید بتوان این گونه بیان کرد:
زندگی یعنی حرکت و سکون یعنی فنا؛ صدا با این که به ذات خود هیچ است، در حقیقت حاوی نوعی حرکت و روح حیات است. و آن گاه که موزون باشد، در جان آدمی ایجاد توازن و تعادل می کند.
اما بیان این کلمات در مورد موسیقی، روح کنجکاو بسیاری از ما را آرام نمی کند.
می دانیم رنگ های مختلف، مواد لازم کار یک نقاش هستند، اما چه کسی می داند مواد که یک نوازنده مصرف می کند چیست؟ میکل آنژ در میان تخته سنگی مجسمه ای را می بیند و برای رسیدن به آن، اضافه های تخته سنگ را می تراشد. آن چه آهنگساز احساس می کند چیست؟ او با آرایش و پیرایش کدام پدیده شما را این چنین مفتون هنر خود می کند، و این همه شگفتی می آفریند؟
آیا این چیزی که به خودی خود وجود ندارد، چگونه بر موجودات زنده اثر می گذارد؟
این پدیده سحر آمیز چگونه قناری ها را به آواز خواندن وا می دارد؟ چگونه کودک چند ماه ای را به وجد می آورد؟ چگونه شما را در حدی منقلب می کند که مجالی برای نفس کشیدن نمی ماند، و زمانی در وجودتان آن چنان احساس سبکبالی می آفریند که گویی بر فراز تپه ای در دشتی سرسبز پر می کشید و در آن جا اقیانوسی از لطیف ترین هواها به شما هدیه می شود؟ در این لحظه عاشقانه، دیگر پنجره ای به سوی هوای آزاد معنی ندارد، موسیقی همه دیوارها را یک جا برمی دارد.
موسیقی روحانی ترین احساسات درونی انسان را بیدار می کند و او را در اوج کاینات به پرواز در می آورد. گاهی وجود آدمی را هم چون قطعه مومی در زیر تابش سوزان خود ذوب می کند، او را یکسره تسلیم خود می کند، و گاهی مثل بچه گنجشک سرمازده ای درمیان مخمل گرم و نرم خود در آغوش می گیرد. و عطر اغوش این افسونگر ناپیدا شور زندگی را در جانش جاری می سازد.
همه این قدرت نفوذ از کجاست؟ این اینه از کدام خورشید کسب نور می کند؟ این بی نهایت نشان از کدام بی نهایت دارد که دل در پذیرش این همه تاثیر و ذهن در تفسیر عظمت آن حیران می ماند؟
آفریدگار نغمه ها انگور عشق را در خم عالم می ریزد تا جان های شیفته را از می نوشتن موسیقی سیراب کند. آنان که عکس رخش را در این پیاله می بینند، نمی دانند از این شکر دل انگیز با چه کسی سخن بگویند، که عزیزترین کسان در این خلوت مقدس نامحرمند.
موسیقی تجلی حضور اوست که در جان هستی دمیده شده؛ هیچ مسلک و آیینی نیست که در آن، صورت خوش جایی نداشته باشد؛ هیچ کهکشانی از ریتم و هارمونی بی بهره نیست؛ هیچ نثری بدون موسیقی به نظم تبدیل نمی شود؛ ضربان شما موسیقی را فریاد می زند و مباد که قلبتان ار ترنم وابماند.
این را به خوبی دریافته ام که عقلانی ترین و استدلالی ترین گرایش های انسانس، در نهایت، برای رسیدن به یک حس است و موسیقی خود، حس ناب است بدون هیچ واسطه ای- ارج بگذارید به احساسی که شما را به خزانه حقایق راه می برد، گرامی بدارید لذتی را که حاصل آن گوهر معرفت است نه خودباختگی… این کیمیای سعادت، پاداش وجود تعادل در تعادل میان احساس و ادراک شماست.
این وسعت ذهن شماست که حدود عظمت موسیقی را معلوم می کند؛ این خلوص طلای وجود شماست که عیار موسیقی را به شما می نماید؛ آن که موسیقی را بی مقدار بیابد، علت را درون خود بکاود.
«موسیقی از زلال ترین پدیده های آفرینش است، موسیقی بلوری از حقیقت عشق است.»
این حدیث جاوید را اب هم در گوش پونه های لب جوی زمزمه می کند؛ پونه ها در جواب لبخندی می زنند و عطر افشانی می کنند؛ بلبلان تایید می کنند؛ پروانه ها این پیام را از این گل به گل می برند؛ گنجشکان هیاهوی براه می اندازند؛ آذرخش خود نمایی می کند.
باران لطیفی همه جا را مرطوب می کند؛ باد علف ها را می رقصاند؛ بلدر چین ها سرمست از بوی گندمزار ترانه می سرایند؛ شاخه های بید این بزرگ را رهبری می کنند؛ زمین و آسمان جایشان عوض می شود؛ طوفان و آرامش، یک دیگر را در آغوش می کشند.
در افق؛ رنگین کمان دروازه شهر آرزوها را چراغانی می کند؛ از دور آواز خوانی چوپانی به گوش می رسد؛ قاصدک ها تن به باد می سپارد؛ ابرهای نارنجی کم رنگ می شوند؛ پرندگان به خانه بر می گردند؛ درختان برای آفتاب دست تکان می دهند.
نسیم خنکی بر گونه گیاهان می لغزند؛ حنیاگر زمان اهنگ شب می نوازند؛ همه موجودات از لالایی این مادر مهربان به خواب می روند؛
روح حیات، زیر پوست شب آرام می گیرد
فردا با لبخند خورشید، موومان دیگری آغاز می شود.
منصور پاک نژآد
پاییز1381
کدامیک از جملات زیر حرف دل شماست؟
- مثل یک رویاست اگر من هم بتوانم سازدهنی بزنم، بخصوص در پیک نیک و مسافرت.
- من عاشق صدای سازدهنی هستم، اما وقت و حوصله زیادی برای تمرین و نت خوانی ندارم.
- من آدم با استعدادی هستم، اما در مورد نوازندگی یک ساز، هنوز خودم را آزمایش نکرده ام.
- فکر می کنم که بیشتر دوست دارم به موسیقی گوش بدهم، تا اینکه بخواهم خودم سازبزنم اما در مورد سازدهنی اگر بدانم می شود زود یاد گرفت….؟!
- من خودم ساز می زنم، صدای سازدهنی را هم خیلی دوست دارم، ولی هیچ وقت در مورد اینکه سازدهنی بزنم به طور جدی فکر نکرده بودم.
- فکر می کنم برای سن من دیگر یادگیری یک ساز خیلی دیر شده است.
- فکر نمی کردم سازدهنی هم می تواند مثل، ساکسیفون و فلوت یا خیلی از سازهای دیگر یک ساز کامل باشد، که بشود با آن یک ملودی را بی کم و کاست اجرا کرد.
- من دوست دارم هر کاری را درست و حسابی و روی اصول صحیح و علمی آن یاد بیگروم، اگر قرار است سازدهنی بزنم، نمی خواهم فقط چند قطعه ساده و کوتا بلد باشم.
از من نشنیده بگیرید: فقد با آنهایی هستم که می خواهند سازدهنی را در زمان کوتاهی و بدون نت بزنند: توصیه می کنم کتاب اول را با نوار ان تهیه کنید و شماره همه نت ها را به مداد بالای هر کدام بنویسید و ضمن گوش کردن به نوار، قطعات را اجرا کنید.
البته ابتدا لازم است که درسهای اول و دوم را به خوبی تمرین کنید. حتما بعد از این کار کم کم به نت خوانی هم علاقه مند می شوید و قطعات کتاب دوم را هم می زنید.
نواختن سازدهنی به خصوص برای ایرانیان که ار باهوش ترین ملت های جهانند، کاری اسانی است. فقط کافی است مراحل آموزش را گام به گام دنبال کنید.
یک فرد چهل و پنج ساله، اگر امروز شروع به یادگیری سازدهنی نکند، سال اینده چهل و شش ساله است و هنوز هم نمی تواند سازدهنی بزند.
به امید زمانی که در هر خانواده ایرانی حداقل یک نفر سازدهنی را به خوبی بنوازد.
پشت کتاب خودآموز سازدهنی
HARMONICA
Book 1 Tremolo
MANSOUR PAKNEJAD
منصور پاک نژاد در سال 1339 در اصفهان متولد شد. از نو جوانی نوازندگی را با سازهای کلاویه ای و سازدهنی شروع کرد. در سال 1359 مقدمات نواختن گیتار را نزد مهندس بهمن نوایی فرا گرفت و پس از آن مراحل تکمیلی ره به مدت 2 سال زیر نظر آقای داریوش افراسیایی گذراند. در خلال همین سالها دوره های کوتاهی را نیز به فراگیری نوازندگی سنتور و کلارینت پرداخت.
در سال 1366 با استاد پرویز منصوری آشنا شد و بنا بگفته ی خودش «تماس و بهره گیری از راهنمایی های ایشان در غنی سازی دانش تیوریک و بالا بردن درک موسیقایی او بسیار موثر بوده است».
از آن به بعد مطالعه و تلاش بی وقفه وی برای کسب تجربیات فردی، الهام گرفتن از متد تدریس سازهای مختلف و انتقال آن به سازدهنی و نیز ملاقات با اساتید موسیقی در داخل و خارج از ایران عواملی بوده اند.
با کسترش دانسته های وی در زمینه سازدهنی و همچنین گیتار کمک قابل توجه ای کرده اند. نامبرده تحصیلات دانشگاهی را در رشته ی زبان انگلیسی گذرانده و به شعر و ادبیات و عکاسی نیز علاقه داشته و آثاری نیز در این زمینه ها دارد.
ولی آهنگ سازی و نوآوری در نواختن گیتار و سازدهنی بیشترین جاذبه را برایش دارد. وی نهایت تلاش خود برای پیش برد تکنیک و معرفی سازدهنی بکار گرفته است.
و در حال حاضر ضمن تدریس گیتار و سازدهنی و تنظیم قطعات موسیقی برای این دو ساز که از فعالیت های اصلی او به شمار می آیند به کار تحقیق در شیوه ای اجرا و آموزش انواع سازدهنی مشغول است که حاصل آن 4 جلد کتاب «روش جامع آموزش سازدهنی» همرا به سی دی آنها می باشد. با آرزوی توفیق هر چه بیشتر برای او.
کتاب خودآموز سازدهنی کتاب دوم کروماتیک اثر منصور پاکنژاد در ۸۰ صفحه توسط نشر سرود منتشر شده است.
خرید کتاب خودآموز سازدهنی
در همین سایت دلشاد موزیک شما می توانید کتاب خودآموز سازدهنی را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتابهای حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.