فهرست کتاب دلنوازان 4 مجموعه ای از آثار بزرگان موسیقی ایران
عنوان |
دستگاه |
صاحب اثر |
پیش درآمد ماهور | ماهور | اجرای استاد محمدرضا لطفی |
به حریم خلوت خود | ماهور | اجرای بانو پریسا |
بی همزبانی | ماهور | اجرای استاد محمدرضا شجریان |
عطر آشنایی | ماهور | اجرای استاد جلیل شهناز (آلبوم گل من) |
رنگ ماهور | ماهور | کتاب چهارم ویولون هنرستان |
تاب بنفشه | ماهور | اجرای بانو پریسا |
جادوی نگاه | ماهور | جعفر جفرودی |
نرگس مستی | ماهور | اجرای ارکستر گلها |
آسمان هر شب به ماه | چهارگاه | اجرای بانو پریسا |
ای آیتی ز رویت | چهارگاه | اجرای استاد صدیف |
ای آمان | شور | اجرای استاد شجریان |
هنگام می | دشتی | اجرای ارکستر گلها با تنظیم اسماعیل واثقی |
سرو خجل | ابوعطا | اجرای استاد شجریان |
موسم گل | دشتی | اجرای استاد لطفی و بانو هنگامه اخوان |
فغان شب | دشتی | اجرای بانو روح انگیز |
شب انتظار | شور | اجرای استاد داریوش رفیعی |
شکایت معشوق | ابوعطا | اجرای استاد تاج اصفهانی |
ذلیل و بیچاره | شور | اجرای بانو روح انگیز |
بگذار بسوزم | شور | اجرای ارکستر گلها |
نوا | اجرای بانو پریسا | |
باغ رویا | نوا | اجرای ارکستر گلها |
نبود ز رخت | افشاری | اجرای ارکستر گلها |
دوش دوش دوش | شور | اجرای ارکستر گلها |
خدا کنه که خوابم نبره | شور | اجرای ارکستر گلها |
نوای کاروان | اصفهان | اجرای استاد نادر گلچین |
ایران | اصفهان | اجرای استاد اقبال آذر |
رنگ اصفهان | اصفهان | اجرای گروه درویش |
باشد از لعل تو | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
ای بت چین | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
به اصفهان رو | اصفهان | اجرای استاد تاج اصفهانی |
باغ نظر | همایون | اجرای گروه استاد پایور با صدای شجریان |
رنگ همایون | همایون | اجرای گروه استاد پایور |
والس | اصفهان | اجرای ارکستر استاد فرهاد فخرالدینی |
چوپان | اصفهان | اجرای استاد محمد نوری |
طاقتم ده | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
تنها با گلها | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
مینای شکسته | ماهور | اجرای ارکستر گل ها |
پریچهر و پریزاد | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
والس تاجیکی | اصفهان | اجرای دولتمند خلف (تاجکستان) |
آوای تنهایی | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها با صدای بانو الهه |
موج آتش | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
چو اسیر دام تو ام | اصفهان | اجرای بانو دلکش |
بگذر از من | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
کولی | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها |
رویای خواب | اصفهان | اجرای ارکستر گل ها (قدیمی) |
آیریلیق | اصفهان | اجرای ارکستر با تنظیم واروژان |
خواب های طلایی | اصفهان | اجرای استاد جواد معروفی |
پاییز آمد (ساری گلین) | اصفهان | اجرای گروه کر |
ازغم عشق تو | سه گاه | اجرای استاد شجریان |
آواز دل | سه گاه | اجرای ارکستر گل ها |
رسوای زمانه | سه گاه | اجرای ارکستر گل ها با صدای بانو پوران |
پیش درآمد اصفهان | اصفهان | اجرای استاد جلیل شهناز |
ناوک مژگان | اصفهان | اجرای استاد نادر گلچین |
رفتم که رفتم | اصفهان (شوشتری) | اجرای ارکستر گل ها |
کوی بلاکشان | بیات ترک | اجرای ارکستر گل ها |
نظری اجمالی در تاریخ و موسیقی ایران از گذشته تا به امروز
در طول تاریخ موسیقی ایران دوران گذار مختلفی ایجاد شده و بررسی موسیقی در ایران باستان بسیار دشوار و سخت است.
این دشواری بیشتر به این خاطر است که بازمانده های هنر موسیقی در آن دوران در حد چند نام سازه خنیانگر لحن و نوا است و اثر ثبت شده موسیقی از دوران باستان ایران وجود ندارد و شاید آن چه که امروزه در دست است از لحن ها و نواهای ایران باستان به یادگار مانده باشد.
در دوران باستان از دو آهنگساز به نام های بارید و نکیسا صحبت می شود که هر دو متعلق به دوران سلطنت ساسانیان بوده اند.
باربد از موسیقی دانان و نوازندگان به نام و از بزرگترین آهنگسازان دوران خسروپرویز بوده که در کتابهای ادبی و تاریخی مانند شاهنامه فردوسی و خسرو و شیرین نظامی حکایاتی از او نقل شده است و مقام او نزد خسروپرویز به حدی بوده که هر کس حاجتی داشته مطلب خود را به وسیله ی بارید به اطلاع شاه می رسانده از جمله وقتی که اسب محبوب سلطان موسوم به شبدیز مرد کسی جرات اظهار آن را نداشت.
اما بارید نغمه ی مخصوصی تهیه و خسرو را از حادثه آگاه کرد گفته می شود که بارید سیستم موسیقی خاصی بنا کرده که شامل هفت نظام شاهی (خسروانی) برای هر روز هفته سی لحن برای سی روز هر ماه که به سی لحن بارید معروف است و سیصد و شصت دستان میباشد و هر روز یکی از آنها را که مناسب بوده می نواخته نظامی اسامی سی لحن بارید که برای سی روز ماه ساخته در کتاب خسرو و شیرین آورده و مطلب را با این شعر آغاز کرده است:
ستای بارید آواز در داد
سماع ارغنون را ساز در داد
نام هایی که نظامی در خسرو و شیرین آورده معلوم نیست نغمات اختراعی بارید باشد اما چون نام اغلب آنها فارسی خالص است میتوان حدس زد که این نغمات یادگار دوره ساسانی است.
نغمه هایی از قبیل گنج یاد آور آرایش، خورشید، مشکدانه نیمروز رامش، جان نوشین باده نوروز، شبدیز کیک، دری کیخسروی سیزه در، سبزه سروستان، ماه، شادروان مروارید.
روح الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران به نقل از میرزا عبدالله آورده است که بسیار تأسف انگیز است که از نغمات و سرودهای زمان پیش در عصر حاضر اثری باقی نمانده است و آن همه لطایف قیمتی چنان در پرده فراموشی متواری شده اند که علامت وجود آنها نیز محو و نابود است».
در دوران گذار موسیقی دانان زیادی داشتیم که در هر نسل چه از نظر شعر و چه از نظر موسیقی ابداعاتی داشته اند؛ همچون عبد القادر مراغه ای (؟ – (۸۳۸ شاعر و موسیقی دان نوازنده بربط که در قرن نهم هجری زندگی می کرده و دانشمند آلمانی گیزه وتر Gizze wetter)) (۱۸۵۰-۱۷۷۳).
از او به عنوان نظریه پرداز موسیقی نام برده که اخیراً آقای محمدرضا درویش فعالیت های زیادی را برای معرفی و بازسازی آثار وی انجام داده اند.
و صفی الدین آرموی استاد بزرگ موسیقی خوش نویس ادیب و عروضدان (۶۹۳-۶۱۳) که در قرن هفتم می زیسته که به واسطه نوآوری ها، تأثیر بسیار عمیقی در موسیقی دوران خود گذاشته است.
همچنین زریاب اواخر قرن هشتم موسیقیدان خواننده و بربط تواز نامی که از او به عنوان ایجاد کننده مکتب موسیقی ایرانی و از اولین ابداع کنندگان مدرسه موسیقی در اندلس و شمال آفریقا نام میبرند. نوازندگان بربط و گیتار در کشورهای مغرب و اسپانیا معتقدند که فن عودنوازی و ابداع گیتار از کارهای زریاب بوده است.
یکی از دورانهای گذار موسیقی دوران قاجاریه است. آقاعلی اکبر فراهانی یکی از نوازندگان بی رقیب دوران قاجار که تار را بسیار نیکو می نواخته و نغمات زیبا و دلپذیری ساخته که عارف در دیوان خود از آن یاد کرده ولی متأسفانه آهنگی در دسترس نیست.
استاد علی اکبر فراهانی سه پسر داشت که آقا میرزا عبدالله یکی از آنها بود میرزا عبدالله دستگاههای موسیقی ایران را مورد تجدید نظر قرار داد و با ادغام بعضی از آنها در هم هفت دستگاه مفصل و مستقل پدید آورد که امروزه در اختیار همگان است.
در طی این دوران که موسیقی آوازی بیشتر متداول بوده دو تصنیف ساز و شاعر توانا به نام های عارف و شیدا موسیقی را به عموم تعمیم دادند شیدا با تصانیف عارفانه – عاشقانه و عارف با تصانیف ملی – وطنی ) و پس از آن ها اساتیدی چون درویش خان علی نقی وزیری مرتضی نی داوود ابوالحسن صبا قمرالملوک وزیری و… موسیقی را متجلی کرده و به آن رنگ و جلای دیگری دادند.
روح الله خالقی با ارکستراسیون کردن، سازها، دهلوی همایون خرم تجویدی … همه و همه به تکامل راه اساتید خود ادامه دادند.
امروزه بزرگانی چون محمدرضا لطفی حسین علیزاده پرویز مشکاتیان و در آواز و تصنیف بنان محمدرضا شجریان و… در ایجاد تحول شاخص ترین هستند. موسیقی به فراخور زمان رفورم تدریجی اش را می گذارد و باشد همه ی تجربیات گذشتگان سرمشقی باشد برای هنرجویان عزیز و آیندگان.
ارغنون نوعی ساز ستا: نوعی ساز شبیه سه تار
خرید آنلاین کتاب دلنوازان 4 مجموعه ای از آثار بزرگان موسیقی ایران
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید فهرست کتاب دلنوازان 4 مجموعه ای از آثار بزرگان موسیقی ایران را به صورت آنلاین خریداری کنید.
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید.
برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتابهای فروشگاه دلشاد موزیک
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.