به نام خدا
کتاب حاضر منتخبیست از تحریر تکنوازیهای شادروان حبیب ا… بدیعی در برنامه های رادیویی ایشان در طی سالهای ۴۰ تا ۶۰ که شامل دو فرم آواز و چهار مضراب میباشد و انتخاب این اجراها بر خلاف جلد اول این مجموعه بیشتر از برنامه هایی است که منحصرا در آن شرکت نداشته و نوازندگی ایشان بیشتر با همراهی سازهای دیگر می باشد.
تا بدينوسيله حتی المقدور اشکال اجرای یک آواز یا یک گوشه ی خاص نشان داده شود و از آنجائیکه ایشان یکی از نوازندگان چیره دست و صاحب سبک مخصوص به خود در ساز ویولون میباشند نوشتن جملات ایشان در برنامه های مختلف می تواند علاوه بر آشناشدن نوازندگان جهت اجرای آن مورد استفاده ی پژوهشگران موسیقی برای بررسی و آنالیز و احتمالا مقاسه ی جملات ایشان با سایر جملات آوازی قرار گیرد.
برای درج حالات و ظرافت های جملات آوازی موسیقی ایرانی معمولا از علامات و اصطلاحات رایج در موسیقی اروپایی استفاده میکنند و این علامات برای نشان دادن این حالات و ظرایف کافی نمی باشد.
ولی حتی المقدور سعی شده تا تحریر این جملات با استفاده از این علائم به اجرای استاد نزدیک باشد و از آنجائی که این علائم تماماً در مقدمه دو کتاب ردیف اول و دوم ویولن استاد صبا شرح داده شده در این کتاب از توضیحات اضافه درباره آن صرف نظر شده که امیدوارم مورد توجه نوازندگان و پژوهشکران محترم، هنر دوستان و دوستداران سبک نوازندگی ایشان قرار گیرد.
۱۱ مرداد ۱۳۹۱
فرشید فرهمند
به نام آنکه جان را فکرت آموخت
سال های دهه ۴۰ که در هنرستان آزاد موسیقی ملتی ردیف های ابوکر صبا را نزد استادان سنتور: منوچه صادقی و محمد حیدری آموزش و مرور می کردم استادانی مانند علی تجویدی و حبیب الله. بدیعی را که در هنرستان ردیف های صبا را تدریس می کردند چند لحظه گذرا میدیدم.
ولی از آنجا که همه حواسم در سنتور و ردیف های صبا خلاصه می شد، سعادت حضور در کلاس های ایشان را نداشتم، فقط گاهی یک سلام از جانب من و جوانی پر از مهر نعیم می شد.
در این میان ویولن حبیب الله پولی را تنها از رادیو که آن زمان وسیله ارتباط با دستی و هنرمندان موسیقی بود می توانستیم بشنویم و چقدر صدای سازش را برایت می کرد. رادیو دلپذیر و زیبا بود، بسیار آرام بخش، سنجیده، مرتب و با وقار جلوه می کرد.
در آن روزگار جوانی ام، تنها موسیقی دلخواهم در زمینه موسیقی ایرانی، موسیقی گلهای رنگارنگ و گلهای جاویدان بود. پیانوی محجوبی، صدای دلنشین بنان سه تارعبادی، نی کسایی و ویولن حبیب الله بدلی مرا باوج آسمانها می برد.
ولی در زمان دانشجوی ام در سال های ۴۵-۴۹ که توجه ام به شیوه سنتور نوازی حبیب سماعی کشیده شد و برای رسیدن به آن، ناگزیر ترک وطن زمان خود کردم و بریار صفحه های قدیمی همچون آثار درونی خان، آقا منتقلی، اسماعیل زاده علی آبرشاهی، طاهرزاده، پروانه ، حبیب کامی وسه سفر کردم.
به عبارتی شیوه حبیب در سنتور تقریباً همان شیوه حبیب در و یونی زمانم بود با این تفاوت که سنتور جیب فضای دیگری از باغ پوستی دستگاهی – رویت برایم تداعی می کرد. آنقدر منتور جیب و فکر او مرا مشغول نمود که یک روز متوجه شدم بیش از پانزده سال دست که در قضایی موسیقی زمان گذشته مانده ام و از موسیقی دلخواه زمان خود غافل.
وقتی جوان فرهمند و فرهیخته فرشید فرهمنده خواستند که درباره حبیب الله بدیعی مطلبی برایشان بنویسم. دوباره پس از سال ها به ویولن جیب گوش فرا دادم برایم عجیب بود، همان حالت گذشته دور در خاطرم جلوه کرد به بسیار آرام بخش، سنجیده، مرتب و با وقار.
و مانند سنتور جیب قدر خوب و بجا از بم و زیر در سازه استفاده می کند و مانند حبیب سماعی در اجرا خلاق و احساس خوبی را در شنونده ایجاد می نماید، از فضای ردیفی استادان گذشته دور است.
ولی همچنان سرشار از تنوع و تازه گی و طراوت است. اکنون همچنان نمی دانم که در اجرای موسیقی دانان گذشته، هر چند که در آوازها و چهار مغرابها یه چیز بود و هست که مرا نخود می کشاند و در شنیداری آنها و سنتور حبیب سماعی همچنان مشتاقم.
در خاتمه چقدر خوب و زیباست جوانانی که مایل به فراگیری ساز ویولن ایرانی هستند از آثار حبیب الله بدیعی برای شنیدن و آموزش بره برند.
زیرا بدیعی علاوه تراشنا بودن به موسیقی ردیفی استادان گذشته و شاگردی دو استاد بزرگ مانند مفتخم پایان و صبا را داشتن و یوریز ایشان از صدادهی و رعایت حالت های موسیقی ایرانی و نوانی ها و بکارگیری فواصل دقیق و آرشه کشی صحیح برخوردار است.
و چقدر خوب و زیباست که برخی از جوانان امروز، همچون فرشید فرهمند به موسیقی ملی و دلخواه خود علا تمندند و در حفظ و اشاعه آن می کوشند.
با تشکر مجید کیانی
بهار ۹۱
عضو میقات علمی پردیر نرهای زیبا
فهرست کتاب ساز تنها جلد سوم
نام قطعه
دستگاه شور (۱)
۱ پیش درآمد اول .
۲ – پیش درآمد دوم .
۳ – پیش درآمد سوم .
۴- پیش درآمد چهارم
۵- پیش درآمد پنجم .
۶- چهار مضراب اول
7- چهار مضراب دوم .
8- چهار مضراب سوم .
9- چهار مضراب چهارم
۱۰ چهار مضراب پنجم
۱۱ چهار مضراب ششم.
۱۲ چهار مضراب .هفتم
۱۳ چهار مضراب هشتم .
۱۴ – آواز شور نوع اول (درآمد اول)
۱۵ – درآمد دوم .
۱۶- درآمد سوم اشاره به رهاب
۱۷ – درآمد چهارم .
۱۸ – درآمد پنجم .
۱۹ – درآمد ششم .
۲۰ – درآمد هفتم .
۲۱ – آواز شور نوع دوم (درآمد اول)
۲۲ – درآمد دوم .
۲۳ – گوشه رهاب .
۲۴- نوعی دیگر.
۲۵ – کرشمه
۲۶ – گوشه اوج
۲۷ – اشاره به دشتی
۲۸ – فرود به شور.
دستگاه شور (۲)
۱- پیش درآمد.
۲- چهار مضراب اول .
۳ چهار مضراب دوم
۴ – آواز شور (نوع اول) .
۵ – نوع دوم .
۶ – ورود به ابوعطا .
7- اشاره به بیدگانی و فرود به شور.
دستگاه شور (3)
۱- پیش درآمد اول .
۲ – پیش درآمد دوم .
۳- پیش درآمد سوم .
۴ چهار مضراب اول .
۵ – چهار مضراب دوم .
۶- چهار مضراب سوم .
7- چهار مضراب چهارم
8- چهار مضراب پنجم
۹ – چهار مضراب ششم
۱۰ – چهار مضراب هفتم .
۱۱ چهار مضراب هشتم
۱۲ – چهار مضراب نهم.
۱۳ – چهار مضراب دهم .
۱۴ – آواز شور درآمد اول) ….
۱۵ – درآمد دوم .
۱۶- درآمد سوم .
۱۷ – درآمد چهارم .
۱۸ – درآمد پنجم .
۱۹ – درآمد ششم .
۲۰ – درآمد هفتم .
۲۱ – گوشه رهاب نوع اول (قسمت اول)
۲۲ – قسمت دوم .
۲۳ – قسمت سوم
۲۴ – گوشه رهاب نوع دوم (قسمت اول) .
۲۵ – قسمت دوم .
۲۶ – ورود به ابوعطا .
۲۷ – اشاره به حجاز و فرود به شور (نوع اول ..
۲۸ – نوع دوم .
۲۹ – شهناز (نوع اول) .
۳۰ – شهناز (نوع دوم) .
۳۱ – اشاره به سارنگی .
۳۲- بیات کرد قسمت اول) .
۳۳ – بیات کرد قسمت) (دوم) .
۳۴ – بیات کرد قسمت سوم).
۳۵ – اوج .
۳۶- اشاره به دشتی و فرود به شور .
آواز افشاری (1)
۱- دوضربی (افشاری)
۲ چهار مضراب اول (مقدمه)
۳- چهار مضراب دوم .
۴- چهار مضراب سوم .
۵ – آواز افشاری
۶- نوع دوم
۷ نوع سوم .
8- نوع چهارم .
۹ نوع پنجم .
۱۰ – درآمد دوم (نوع اول) .
۱۱ – نوع دوم .
۱۲- قرایی (نوع اول)
۱۳ – نوع دوم .
۱۴ نوع سوم قرایی و اشاره به نهیب)
۱۵ قرایی و اشاره به نهیب نوع چهارم
۱۶ چهار مضراب قرایی اول .
۱۷ چهار مضراب قرایی دوم
۱۸ – چهار مضراب قرایی سوم
۱۹ – نهيب
۲۰ – رهاب
۲۱ – فرود افشاری .
آواز افشاری (2)
۱ پیش درآمد اول .
۲ – پیش درآمد دوم .
۳- پیش درآمد سوم .
۴- پیش درآمد چهارم
۵- چهار مضراب اول
۶ چهار مضراب دوم .
7- چهار مضراب سوم .
8- آواز افشاری درآمد اول – نوع اول
۹ نوع دوم
۱۰ نوع سوم .
۱۱- نوع چهارم .
۱۲ نوع پنجم .
۱۳ – درآمد دوم (نوع اول) .
۱۴ نوع دوم .
۱۵ نوع سوم .
۱۶ نوع چهارم
۱۷ نوع پنجم .
۱۸- قرایی (نوع اول) .
۱۹ – نوع دوم .
۲۰ – نوع سوم
۲۱ – نوع چهارم .
۲۲ – چهار مضراب قرایی اول
۲۳ – چهار مضراب قرایی دوم
۲۴ – رهاب و فرود به افشاری (نوع (اول)
۲۵ – نوع دوم.
۲۶ – نوع سوم
۲۷- نوع چهارم.
دستگاه همایون
۱- پیش درآمد اول .
۲ – پیش درآمد دوم .
۳- چهار مضراب اول .
۴ چهار مضراب دوم .
ه چهار مضراب سوم .
۶- درآمد همایون (نوع اول) .
۷ – نوع دوم .
8- نوع سوم .
۹ نوع چهارم .
۱۰ – درآمد دوم .
۱۱ اشاره به شوشتری منصوری
۱۲ – طرز و چکاوک
۱۳ – نی داوود
۱۴ فرود به همایون .
۱۵ – دوضربی همایون .
۱۶ – چهار مضراب
۱۷ – درآمد همایون نوع اول (قسمت اول) ….
۱۸- قسمت دوم
۱۹ – نوع دوم
۲۰ – چهار مضراب همایون .
۲۱ – درآمد همایون (نوع (اول) .
۲۲ – نوع دوم .
۲۳ – درآمد دوم نغمه و فرود به همایون .
خرید آنلاین کتاب ساز تنها جلد سوم
در همین سایت دلشاد موزیک شما میتوانید کتاب ساز تنها جلد سوم – چهارمضراب ها و قطعات آوازی حبیب اله بدیعی را به صورت آنلاین خریداری کنید.
مشخصات این کتاب:
- جلد سوم مجموعه
- زیرعنوان: چهارمضراب ها و قطعات آوازی حبیب اله بدیعی
-
آهنگساز: حبیباله بدیعینگارش: فرشید فرهمند حسنزادهناشر: سرود
همچنین لازم به توضیح است که این کتاب ساز تنها در چهار جلد منتشر شده است که در لینک های زیر میتوانید همه آنها را مشاهده و خریداری نمایید:
- کتاب ساز تنها جلد اول
- کتاب ساز تنها جلد دوم
- کتاب ساز تنها جلد سوم
- کتاب ساز تنها جلد چهارم
همچنین بهتره بگیم سایت دلشاد موزیک بزرگترین آرشیو و فروشگاه آنلاین کتاب های حوزه موسیقی هست و شما میتوانید تقریبا هر کتابی که دلتون میخواهد رو در این کتابخانه پیدا کنید و به صورت آنلاین خرید کنید. برای دیدن همه کتابها روی عکس یا لینک زیر کلیک کنید:
دیدن همه کتابهای فروشگاه دلشاد موزیک
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.